Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?
2515 besök totalt

Vad skulle ni hellst ha i eran gatbanbil?
150hk @ 450kg
10%
 10%  [ 13 ]
250hk @ 625kg
23%
 23%  [ 29 ]
350hk @ 875kg
45%
 45%  [ 56 ]
450hk @ 1125kg
15%
 15%  [ 19 ]
Mer effekt + mer vikt
4%
 4%  [ 5 ]
Totalt antal röster : 122

Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?

Tjena, jag kunde bara inte hålla mig. Det är nånting jag ständigt frågar mig. Vad ska man använda för motor i ett hemmabygge? En liten lätt med mindre effekt eller en större tyngre med mer effekt.

Jag menar det är ju så mycket som påverkas av den extra vikten, även om den ökade effekten ger ännu bättre prestanda så kanske bilen blir tråkigare.

Finns säkert folk här som har några bra synpunkter?

Alltså, 2,5kg/hk , vad skulle ni välja?


MVH

Nicklas

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Tja, det här är ju en smak-sak, den lätta bilen lär skåpa ut den tunga i böjarna och den tunga kommer regera på rakorna...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Spontant 250 eller 350hk-alternativen. Känns som att dom kommer gå tillräckligt fort. Lägg till lite aerodynamikarbete så bör man kunna åka åttor runt mycket annat förutom när det gäller ren fart rakt fram.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Tråksvaret är ju att det är dubbla SFRoeffekten....

Det är ju lätt att vilja ha det extremt lätta men det drar ju med sig en hel del kompromisser. Skippar man chassidesign alá Seven så kan man ju tillåta sig 800-1000 kg istället och blunda för att se små bålgentingarna kör ifrån en. Men fläska på med däck efter vikt så skiljer det inte så mycket.

En Elise är ju lite mer ombonad än en Seven och man slipper köra med armbågsskydd mot medtrafikanter.
Fisher Fury etc är ju nåt mellanting (seven med aerodynamik bättre än en ladugårdsvägg)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag skulle satsa på max 250hk. på grund av min tunna plånbok. Däck, drivlina, bromsar, chassie allt kostar mindre att underhålla och bygga. Ska man åka bana med 500hk blir det dyrt, kylare, växellådor, bromsar, drivaxlar allt...
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Har &så röstat på 250hk alternativet 625 kg
starkare bilar kommer att ha ett övertag på rakorna från ca 140-150 km/h & uppåt.
Det finns väldig få platser på svenska banor där tyngre bilen kommer vara den bättre
då de svenska banorna är förhållandevis små & kurviga.

I inbromsning & kurvhastighet har de tyngre inte en chans.

Bara att kolla på alla snabba seven fixar man en bil med bra aerodynamik
vilket är sevenbilarnas svaghet en sån vagn blir giftig.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?

Krullert skrev:
Tjena, jag kunde bara inte hålla mig. Det är nånting jag ständigt frågar mig. Vad ska man använda för motor i ett hemmabygge? En liten lätt med mindre effekt eller en större tyngre med mer effekt.

Jag menar det är ju så mycket som påverkas av den extra vikten, även om den ökade effekten ger ännu bättre prestanda så kanske bilen blir tråkigare.

Finns säkert folk här som har några bra synpunkter?

Alltså, 2,5kg/hk , vad skulle ni välja?


MVH

Nicklas


Du måste fundera på vad du vill ha ut och har råd med.

En mindre motor kommer storkna i lite högre farter, då luftmotståndet står för bromsen. Med mer effekt skjuter det på vidare.

En lätt bil med mindre effekt sliter mindre bromsar etc.

Du kommer sannolikt ha roligast i den lättaste bilen, repons etc märks direkt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Bilar med en vikt över 1000 kg klassas som stridsvagn.
Bilar över 1500 kg räknas som kolpråmar från Rhen.
250 hk och drygt 600 kg tror jag ger en liten tevlig lätt mittmotorsportbil med bra aerodynamik.
om det handlar om moddad standardbil kanske 350 hk alternativet är mest rätt.
Allt vöer 1000 kg gå som sagt rakt ned i Sverkers soptunna.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Bosse L skrev:
Bilar med en vikt över 1000 kg klassas som stridsvagn.
Bilar över 1500 kg räknas som kolpråmar från Rhen.
250 hk och drygt 600 kg tror jag ger en liten tevlig lätt mittmotorsportbil med bra aerodynamik.
om det handlar om moddad standardbil kanske 350 hk alternativet är mest rätt.
Allt vöer 1000 kg gå som sagt rakt ned i Sverkers soptunna.


Det syns ju på resultatet på omröstningen då 72% föredrar 875 kg eller lättare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Konstigt att så mågna tycker diverse Poschar, nyare BMW och Audi är roliga banlekasker med tanke på vad de väger....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Bosse L skrev:
Konstigt att så mågna tycker diverse Poschar, nyare BMW och Audi är roliga banlekasker med tanke på vad de väger....


Dom gillar att köpa breda dyra däck

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Jag valde 350hk alternativet då jag tror det hade passat mina ändamål alldeles perfekt Inte för mycket effekt för att kunna sätta varvtider och effekt finns om man vill åka på bredhäng i Norge!!


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Jobbigt att man nästan kommer åka undermotoriserad stridsvagn nu till sommaren
med ca 980kg på ca 200hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Bosse L skrev:
Allt över 1000 kg gå som sagt rakt ned i Sverkers soptunna.
Jag som trodde det var allt över 1000cc

Det blir ju inte så jätteenkelt att peta ut effekten med en motor som möjliggör lätta konstruktioner. 200hk (filad Busa) i 500kg (med förare) Fisher Fury är ju en lösning. Men då snackar vi utan helbur och en glasfiberprojektil som kommer att nå ganska höga hasigheter. Det finns ju flera fegisar som tycker att Sevens med 3,2kg/hk går tillräckligt fort (när man använder armbågen som deformationszon).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Min Super seven har ett torrviktsförhållande på ca 3kg/hk (600kg/200hk) Vilket jag tycker är tillräcklig prestanda.

Dock är en seven ganska opraktisk, detta har gjort att jag siktar på 900kg/ 250-300hk på mitt nya projekt, (Alfa 75) vilket inkluderar tak, lås, plats för extra däck m.m.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

Michael Bäck skrev:
Bosse L skrev:
Bilar med en vikt över 1000 kg klassas som stridsvagn.
Bilar över 1500 kg räknas som kolpråmar från Rhen.
250 hk och drygt 600 kg tror jag ger en liten tevlig lätt mittmotorsportbil med bra aerodynamik.
om det handlar om moddad standardbil kanske 350 hk alternativet är mest rätt.
Allt vöer 1000 kg gå som sagt rakt ned i Sverkers soptunna.


Det syns ju på resultatet på omröstningen då 72% föredrar 875 kg eller lättare


Som power junkie måste jag ju bara kommentera detta... Brukar hålla mig utanför debatter som rör sig om tycke och smak, men...

Så lätt som möjligt, där ligger hela hemligheten!!
MEN tänk på en sak när det gäller val av motor: Anta att du skulle låta F1 gå på ett helt fritt reglemente när det gäller motorer så skulle OMEDELBART samtliga stall gå på större slagvolym i sina motorer, troligen V10-or. Du får en motor som levererar rejält med kraft och blir lättkörd. Skulle faktiskt vara riktigt intressant att se var man skulle anse att den optimala motorstorleken skulle ligga...
och kom ihåg att det inte är stor slagvolym som kostar, det är höga varv som gör att det blir dyrt! Med lite schysst vridmoment kan man slå hela världen med häpnad!!

En lätt bil gör allt mycket billigare och hållbarare, men stoppa inte in en för liten motor! Man skall bli LYCKLIG när man trycker ner högern och man skall ALLTID ha tillräckligt med pulver för att kunna få rumpan att släppa.

Lycka till med bygget!

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

24-Seven skrev:

Dock är en seven ganska opraktisk, detta har gjort att jag siktar på 900kg/ 250-300hk på mitt nya projekt, (Alfa 75) vilket inkluderar tak, lås, plats för extra däck m.m.


Låter som ett trevligt proj med lagom vikt på bilen vad ska du köra med för motor
turbo eller V6:an.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Alternativ 1 är ju "bara" 3kg/hk, borde vara 180hk.

Är detta en race-vikt med förare och allt på 450kg så skulle jag satsa på det konceptet.

Tillkommer 80kg förare och 50kg bränsle så är ju:
alternativ 1 =(450+50+80)/180= 3,2kg/hk medans
alternativ 2 =(625+50+80)/250=3,02kg/hk. Osv osv.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Eric Josefsson skrev:
Alternativ 1 är ju "bara" 3kg/hk, borde vara 180hk.

Är detta en race-vikt med förare och allt på 450kg så skulle jag satsa på det konceptet.

Tillkommer 80kg förare och 50kg bränsle så är ju:
alternativ 1 =(450+50+80)/180= 3,2kg/hk medans
alternativ 2 =(625+50+80)/250=3,02kg/hk. Osv osv.


Jag anser att det självklart är fulltankat med förare annars tjänar man ju mycket på att
ta en bil som har lite mera effekt då förare & bensin påverkar mindre ju mer effekt man har

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Däremot lär knappast en bil på 450kg ha en tank på 70 liter (50kg).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Jag ligger juh på 900 kg och 180 hk idag så 625 och 250 kan väl vara ok.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?
2515 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande