Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Effekt varmt eller kallt
1505 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Effekt varmt eller kallt

Kan man räkna ut effektskillnad vid säg 20 grader resp. 0 gradigt? Säg att tillverkarens effektuppgifter stämmer vid 20grader vad blir det vid nollan?

Testade compacten i förrgår, fick det till att den gick under 10sek 0-100. Har för mig att den ska klara det på 11,7sek original.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



1% effekt/5° temperaturskillnad har jag för mig att jag läst.. sedan har det lite med lufttrycket att göra också..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Vad mätte du tiden med? G-tech mätare (om det var en sån du använde) har ju en viss "felmarginal"....

Att Compacten gör 0-100 1,7 sek snabbare än standard i kyla pga effekthöjning har jag svårt att tro på, framförallt med tanke på hur greppet blir med kalla däck och kallt underlag....
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Kan säga att det är en markant skillnad på Minin när det är kallt/fuktigt och när det är väldigt varmt. Kan nog bero på den relativt lilla ICn som sitter placerad ovanpå motorn. Man märker också av effektförlusten vid t.ex. kökörning/stillastående..
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Johan CooperS skrev:
Man märker också av effektförlusten vid t.ex. kökörning/stillastående..


Med risk för att stämplas som dryg.. hur märker du effektförlusten vid stillastående?



No offence Johan

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Han kanske menar att värmen som inte ventileras från motorn av fartvinden när man står stilla påverkar prestanda vid gaspådrag till en viss del.

Han kanske oxå roar sig med att göra stillestående burnisar

Yttertempen brukar iof spela större roll vid överladdning än NA.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Korrfaktorn för sk. normaliserad effekt är:

(990/lyfttryck)^1,2*(T+273)/(298)^0,6

T = inloppstemp.

Ta detta gånger den mätta effekten så får du siffror som alltid går att jämföra. Fast det var ju egentligen inte svar på din fråga...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Andreas Persson skrev:
Vad mätte du tiden med? G-tech mätare (om det var en sån du använde) har ju en viss "felmarginal"....

Att Compacten gör 0-100 1,7 sek snabbare än standard i kyla pga effekthöjning har jag svårt att tro på, framförallt med tanke på hur greppet blir med kalla däck och kallt underlag....


Jag klockad själv för hand. Jag kör på nokian dubbfria, så fästet var det inga problem med. Men det är ju inte precis att de river loss på en BMW Compact, 102 eller om det nu var 105hkr.

Ska testa lite till imorgon.

_________________
bmw bmwsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ett tummepekfinger trix är
P/m=tid för 0-100
P i hk
m i kg
t i sikunder

t=11,7s
P=105
m=11,7*105 ---> m=1228kg

om nu bilen väger 1228kg och gör 0-100 på 10s så
1228/10 ger ca P=123hk

Esa:
väger bilen ca 1200-1300kg????

0-100 är tiden nästan linjär med effekten.

OBS funkar som överslag

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
fuling skrev:
Ett tummepekfinger trix är
P/m=tid för 0-100
P i hk
m i kg
t i sikunder

t=11,7s
P=105
m=11,7*105 ---> m=1228kg

om nu bilen väger 1228kg och gör 0-100 på 10s så
1228/10 ger ca P=123hk

Esa:
väger bilen ca 1200-1300kg????

0-100 är tiden nästan linjär med effekten.

OBS funkar som överslag


Bilens tjänstevikt ligger på 1250kg och den brukar ju vara lite i överkant så 1228 verkar kunna stämma bra. Hur mycket kan det göra om man kör 98 istället för 95 oktan. Där har jag inte märkt någon skillnad ioch försig vid övergång. Varken på den här eller M3:an, körde faktiskt den på 95 första tiden.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Fuling: Det här gäller väl endast för bilar som kommer iväg hyfsat i starten?
Min Kadett behöver ca 6,5 sek upp till 100 och väger 1120 men visst har den mer än 172 hk

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

95 kontra 98
Effektmäsigt är det försumbart, tror jag.
Soppaförbrukningen kan gå ner med 98 men om det är lönade pga av det högre priset har jag ingen aning om.

Tumregeln funkar faktiskt bättre än väntat, men har man mycket effekt eller lätt bil spricker det pga massa faktorer som spin och annat trams
Funkar dräglit på std hålkar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Eric Josefsson skrev:
Johan CooperS skrev:
Man märker också av effektförlusten vid t.ex. kökörning/stillastående..


Med risk för att stämplas som dryg.. hur märker du effektförlusten vid stillastående?



No offence Johan


Jag ber om ursäkt för min otydlighet
Jag menar självklart att man känner effektförlusten efter att t.ex. kört i stadstrafiik/köer för efter det kunna accelrera fritt. Jag hoppas det tydliggjorde mitt tidigare inlägg, gör det inte det så får jag hitta på nån annan förklaring alternativt dra mej tillbaka och somna om
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Nädå jag förstod dig.. var bara dryg som sagt

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



fuling skrev:
95 kontra 98
Effektmäsigt är det försumbart, tror jag.
Soppaförbrukningen kan gå ner med 98 men om det är lönade pga av det högre priset har jag ingen aning om.

Tumregeln funkar faktiskt bättre än väntat, men har man mycket effekt eller lätt bil spricker det pga massa faktorer som spin och annat trams
Funkar dräglit på std hålkar.


Jag har för mig att 95 oktan innehåller mer energi än 98. Det lönar sig bara med 98 om man har en turbobil (eller hög kompression) som skulle sänkt tändningen pga spikningar med 95 oktanig bensin.

Så spikar inte bilen med 95 oktan så borde den gå bättre med det.

Jag kan ha fel, men det kan inte vara så svårt att kolla upp.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Eller om man har knacksensor, väl?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Det är korrekt, 95 oktan bensin har högre energi per volymsenhet än 98 oktan.

Men det är inte riktigt så lätt alla gånger. Visst Turbo kärror tjänar mera på 98 än insprutning, ingen snack om saken. Men en inpsrutningsbil med förändrad motorprogramvara tjänar en del också (även om jag delvis håller med om att det är ytterst ytterst lite - fast Bamse fick nog 10% mera när jag kombinerade ihop kolfiberinsuget med programvara....).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Bamsefar skrev:
Det är korrekt, 95 oktan bensin har högre energi per volymsenhet än 98 oktan.


En snabbtitt i en produktspec. (Preems) ger följande vid handen:

95 & 98 har samma värmetal, 43,8 MJ/kg
98 har 0.7% högre densitet.


OKQ8 anger samma syrehalt för 95-98

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
Effekt varmt eller kallt
1505 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande