| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Krängfjäder. Hur stor...?
|
2670 besök totalt |
|
Krängfjäder. Hur stor skillnad i "styvhet" kan man gissa att att det är på dessa två varianterna. Jag gissar att skillnaden inte är så stor...
|
||||||||
|
Som jag ser det blir det böjning i de två raka delarna av U:et (rödmarkerade)
om det gör en väsentlig skillnad borde beror på förhållandet mellan krängarns grovlek och längderna som böjs om proportionerna är som på bilden så är de rödmarkerade längderna i samma storlek som det raka delarna som går ut till hjulet (EDIT: som är långa i förhållande till grovleken), så jag gissar på en icke oväsentlig skillnad
_________________ Johan Lekås |
||||||||
|
Re: Krängare
Främre krängaren på en Clio ser ut som den övre varianten. (Se bild1) Mest för att det ska få fritt för växellänkaget. Dock har Renault tagit i lite väl när de gjort kröken då den är ca 10-12cm hög fest den igentligen bara skulle behöva vara 0-2cm böjd. (Se bild Nr2) Eftersom för mjuk framkrängare är som en sjukdom på banclios funderar vi på att boxa upp och svetsa just den "U-formade" delen på krängaren. Det finns nämligen en eftermarknadskängare som är helt rak, samma grovlek men 30% styvare, dock till det löjligt höga priset 300Euro. Misstänker alltså att försvagningen i krängaren består i den mystiska kröken. Så med tanke på att en ny original krängare kostar ca 1000kr kan man lika gärna prova att svetsa. Lös krängare
Krängare på plats
Ursäkta om jag kapade din trån nu Lars
|
||||||||
Ställde medvetet frågan utan information för att jag inte vill färga tyckandet från början. Bakgrunden till att jag gjorde de två små modellerna av svetstråd var just att Mårten och jag pratade om skillnaden. 30% styvare med samma dimensioner tyckte jag sådär spontant kändes (för) mycket bara genom att skippa "kröken". Jag vet inte vad det är för mått på förebilderna, men det kanske man kan ta reda på. Mina modeller som är rätt små (det är M8 muttrar som ena änden vilar på) och gjorda på en höft efter hur jag hade för mig att Cliokrängaren såg ut känns i princip lika "hårda". Jag hade tänkt att provfjädra dem, men har inte hunnit än. Tänkte att nå'n som har möjlighet och vana kunde göra en riktigt analys på det hela...
Det enda som "försämrar" är väl böjningen i de raka delarna i U-et... men "vridningsdelen" blir ju oxå totalt lite kortare. Sedan beror de ju även på var kränghämmaren är lagrad, hur böjningen/twistningen totalt blir i de två fallen. Mårten, har du måtten på Clions hämmare...? Kul med så'na här diskussioner...
|
||||||||
|
Vissa Clio Sport har 23mm krängare Fas 1? Min fas 3 har 25mm. Några andra mått har jag dessvärre inte koll på.
Att Riechhart krängaren är 30% styvrae kan ju faktiskt förutom avsaknad av "kröken" bero på att en styvare materialkvalité används. Rent spontant tänker jag att sträckan A agerar hävarm och kommer koncentrera vridningen till den svagaste delen dvs A pga att hävarmen där är som längst. Men det kanske är fel tänkt, jag har inte läst till ingenjör
|
||||||||
Nej, styvheten kommer från elastisitestmodulen och den är lika på alla stål. Nja inte lika men skilnden är så liten att man kan ski... i den. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Btw, borde det inte vara ett ganska enkelt sätt att öka krängningshämmarens styvhet om man flyttar den närmare axeln horisontellt och kortar "armarna" med lika mycket? om plats finnes såklart. Några nackdelar? _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||||
|
Re:
Det var som F-n hade jag inte en aning om. Jag VET att Reichhart krängaren inte är grövre alltså måste det vara böjen som gör det hela?
Ja att man måste tillverka en helt ny krängare
Det jag hade tänkt testa är att fila till ett fyrkantsrör 25x25 så att det passar in på samma plats där en rak krängare skulle gå (tänkt linje genom "Uet") + att kapa till två st plattor (en till varje sida) som svetsas dit över hela "Uet". Det blir helt enkelt en boxning av hela köret. Är detta ens värt att testa, står det pall? Tipps? |
||||||||
|
Re:
Det här påminner väl en del om mitt "armproblem" jag lade ut för nått år sedan för alla att försöka lösa. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Re:
Jaha ? |
||||||||
|
Re:
Kolla längst ned (nästan) på min hemsida http://www.hemipanter.se/ mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||
|
Re:
Mmm det är just det jag också vill ha lite synpunkter på från bättre vetande. Kan bli så att krängaren tappar härdningen kanske. Kan man undvika detta genom att svetsa någon cm i taget och sedan kyla? Som sagt tipps mottgas tacksamt.
|
||||||||
|
Re:
Great news! För säkerhetsskull förtydliga vad du menar med bra? Kommer plocka bort krängaren och låta en polare som är svetsare TIG'a ihop det. Det är rätt stora belastningar så jag tänker att det är lika bra att göra det riktigt seriöst direkt. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2670 besök totalt |