Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krängfjäder. Hur stor...?
1, 2   >>
2670 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Krängfjäder. Hur stor skillnad i "styvhet" kan man gissa att att det är på dessa två varianterna. Jag gissar att skillnaden inte är så stor...

Rice and shine
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag gissar på 3/4.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Som jag ser det blir det böjning i de två raka delarna av U:et (rödmarkerade)
om det gör en väsentlig skillnad borde beror på förhållandet mellan krängarns grovlek och längderna som böjs
om proportionerna är som på bilden så är de rödmarkerade längderna i samma storlek som det raka delarna som går ut till hjulet (EDIT: som är långa i förhållande till grovleken), så jag gissar på en icke oväsentlig skillnad

Trollhättan
Här sen Mar 2006

Krängare

Håller med Johan den övre blir väsentligt mjukare, men vad är bakgrunden till frågan utan den ter sig frågan urbota dum?!

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re: Krängare

Rolf.osbeck skrev:
Håller med Johan den övre blir väsentligt mjukare, men vad är bakgrunden till frågan utan den ter sig frågan urbota dum?!

Främre krängaren på en Clio ser ut som den övre varianten. (Se bild1) Mest för att det ska få fritt för växellänkaget. Dock har Renault tagit i lite väl när de gjort kröken då den är ca 10-12cm hög fest den igentligen bara skulle behöva vara 0-2cm böjd. (Se bild Nr2)

Eftersom för mjuk framkrängare är som en sjukdom på banclios funderar vi på att boxa upp och svetsa just den "U-formade" delen på krängaren. Det finns nämligen en eftermarknadskängare som är helt rak, samma grovlek men 30% styvare, dock till det löjligt höga priset 300Euro. Misstänker alltså att försvagningen i krängaren består i den mystiska kröken. Så med tanke på att en ny original krängare kostar ca 1000kr kan man lika gärna prova att svetsa.

Lös krängare

Krängare på plats

Ursäkta om jag kapade din trån nu Lars

Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

Krängare

Ja nu blev det bättre och alla svar på en gång

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Ställde medvetet frågan utan information för att jag inte vill färga tyckandet från början.

Bakgrunden till att jag gjorde de två små modellerna av svetstråd var just att Mårten och jag pratade om skillnaden. 30% styvare med samma dimensioner tyckte jag sådär spontant kändes (för) mycket bara genom att skippa "kröken".
Jag vet inte vad det är för mått på förebilderna, men det kanske man kan ta reda på.
Mina modeller som är rätt små (det är M8 muttrar som ena änden vilar på) och gjorda på en höft efter hur jag hade för mig att Cliokrängaren såg ut känns i princip lika "hårda".
Jag hade tänkt att provfjädra dem, men har inte hunnit än.

Tänkte att nå'n som har möjlighet och vana kunde göra en riktigt analys på det hela...

Det enda som "försämrar" är väl böjningen i de raka delarna i U-et... men "vridningsdelen" blir ju oxå totalt lite kortare. Sedan beror de ju även på var kränghämmaren är lagrad, hur böjningen/twistningen totalt blir i de två fallen.

Mårten, har du måtten på Clions hämmare...?

Kul med så'na här diskussioner...

Rice and shine
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:

Kul med så'na här diskussioner...

Världens bästa ingenjörstänkandetrådexempel!

Västerås
Här sen Mar 2006

Vissa Clio Sport har 23mm krängare Fas 1? Min fas 3 har 25mm. Några andra mått har jag dessvärre inte koll på.

Att Riechhart krängaren är 30% styvrae kan ju faktiskt förutom avsaknad av "kröken" bero på att en styvare materialkvalité används.

Rent spontant tänker jag att sträckan A agerar hävarm och kommer koncentrera vridningen till den svagaste delen dvs A pga att hävarmen där är som längst. Men det kanske är fel tänkt, jag har inte läst till ingenjör

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Att Riechhart krängaren är 30% styvrae kan ju faktiskt förutom avsaknad av "kröken" bero på att en styvare materialkvalité används.

Nej, styvheten kommer från elastisitestmodulen och den är lika på alla stål.
Nja inte lika men skilnden är så liten att man kan ski... i den.

Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Dignell skrev:
Vissa Clio Sport har 23mm krängare Fas 1? Min fas 3 har 25mm. Några andra mått har jag dessvärre inte koll på.

Rent spontant tänker jag att sträckan A agerar hävarm och kommer koncentrera vridningen till den svagaste delen dvs A pga att hävarmen där är som längst. Men det kanske är fel tänkt, jag har inte läst till ingenjör

Den raka varianten lär ju vara att föredra av en mängd olika anledningar. Den med hoppet borde husera med inte mindre än tre olika töjningsfall, torsion, böjning och skjuvning (i den inringade delen). Sen blir ju de raka delarna vid sidan av "hoppet" påverkade av en kombinerad torsion+böjning pga en mindre formförändring av densamma. Ganska svettig att göra en korrekt beräkning på denna jämfört med den andra.

Btw, borde det inte vara ett ganska enkelt sätt att öka krängningshämmarens styvhet om man flyttar den närmare axeln horisontellt och kortar "armarna" med lika mycket? om plats finnes såklart. Några nackdelar?

Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

fuling skrev:
Citat:

Det var som F-n hade jag inte en aning om. Jag VET att Reichhart krängaren inte är grövre alltså måste det vara böjen som gör det hela?

Stratos skrev:
Några nackdelar?

Ja att man måste tillverka en helt ny krängare

Det jag hade tänkt testa är att fila till ett fyrkantsrör 25x25 så att det passar in på samma plats där en rak krängare skulle gå (tänkt linje genom "Uet") + att kapa till två st plattor (en till varje sida) som svetsas dit över hela "Uet". Det blir helt enkelt en boxning av hela köret. Är detta ens värt att testa, står det pall? Tipps?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

fuling skrev:
Citat:

Det här påminner väl en del om mitt "armproblem" jag lade ut för nått år sedan för alla att försöka lösa.
Göran

Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Göran Malmberg skrev:
fuling skrev:
Citat:

Det här påminner väl en del om mitt "armproblem" jag lade ut för nått år sedan för alla att försöka lösa.
Göran

Jaha ?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Dignell skrev:
Göran Malmberg skrev:
fuling skrev:
Citat:

Göran

Jaha ?

Kolla längst ned (nästan) på min hemsida http://www.hemipanter.se/
mvh
Göran

Alingsås
Här sen Okt 2006

Vad händer med stålet där du svetsar då???

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

chrix74 skrev:

Mmm det är just det jag också vill ha lite synpunkter på från bättre vetande. Kan bli så att krängaren tappar härdningen kanske. Kan man undvika detta genom att svetsa någon cm i taget och sedan kyla? Som sagt tipps mottgas tacksamt.

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Kanske går att göra en förstärkning som man klämmer runt

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

chrix74 skrev:

Ja inte ändras E-modulen iaf. Svetsa bra så är det inga problem. Jag har svetsad rör-krängare på min bil.

BMW 330i -05
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

MaZ skrev:
chrix74 skrev:

Ja inte ändras E-modulen iaf. Svetsa bra så är det inga problem. Jag har svetsad rör-krängare på min bil.

Great news!

För säkerhetsskull förtydliga vad du menar med bra? Kommer plocka bort krängaren och låta en polare som är svetsare TIG'a ihop det. Det är rätt stora belastningar så jag tänker att det är lika bra att göra det riktigt seriöst direkt.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Låter väl typiskt bra.

Dåligt hade t ex varit att svetsa med för lite ström så det inte smälter ihop tillräckligt och det lossnar

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
2670 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande