Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes SLC 450 -74 "Black Betty" | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 56661 besök totalt |
Ja, vad är nu detta? En tysk tvåtons stenåldersblysläde? Vad f-n håller jag på med??
om jag ska försöka mig på några rationella argument så får de ju bli - Den var ju billig.. - Man ska ha ägt en V8... - Det är iallafall nåt annorlunda från Miatan - Jag blir iallafall ensam om modellen här Så vad är historien? Tja, jag fick se bilen på blocket,
Sagt och gjort, jag ringde, åkte och tittade på den igår och fick hit den idag. Så nu är den min. Skicket är som i annonsen förutom en del ytterligare småfel bla går inte rutan i förardörren att hissa ner. Någon verkar ha fixat all rost i underredet, balkarna och golvet - den röda rostskyddsfärgen syns både här och där men rosten lyser med sin frånvaro. Bromsoken har knappt någon rost alls, de verkar också vara renoverade strax innan bilen glömdes bort. Planerna är först och främst att fixa bromsarna, göra en service dvs byta olja och filter, tvätta och besiktiga bilen och fixa småfelen. Bromsoken på vänster sida är redan demonterade. Bilen är väldigt lättmekad (hittills iallafall). Sen får vi se, det kan bli hur urspårat som helst med bur, kaross i kolfiber, lexanrutor, öhlinsdämpare, ferraribromsar och kompressor, eller bara en någorlunda modest uppfräschning. Jag gissar på det sistnämnda. Att göra: Bromsar: bromsskivor runt om bromsklossar bak bromsrör bak bromsvätska kolla bromsservot Motor: byta olja, filter kolla tändkablar och övriga tänddelar rengör Inredning: få bort mögellukt rengör innertak fixa takluckan fixa fönsterhissar mm Utvändigt: tvätta bättringslacka _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Det var ju den här du skulle ha köpt istället:
http://www.classiccarsforsale.co.uk/ _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Underredet:
Sörpan: Absolut, hade jag fått den för samma pris som den här så hade jag inte tvekat en sekund Förresten - i uppfräschningen av inredningen ingår målning av plastdetaljer... svart istället för grönt... eller kanske flockat... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Hehehe, om jag gissar rätt så har den där motorn i den bilen ett block av aluminium! -54kg mot gjutgärns ditot!
Å med lite googlande så kommer du fatta varför de gjorde dem i de matrialet! låt oss säga att den har en del gemensamt med en viss röd bil med 6,3l motor som hadde en del framgång på banor AMG 450 SLC Mampe Motor/Hubraum V8/4520 cm3 Leistung 276 kW (375 PS) Drehmoment bei 1/min 435 Nm/5000 0-100 km/h k. A. Vmax 245 km/h (je nach Übersetzung) EU-Normverbrauch - Co2 circa 35 Liter Super (Rennen) Länge/Breite/Höhe in mm 4670/1882/1260 Radstand in mm 2815 Getriebe Dreistufen-Automatik Leergewicht 1225 kg Radgröße vorn/hinten 12x16"/13x16" Reifengröße vorn/hinten 12,0/23,5 / 12,0/25,0 x 16 Bremsen innenbel. Scheibenbremsen Eller "monstret": Ja vill se en motorspec på följande! annars jävlar! Bore 107 mm Stroke 95 mm Displacement 6800 ccm Compression 10:1 Power 428 hp Max. Speed 285 km/h Tyres front 4.50/13.00-15 Tyres rear 5.50/13.60-15 _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Woohoo! Den kommer bli sååååå cool banbil!
PS: Minns när jag nere på ringen första gången då var det en rensad Merca kupe med V8, bur och ett extremt välljudande avgasystem som brölade runt på banan oj vad alla kommer med vitt skillda mercainlägg i din tråd nu... sorry _________________ Magnus Thomé |
||
reg.nummret säger allt. är lite avis... Moddad SLC är en "favorit-dröm", moddad XJ-R en annan!
Skaffa inspiration?: http://www.jagsthatrun.com/Pages/Jag _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||
Riktigt skoj att du går mot strömmen och köper ett Merca-bojsänke! Tycker att stilen på den silvriga som Johan la upp är oslagbar, så få rull på den och försök få den i riktigt rejsigt utseende!
Kommer bli råball, lycka till! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Coolio!
Står en sådan 450 i originalskick i ett varmgarage i 033 området sedan 15 år . Rejält rostig exteriört. Jag tror ägaren är mogen att avyttra den snart - om ngn vill/behöver ha mer reservdelar. Pm om intresse så kan jag förmedla kontakt. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||
Tack för kommentarerna.
Anders: om du sett den i trafik så var det nog ett tag sen, typ på 1900-talet, eller? (den är inte besiktigad sedan 2001...) 500 hk vore inte fel, vi får se. Igår kväll började jag med bromsarna och tog bort bromsoken på vänster sida. Bromsskivorna är ganska rostiga så de behöver förmodligen bytas... Det finns några bussningar som ser lite torra ut också. och nej, oljepölen under motorn är inte efter min bil Men själva oken ser bra ut, förutom packningarna förstås. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Lite mer info:
Reg.datum: 1974-08-28 <- skiljer drygt en månad mellan mig och bilen Motortyp: 165 kW , 4520 cc , Bensin Motorkod/er: 117.982 Däck bak: 185SR14 <- eller hur... 225-or sitter det på idag. Ett bussningskit till framvagnen kostar en tusing på Autoexperten: Rial-fälgarna är rätt så snygga och fyller ut hjulhusen bra. De var inte speciellt tunga heller! _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Skivan ser ju fin ut bortsett från det bruna, det går inte svarva lite på ytan? Kanske t.om. bromsa bort, jag hade ganska grav rost på räserbilen efter några år men det började släppa redan efter lite småförflyttningar.
edit: sista godkända bes. 1998, där ligger jag i lä med 2 år. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Börja med gummibussningar så du får köra den sen kan du alltid fixa nya i hårdare material när den är körbar....lite njutning först så kommer lusten till utveckling snabbare....
Glöm inte att kolla alla bränsleledningar också !! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes SLC 450 -74 "Black Betty" | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 56661 besök totalt |