Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 4 besök senaste veckan (113468 totalt) |
Då var det dags att lägga upp en projekttråd om vårat (min och Farsans) pågående projekt och förhoppningsvis bidra med lite inpiration som så många andra har gjort i detta forum.
Det är en DeTomaso Pantera från -72, importerad från kalifornien i slutet av 80:o talet och köptes av oss vintern -01. Bilen var i så gott som originalskick bortsett från de groteska amerikanska ekerfälgarna som satt på som bilden nedan visar. Bilen hade aldrig varit renoverad och var i bra original/bruksskick. Dessa vägde sjukt mycke, bakhjulen var svåra att lyfta upp själv, visserligen i dimension 295/50 -15, så jackt efter original magnesium fälgar påbörjades omedelbart. Visserligen finns fortfarande nya originalfälgar att köpa men med ett pris på 15000kr per bakfälg kändes det inte så lockande. Vissa renoveringar och uppgraderingar gjordes inför sommaren -01 som bla att byta huvudbromscylinder, renovering av kuggstyrningen och genomgång och uppfräshning av bilen i allmänhet. Bilen användes flitigt under sommaren med både bankörning på Kinnekulle, streetrace i Norrtälje (stackars Corvette C4) och strippenkörning på Tullinge med en kvartsmil tid på 13,633, dvs bra med mos i orginal 351 Cleveland V8:an med hollyförgasare. Bilden nedan är från detta evenemang. När hösten kom lades storslagna planer att byta motor till en BMW V8 (M60B40) plus diverse annan modifiering upp för bilen som sattes på pallbockar och plockades isär i sina beståndsdelar. Denna projekttråd kommer handla om denna resa (och all utveckling som skett och sker därefter) som skulle vara klar till våren -02 men som nästan alla projekt så överskreds deadlinen en aning. Det tog ända till sommaren -05 innan Panteran kördes inregistrerad igen. Nedan är en bild på bilen i sitt nuvarande skick. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
WOHoooo GEMEJ!!
...eller jag menar: Men oj vilken trevlig bil, det verkar vara ett fin koncept. Skulle vara kul att veta mer? _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Kan inget annat än att instämma...
Japp, det stämmer. En bild på intallationen av insprutningssystemet med egen tillverkade insug (F1 inspirerade) _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Tackar......och det stämmer, här är en länk till lite filmer från bla Falsterbo jag har klippt ihop med lite skönt motorljud, de två översta rekomenderas speciellt... http://www.bodinecc.com/Movies.html _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
För en som inte är jätteinsatt i Bmw's motorkoder. Vilken bil sitter M60B40 i? Hade fått för mig att motorn som satt i denna bil var en s62 (m5 right?)? Har sett på klippen från falsterbo massor med gånger. kan inte få nog av ljudet från bilen. Samma sak med klippen med Limmets e30 med m5 v8a. Sjukt ljud!
Ska du ut på några banträffar i sommar nedåt landet? Hade ju vatt kul att få se bilen irl! _________________ Emil Jönsson |
||||
M60B40 sitter i 540 och 740.
Har sett film och hört rykten om denna bil länge. Kul att få lite info. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ja, i övrigt jädrans läcker! Klockrent motorval, bli av med gjutjärn och få in lite modernitet! De tomasa kallades ju för, Italiensk design, med Amerikansk kvalité... _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Fast det kanske är mera funktion är styling så mindre luft kan smita in från sidan in under bilen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Nej nu gick vi lite händelserna i förväg.......
Tillbaka till hösten -01: Bilen revs alltså och det mesta gicks över, bla kollades hela ramen invändigt med optiska fibrer och det visade sig att vi fått tag på ett ytterst välbevarat exemplar. Det är ju tyvärr en av de viktigaste punkterna att undersöka om en Pantera skall införskaffas och en rostfri bil kan vara svår att hitta och dyr. Bilens konstruktion är nämligen en stålplåts monocoque uppbyggd av en massa plåtar som är ihopsvetsade. Ända rost stället vi hittade var i vänstra sparklådans bakkant. Detta pga att en lite glipa fanns i inre hjulhuset så grus och annat kunde samlas med rost angreppet som följd. Detta åtgärdades av en mycket kompetent plåt och lackfirma som tog bort allt dåligt material och ersatte det med nytt handformat. De passade även på att fixa lite småbucklor medan vi modifierade det inre hjulhuset som var boven i dramat. Då kommer vi till det där med BMW V8 motorn som många frågar om. Man kan säga att det finns två läger: ett som tycker det är helrätt att byta motor till en mera modern och andra som tycker det är en hädelse. Men Panteran är ju rolig på det sättet att det är på nått sett relativt acceptabelt att byta motor i dem. Själv har jag sätt förutom alla typer av Ford: Windsor, small block, big block och även modernare 4,7 liters 4-ventils motorer även tex Malmbergs Chrysler 'hemi och inte minst Carapis Big block Cheva som dominerade under 90 talet med ett antal vinster i sveriges snabbaste sportbil och den har väll fortfarande det officiella "Swedish land speed record". Det började väll med att en BMW V8 hittades och inhandlades i slutet av 90 talet. Denna kom från en krockad 740 som importerats från Tysklan med tanken att importören skulle laga och sälja bilen i Sverige. Bilen visade säg dock vara alltför ramsne så den såldes i delar för att täcka lite av förlusten i affären. Egentligen köptes motorn till ett annat project nämligen att sättas i en Lotus Elite -74 som min Far ägde då. Denna Elite var ju egentilgen designad för en V8 men sjuttiotalets oljekris satte stopp för dessa planer, så det blev en rak 4:a i Eliten istället. Detta projekt blev det inget av dels pga strul vid en framtida inreggning efter modifiering så det påbörjades aldrig vilket så här i efterhand var passande. more to come... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
original motorn monterades ur bilen, här syns motorrummet i det skick vi köpte bilen. Original dämpmassa är fortfarande kvar i motorrummet vilket få Panteror har då de flesta en eller flera gånger blivit renoverade under åren.
och här syns även växellådan av fabrikat ZF. Den är 5 växlad med diffbroms och växellådshus helt i aluminium med stål förstärkningar på vardera sida om diffen där drivaxlarna går ut. Detta är den andra viktiga saken att inspektera när man köper en Pantera dvs att växellådan är i bra skick och inte behöver renovering då detta är väldigt dyrt. Visserligen anses dessa växellådor som jänkarna säger "bullet prof" då dessa i bra skick kan hantera fyrsiffriga vridmoment. Det finns iof fortfarande nya växellådor att köpa från USA och även en nyutvecklad 6 växlad version men dessa går loss på över 100K i standard utförande och betydligt mer för den 6-växlade. ZF växellådan utveklades ursprungligen för att sitta i Ford GT40:in i både gatversionen och raceversionerna som så många vet van Le Mans ett antal gånger under 60:o talet. En vidareutvecklad version satt även i BMW M1:an. Samtidigt togs även BMW motorn isär och tvättades och inspekterades. Det tar ju endel plats när en V8 monteras isär speciellt som garaget är fullt med en massa annan "skit" som motorhuven till en Lotus Elan -64 som hänger på väggen eller 4:an under bänken (under BMW toppkåporna) från en Lotus Esprit -81...men hur är det man säger...den med flest saker när man dör vinner... Här är kolvar och stakar från BMW V8:an. Stakarna har en fin design dock är de tillverkade genom pulvermetallurgi som tyvärr ger försämrade mekaniska egenskaper. Men BMW stakarna har tyvärr inte mycket att komma med jämfört med denna Titanstake från en Cosworth V10 F1 motor... ...sånna skulle man ju vilja ha i BMW motorn istället... Här syns topparna från original Cleveland motorn som är i gjutgärn och väger enormt mycket. Lite skillnad jämfört med topparna från BMW motorn i bilden under. En liten detalj är hur BMW har reduserat FMEP i topparna (dvs friktionen) genom att avfasa kamlagrena i underkant. Riktigt fin design på topparna... .. Men samma sak här, BMW topparna i all ära men ett par sådana här toppar som passar på V8:an vore fint Även denna från en Cosworth V10 F1 motor. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Ja vi kör runt så här på gatan...fungerar väldigt bra, vi har iof även individuella luftfilter på varje tratt också. I länken nedan kan du se var man hittar denna injectorpositionslösning... http://www.youtube.com/watch?v=y2iBb _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 4 besök senaste veckan (113468 totalt) |