Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
810 besök totalt |
om man spacrar bilen bak, blir den inte mer överstyrd då? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
citat:
om man spacrar bilen bak, blir den inte mer överstyrd då? Svar nej pga att krängningsmomentet miskas bak allså minder lastväxling ger mer grepp bak. Nu var det väll rätt va???? Hmm finns en bra tråd i ämnet, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bara och ense vad lätt det kan bli fel i pallet ibland ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
ja men om bilne är bredare i bak så belastar man väl däcken bak med lasväxlingen. Och därav tappar de greppet först.. eller? kanske är ute och cyklar _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
NEGATIVE! Mer spårvidd bak => längre hävarm mellan hjul och tyngdpunkt => mindre lastväxling => bättre grepp => mer understyrning _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
hmm jag får väl ge mig då..
men jag tycker iallfall att man borde belsta mer om man bara specrar den bak och att det skulle leda till överstyrning.. det är väl stel axel på de bilarna oxå.. ingen som är inne på mitt spår? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Förhoppningsvis inte eftersom du är inne på fel spår ![]() Tro mig, jag vet. Följ resonemanget i min tråd, och försök förstå det så kommer du nog se varför det blir så. Destu jämnare vikt du har på båda däcken destu bättre grepp får den ändan va bilen. jämför med om du har en 20 meter "bred" bil så kommer bilen inte lyfta på innerhjulet lika lätt som en 2 meter bred bil (om de väger lika mycket, bara hjulbasen som ökar) (ja, ja jag vet, det hade blivit en konstig bil. Men exttrema fall är bra för att förstå fysik=) Detta innebär att bilen utan 5 meters spacers (1 på varje sida ![]() Anledningen att det blir såhär är att friktionen i ett däck inte är linjär (som man lär sig i skolan). dvs om du har 100 kg på två däck kan det hålla en sidolast på t.ex. 120kg, tar du bort det ena däcket klarar man bara av att hålla en sidolast på 110kg. Det är bl.a. av samma anledning som man får bättre grepp av bredare däck. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
jag är med på din teori om du spacrar bilen runt om..
men jag är kluven till att det blir så om du bara sparar bilen i ena änden.. (det måste ju vara samma anledning till att volvo 240 är smalare ibak) edit stavning _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Precis. Ta till vara på den här mekanismen för det är den som styr hur din bil beter sig med avseende på Ö/U-styrning när du labbar med stötdämpare, fjädrar och kränghämmare. Extremt hård kränghämmare/fjädrar/stötdämpare fram gör att innerhjulet fram inte tar någon last vid krängning medan ytterhjulet får all last. Då blir det som i exemplet ovan med mindre överförbar last och understyrning som resultat. Stötdämparens påverkan är ju förstås bara under rollfasen. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
810 besök totalt |