Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
fråga om rostfritt
2198 besök totalt
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
fråga om rostfritt

nån som kan beskriva egenskaper hos olika rostfria rör

de jag funderar på är vad som skiljer på rör av kvaliten

304
316
321

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re: fråga om rostfritt

Kolla sidan tre och framåt
http://www.euro-inox.org/pdf/map/What_is_Stainless_Steel_SW.pdf
Förstår inte varför gummibjörnarna är där

http://www.americantube.com/tubing_stainless_and_nickel_alloys.htm

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

304 är rostfritt men inte syrafast
316 är syrafast, lite hårdare material och mer tåligt.
321 är en blanding av syrafst/ titan om jag inte minns galet för att tåla högre tempereaturer ( ex rostfria grenrör, som jag predrikat om alldeles för många gånger att det är skräp, men det hör inte hit.)

Vargön
Här sen Feb 2003

Vad ska du använda rören till?
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
det är till grenrör turbo och avgasrör jag tänker mest på

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

grenrör till turbo i rostfritt?

då rostfritt är ett så hårt material så blir det väldigt lätt utmattat av snabba värmeväxlingar ( vid ex turbogrenrör) så hur mycket man än stagar upp det så spricker det med tiden, detta har jag sagt till många men inte många som lyssnar.. (dock är det väldigt fint att titta på, så i hyllan duger det ju)

grenrör ska vara i svartstål. downpipe + avgassystem kan vara i rostfritt, det har jag själv, dock ska du ha flexbälg på downpipen och några ställen som det är bultat med avgasklammor så det kan expandera och röra sig lite.

Trollhättan
Här sen Nov 2006

304 är rostfritt men inte syrafast
316 är syrafast, lite hårdare material och mer tåligt. ca 2-4-% mangan
321 är en blanding av syrafst Titanstabiliserat några få procent titan för att det skall bildas titankarbid och inte kromkarbid i korngränserna när man exempelvis svetsar, bildas kromkarbid kan kromhalten lokalt i vissa korn sjunka under 12% som är gränsen för "rostfritt"

Att säga att rostfritt är hårt och sprött är kanske lite väl kategoriskt, kommer nog från från den tiden man gjorde avgas system i martensitiska 12%Cr och ferritiska 18%Cr ca 4%Ni dessa är hårdare och sprödare än ovan nämnda.
vill nog kalla de rostfria i 300 serien mycket duktila samt lämpade för avgas till turbo.
får man välja fritt av de tre så är 321 att föredra men absolut viktigast är att de svetsas med rotgas.

[/i]

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
kul med lite info

mitt porsche grenrör ska det vara 409 nån som kan mer om de?

hur är det jämfört med 321

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Det är ett ferritiskt rostfritt med lite titan i för bättre svetsbarhet.
Heter 1.4512 enligt europeisk standard och används i avgassystemet på de flesta europeiska bilar.

Alla dom tidigare nämnda stålen är bättre ur korrosionssynpunkt...
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

hmmm ferritiskt rostfritt i grenrör ?

två frågor där:

1) Högtemperaturstabilitet ?... brukar krävas en del nickel för att det skall klara höga temperaturer under längre tid ?

2) Det blir väl en strukturförändring till austenit vid runt 700 grader väl ?.. vad tycker stålet om det när det är inspänt... risk för sprickor ?? .. ja iof om man ser till att rören har en möjlighet att flexa en del, men ändå

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

hauge skrev:

2) Det blir väl en strukturförändring till austenit vid runt 700 grader väl ?.. vad tycker stålet om det när det är inspänt... risk för sprickor ?? .. ja iof om man ser till att rören har en möjlighet att flexa en del, men ändå

Där kommer nästa punkt, ett vettigt designat grenrör har med fördel i stort sett raka rör. Flödesmässigt bra, och bra vid storleksförändringar mha värme och kyla.
Väl påkostade rör har ofta' skarvmuffar' så turbon hänger för sig självt med kollektorn, resten av rören sitter på toppen för sig. Det kan då flexa rejält utan att rören tar nämnvärd skada.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Lind4hl skrev:

då rostfritt är ett så hårt material så blir det väldigt lätt utmattat av snabba värmeväxlingar ( vid ex turbogrenrör) så hur mycket man än stagar upp det så spricker det med tiden, detta har jag sagt till många men inte många som lyssnar.. (dock är det väldigt fint att titta på, så i hyllan duger det ju)

grenrör ska vara i svartstål. downpipe + avgassystem kan vara i rostfritt, det har jag själv, dock ska du ha flexbälg på downpipen och några ställen som det är bultat med avgasklammor så det kan expandera och röra sig lite.

Att dem inte lyssnar kan ju bero på att de vet bättre och inte går på detta struntprat!

Förstår inte varför så många fått för sig att rostfritt stål är hårt och att hårdheten på något sätt orsakar sprickor. Det är både fel och fel. Faktum är att rostfritt stål i regel är relativt segt, men detta har inget att göra med att sprickor kan uppkomma vid höga temperaturer. Att ett rätt konstruerat grenrör spricker beror huvudsakligen på termisk utmattning (från temperaturväxlingar) och krypning. Detta är dock en mycket god anledning att välja ett varmhållfast rostfritt stål då dessa material har mycket gott motstånd mot detta.

Kolstål däremot hör inte alls hemma i en applikation där det utsätts för höga temperaturer, då blir grejorna väldigt kortlivade. När det gäller rostfritt stål så får man dock tänka på att dessa sträcker på sig något mer vid temperaturväxlingar.

På fabriksbyggda tävlingsbilar så bygger man ofta grenrören i rostfri plåt. Man köper in tunn rostfri plåt, vilket rullas och svetsas till tunnväggiga rör som man sedan böjer och tillverkar grenrör av. I vissa extrema applikationer använder man istället superlegeringar som ex. inconel 625. Att man väljer just inconel 625 beror på att den är relativt enkel att forma och svetsa jämfört med vissa andra superlegeringar. Godstjockleken för ett sådant grenrör kan ligga kring 0,5 mm vilket ger ett mycket lätt grenrör.

304, 316, 321 och 347 är vanliga legeringar för grenrör.

outokumpu har annars lite information om varmhållfasta rostfria legeringar:
http://www.outokumpu.com/20259.epibrw

Biltillverkare använder legeringar som ex. 409 då dessa är betydligt billigare än de dyra austenitiska stålen som vanligen innehåller stora mängder nickel såväl som krom. I många fall så rör det sig om 'kromstål' där kromhalten är lägsta möjlig. Turbotillverkare använder även rostfritt stål för turbinhusen till vissa turboaggregat som måste tåla mycket höga temperaturer. Turbinen tillverkas i stort sett alltid i nickelbaserad superlegering (inconel 713, mar-m 247 och liknande).
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

Re:

Lind4hl skrev:

Vad grundar du dina teorier på?
Svartstål börjar utmattas vid ca 450 grader, hur skulle det kunna va bättre än ett rostfritt material som tål nästan det dubbla?
Rostfritt stål spricker inte i första taget om man gör rätt och använder rotgas, och om det spricker kanske man borde lämna ifrån sig svetsen till nån som vet hur det fungerar..

Där är nog anledningen till att ingen lyssnar skulle jag tro
MVH
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Som anställd på outokumpu måste jag hålla med Johan ovanför, det finns vissa anledningar till varför vi redan utvecklat och hela tiden forskar på att få fram nya högtemplegeringar.

Citera
Skruva banåkabil
fråga om rostfritt
2198 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande