Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5295 besök totalt |
|
||||||
Kanske nån Värmlänning som kan tänka sig nåt liknande?
![]() Kroppkärrssjön i Karlstad brukar det ju gasas friskt på och det finns säkert fler potentiella räserbanor... ![]() Jag vill ju lära känna Integralen utan att behöva oroa mig för trottoarkanter och lagar och sånt. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Vi brukar göra så att vi ruggar upp ytan till de som åker med vanliga däck. Ofta är de på banan för vanliga däck nybörjare, de kanske övar inför att ta körkort eller övningskör. Anledningen till att vi har två banor är att de med rallydubb kan åka mycket fortare, de banorna vi brukar ha är så pass smala så man inte kan åka om utan att bli omsläppt och då får man lungt hålla sig bakom. Sen är det så att om man har två banor kan man oftast låta den banan för nybörjare vara kvar hela vintern, medan banan för rallydubb får ca 5cm djupa spår efter redan två-tre helger så den får man dra om rätt ofta. Säg att de med vanliga dubb kan hålla 30-50km/h i vändböjen längst ut i vår vik, medan de med rallydubb kan hålla 50-60km/h. Och på rakorna kan man åka över 100km/h (och ändå ta kurvan i änden) jämfört med kanske 70-80km/h... Mina däck http://www.swespy.com/razer/dubb.jpg _________________ ![]() |
||||||
|
||||||
jo, jag tror det skulle kunna bli farligt om man körde blandat. Om två bilar åker efter varandra i 70km/h på rakan och den främre har rallydubb men den bakre åker t.ex dubbfritt. Vad händer om den främre nitar ? ![]() _________________ ![]() |
||||||
Pang, bugglor i båda bilar, kylarn skadad i bakomvarande, i med ett ägg i kylarn så det tätar och gasa vidare! ![]() _________________ William Ekström |
||||||
hehe, visst kan man täta och köra vidare, men när det är t.ex. en Audi A4, Passat av nyare modell osv. så gör man inte så. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Eeehhh....... ![]() ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det var bara vad jag hört... Men mina geografiska kunskaper om "mitt" landsskap är totalt kass. |
||||||
10 liter 90gradigt vatten på isen, isen spricker, bil borta. ![]() |
||||||
Jupp, Turbo och uppspänd diff kan bli spännande... Vi saknar ju bara isen nu... ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Här hemma ber man snällt att närmaste bonde tar och flyttar på de stenar som de boende runt sjön lagt mitt i vägen för att man ej ska kunna ta sig ut på isen.
För det får den snälle bonden en hundralapp. ![]() Efter det så berättar man att man ska grilla korv och ha det mysigt ute på isen. Man berättar även att potatissallad kommer finnas som tillbehör och att om isen blir plogad så får bonden äta korv och åka med i valfri bil. Efter en liten betänketid kommmer bonden fram till att han ska ploga isen åt de rara ungdomarna. ![]() Så gick det till förra året. Jag hoppas på liknande tur detta år. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
off topic: Niklas: Dom tillverkades i Kalix på Bulten. Det kanske du visste? Jag har varit där upp i fem veckor och jobbat på just Bulten. Var och tittade på eran hemmabana. Det lutar duktigt i velodromen. Det pratades lite om bilen på jobbet. Motorljudet höjdes till skyarna! ![]() ![]() Bildbevis: ![]() ![]() ![]() Taskig kvalitet, men jag hade bara med mig mobilen så den fick stå till tjänst. Det var väldigt stilla och lugnt där uppe. Är ni alla i garaget för att komma ut på isen framåt slutet på vintern? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Jo jag visste det, pappa Tiger har varit förman på Bulten. I vårat garage är det full aktivitet för att hinna få ihop en fungerande motor samt att blästra och lacka om bilen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Någon, tror det var föraren av Porschen ovan(?), nämnde att långnabbsbilarna under en SM-helg slet ned isen uppemot 30-40 cm i vissa kurvor, så det vill nog till en hyfsad is att starta med...
En fundering, hur ställer man in balansen och andra väghållsningsparametrar i en långnabbsbil? Vanliga däck tappar ju i regel friktionskoefficient vid ökad belastning, de har olika fäste för olika camber, slipvinkel, etc., men hur uppför sig ett långnabbsdäck? Får de ändrad "friktionskoefficient" vid ändrad belastning? Egentligen är ju is och långnabb en perfekt kombination, ett vansinnigt fäste och däck som håller i 10 år. Banan blir visserligen förstörd, men den lagar man med lite vatten till nästa helg. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
om det värsta skulle hända, att isen går sönder, hur blir det med försäkring då?
![]() För det är väl bara speciellt utsatta vägar som är vintervägar? (30km/h som snabbast) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5295 besök totalt |