| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?
|
2515 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?
Tjena, jag kunde bara inte hålla mig. Det är nånting jag ständigt frågar mig. Vad ska man använda för motor i ett hemmabygge? En liten lätt med mindre effekt eller en större tyngre med mer effekt. Jag menar det är ju så mycket som påverkas av den extra vikten, även om den ökade effekten ger ännu bättre prestanda så kanske bilen blir tråkigare. Finns säkert folk här som har några bra synpunkter? Alltså, 2,5kg/hk , vad skulle ni välja? MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tja, det här är ju en smak-sak, den lätta bilen lär skåpa ut den tunga i böjarna och den tunga kommer regera på rakorna...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tråksvaret är ju att det är dubbla SFRoeffekten....
Det är ju lätt att vilja ha det extremt lätta men det drar ju med sig en hel del kompromisser. Skippar man chassidesign alá Seven så kan man ju tillåta sig 800-1000 kg istället och blunda för att se små bålgentingarna kör ifrån en. Men fläska på med däck efter vikt så skiljer det inte så mycket. En Elise är ju lite mer ombonad än en Seven och man slipper köra med armbågsskydd mot medtrafikanter. Fisher Fury etc är ju nåt mellanting (seven med aerodynamik bättre än en ladugårdsvägg) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag skulle satsa på max 250hk. på grund av min tunna plånbok. Däck, drivlina, bromsar, chassie allt kostar mindre att underhålla och bygga. Ska man åka bana med 500hk blir det dyrt, kylare, växellådor, bromsar, drivaxlar allt...
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Har &så röstat på 250hk alternativet 625 kg
starkare bilar kommer att ha ett övertag på rakorna från ca 140-150 km/h & uppåt. Det finns väldig få platser på svenska banor där tyngre bilen kommer vara den bättre då de svenska banorna är förhållandevis små & kurviga. I inbromsning & kurvhastighet har de tyngre inte en chans. Bara att kolla på alla snabba seven fixar man en bil med bra aerodynamik vilket är sevenbilarnas svaghet en sån vagn blir giftig. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Re: Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?
Du måste fundera på vad du vill ha ut och har råd med. En mindre motor kommer storkna i lite högre farter, då luftmotståndet står för bromsen. Med mer effekt skjuter det på vidare. En lätt bil med mindre effekt sliter mindre bromsar etc. Du kommer sannolikt ha roligast i den lättaste bilen, repons etc märks direkt. _________________ Roland Johansson |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Bilar med en vikt över 1000 kg klassas som stridsvagn.
Bilar över 1500 kg räknas som kolpråmar från Rhen. 250 hk och drygt 600 kg tror jag ger en liten tevlig lätt mittmotorsportbil med bra aerodynamik. om det handlar om moddad standardbil kanske 350 hk alternativet är mest rätt. Allt vöer 1000 kg gå som sagt rakt ned i Sverkers soptunna.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Re:
Det syns ju på resultatet på omröstningen då 72% föredrar 875 kg eller lättare
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Konstigt att så mågna tycker diverse Poschar, nyare BMW och Audi är roliga banlekasker med tanke på vad de väger....
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag valde 350hk alternativet då jag tror det hade passat mina ändamål alldeles perfekt
Inte för mycket effekt för att kunna sätta varvtider och effekt finns om man vill åka på bredhäng i Norge!!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Re:
Det blir ju inte så jätteenkelt att peta ut effekten med en motor som möjliggör lätta konstruktioner. 200hk (filad Busa) i 500kg (med förare) Fisher Fury är ju en lösning. Men då snackar vi utan helbur och en glasfiberprojektil som kommer att nå ganska höga hasigheter. Det finns ju flera fegisar som tycker att Sevens med 3,2kg/hk går tillräckligt fort (när man använder armbågen som deformationszon). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Min Super seven har ett torrviktsförhållande på ca 3kg/hk (600kg/200hk) Vilket jag tycker är tillräcklig prestanda.
Dock är en seven ganska opraktisk, detta har gjort att jag siktar på 900kg/ 250-300hk på mitt nya projekt, (Alfa 75) vilket inkluderar tak, lås, plats för extra däck m.m. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Re:
Som power junkie måste jag ju bara kommentera detta... Brukar hålla mig utanför debatter som rör sig om tycke och smak, men... Så lätt som möjligt, där ligger hela hemligheten!! MEN tänk på en sak när det gäller val av motor: Anta att du skulle låta F1 gå på ett helt fritt reglemente när det gäller motorer så skulle OMEDELBART samtliga stall gå på större slagvolym i sina motorer, troligen V10-or. Du får en motor som levererar rejält med kraft och blir lättkörd. Skulle faktiskt vara riktigt intressant att se var man skulle anse att den optimala motorstorleken skulle ligga... och kom ihåg att det inte är stor slagvolym som kostar, det är höga varv som gör att det blir dyrt! Med lite schysst vridmoment kan man slå hela världen med häpnad!!
En lätt bil gör allt mycket billigare och hållbarare, men stoppa inte in en för liten motor! Man skall bli LYCKLIG när man trycker ner högern och man skall ALLTID ha tillräckligt med pulver för att kunna få rumpan att släppa. Lycka till med bygget! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Re:
Låter som ett trevligt proj med lagom vikt på bilen vad ska du köra med för motor turbo eller V6:an. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Alternativ 1 är ju "bara" 3kg/hk, borde vara 180hk.
Är detta en race-vikt med förare och allt på 450kg så skulle jag satsa på det konceptet.
Tillkommer 80kg förare och 50kg bränsle så är ju: alternativ 1 =(450+50+80)/180= 3,2kg/hk medans alternativ 2 =(625+50+80)/250=3,02kg/hk. Osv osv. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Re:
Jag anser att det självklart är fulltankat med förare annars tjänar man ju mycket på att ta en bil som har lite mera effekt då förare & bensin påverkar mindre ju mer effekt man har _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad föredrar ni för effekt/vikt vid 2,5kg/hk?
|
2515 besök totalt |
