Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bredare bak (splittad tråd)
810 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
AndreasNystrom skrev:
UNderstyrning är det värsta som finns!

En bil ska vara lätt överstyrd, eller neutral, aldrig understyrd.. det där har väl iofs mycket med personliga egenskaper oxå.

David Coulthard gillar en understyrd bil, medans Kimi o Mika gillar lätt överstyrda. tex


Det vore intressant med en mer utvecklande diskussion om din åsikt. Vilka bilar har du kört som varit lätt överstyrda som varit sköna?

Jag har bara kört en sådan och det var en Peugot 205 GTI -87:a som vid frän kurvtagning i hastigheter över 170-180 ville överstyra. Den hade fetare fälgar och däck än orginal och 5mm spacers bak.

Det var obehagligt att initiera svängen och sedan behöva dra tillbaka ratten till någonstans nära neutralläge och bilen gick i labilt jämviktsläge utan sladd genom kurvan. För att räta bilen fick man alltså försiktigt styra ut mer än neutralläget (svagt opposite lock) och hoppas att bilen skulle inta en stabil riktning framåt och inte falla över i kurva åt andra hållet samtidigt som gasen var tvungen att hållas dikt mot durken.

Detta upplevde jag som en ganska otrevlig egenskap, speciellt som orutinerad 18 åring.


om man spacrar bilen bak, blir den inte mer överstyrd då?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
om man spacrar bilen bak, blir den inte mer överstyrd då?

Svar nej pga att krängningsmomentet miskas bak allså minder lastväxling ger mer grepp bak.
Nu var det väll rätt va????

Hmm finns en bra tråd i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5596&postdays=0&postord . . . .
Bara och ense vad lätt det kan bli fel i pallet ibland

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
om man spacrar bilen bak, blir den inte mer överstyrd då?

Svar nej pga att krängningsmomentet miskas bak allså minder lastväxling ger mer grepp bak.
Nu var det väll rätt va????

Hmm finns en bra tråd i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5596&postdays=0&postord . . . .
Bara och ense vad lätt det kan bli fel i pallet ibland



ja men om bilne är bredare i bak så belastar man väl däcken bak med lasväxlingen. Och därav tappar de greppet först..

eller? kanske är ute och cyklar

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Differentialen på bilen borde väl oxå spela in? om det blir över eller understyrt

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



LuddeR skrev:
fuling skrev:
citat:
om man spacrar bilen bak, blir den inte mer överstyrd då?

Svar nej pga att krängningsmomentet miskas bak allså minder lastväxling ger mer grepp bak.
Nu var det väll rätt va????

Hmm finns en bra tråd i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5596&postdays=0&postord . . . .
Bara och ense vad lätt det kan bli fel i pallet ibland



ja men om bilne är bredare i bak så belastar man väl däcken bak med lasväxlingen. Och därav tappar de greppet först..

eller? kanske är ute och cyklar


NEGATIVE!

Mer spårvidd bak => längre hävarm mellan hjul och tyngdpunkt => mindre lastväxling => bättre grepp => mer understyrning

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
hmm jag får väl ge mig då..

men jag tycker iallfall att man borde belsta mer om man bara specrar den bak och att det skulle leda till överstyrning.. det är väl stel axel på de bilarna oxå..

ingen som är inne på mitt spår?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



LuddeR skrev:
hmm jag får väl ge mig då..

ingen som är inne på mitt spår?


Förhoppningsvis inte eftersom du är inne på fel spår

Tro mig, jag vet. Följ resonemanget i min tråd, och försök förstå det så kommer du nog se varför det blir så.

Destu jämnare vikt du har på båda däcken destu bättre grepp får den ändan va bilen. jämför med om du har en 20 meter "bred" bil så kommer bilen inte lyfta på innerhjulet lika lätt som en 2 meter bred bil (om de väger lika mycket, bara hjulbasen som ökar)

(ja, ja jag vet, det hade blivit en konstig bil. Men exttrema fall är bra för att förstå fysik=)

Detta innebär att bilen utan 5 meters spacers (1 på varje sida ) belastar ytterhjulet mer (all vikt på ytterhjulet) efterssom innerhjulet ju lyfter. MED 5 meter spacers så lyfter bilen inte på innerhjulet och alltså är belastningen jämnare fördelat över de två däcken.

Anledningen att det blir såhär är att friktionen i ett däck inte är linjär (som man lär sig i skolan). dvs om du har 100 kg på två däck kan det hålla en sidolast på t.ex. 120kg, tar du bort det ena däcket klarar man bara av att hålla en sidolast på 110kg. Det är bl.a. av samma anledning som man får bättre grepp av bredare däck.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
jag är med på din teori om du spacrar bilen runt om..

men jag är kluven till att det blir så om du bara sparar bilen i ena änden..

(det måste ju vara samma anledning till att volvo 240 är smalare ibak)


edit stavning

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



porschedriver skrev:
Anledningen att det blir såhär är att friktionen i ett däck inte är linjär (som man lär sig i skolan). dvs om du har 100 kg på två däck kan det hålla en sidolast på t.ex. 120kg, tar du bort det ena däcket klarar man bara av att hålla en sidolast på 110kg. Det är bl.a. av samma anledning som man får bättre grepp av bredare däck.


Precis. Ta till vara på den här mekanismen för det är den som styr hur din bil beter sig med avseende på Ö/U-styrning när du labbar med stötdämpare, fjädrar och kränghämmare. Extremt hård kränghämmare/fjädrar/stötdämpare fram gör att innerhjulet fram inte tar någon last vid krängning medan ytterhjulet får all last. Då blir det som i exemplet ovan med mindre överförbar last och understyrning som resultat. Stötdämparens påverkan är ju förstås bara under rollfasen.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Allmänt banåkaforum
Bredare bak (splittad tråd)
810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande