| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Villka klossar fram ska jag prova BMW E30
|
2983 besök totalt |
|
Har nött ut: 4 par Biltema, tar bra, billiga, tar slut fort, känsliga när dom är nya och behöver köras in (vem har tid med det ?? )
1 par Tarox, tar bra direkt, höll kortare än väntat, svindyra. 1 par ATE taxibelägg till SAAB 9000, tog bättre än dom andra, behövde dock lite värme, hyfsat pris (650:-) höll dubbelt så länge. Men dom verkar inte gå att få tag i längre, Mekonomen som sålde dom tidigare säjer att dom inte finns hos leverantör längre. Vad finns, var köper man dom, var kostar dom ?? Tacksam för alla svar. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re: Villka klossar fram ska jag prova BMW E30
Trots namnet så ska tydligen EBC Redstuff & yellostuff vara hyfsade även hawk beläggen
är tydligen bra. Jag kör Carbotech (ca1700:-) för ett par fram till E30 grymt bett tål bra med värme. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Vi har åkt EBC Bluestuff på långloppsbilen vilket har fungerat bra, frågan är hur de fungerar på väg men vid provkörning fungerade de bra.
På min Alfa 156 2.0 ts kör jag Ferrodo 2500 funkade bra på Sviesta med delvis R-däck i höstas utan några problem och ytterligare 1000mil gata där det är riktigt fint bett har mer än 50% kvar (troligen ca:70%). Inte billiga. Tarox har även jag dåliga erfarenheter av, för mig höll dom inte ordentligt för banåkning. 5-10varv innan fading beroende på bana. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Har provat Redstuff för några år sedan och då var det rena skiten! Tog slut på nolltid plus att de bettade så dåligt att det var rent farligt.
Den sista tiden (3 säsonger!!!) har jag åkt på Carbotech XP10 men ska prova PFC06 istället. Corbotechen har gått upp mycket tack vare dollarn men PFC-beläggen var riktigt billiga. Ring Per Stacke på PEAN Sweden så letar han fram något som passar dig. Men frågan som Franzen ställer är mycket relevant! Har du monterat ordentlig kylning?
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
|
Skulle kolla hur mycket det var kvar på Tarox klossarna, lossade oken och klossarna föll ur i bitar !! Villket jäkla skräp
Ekonomin är inte på topp, så det blev ett par Biltema till SAAB 9000, dom passar men har större beläggyta än BMW klossarna. Skrev åvan "ATE taxibelägg" men det är fel, det var Textar taxibelägg, har jagat runt hela dan ifall nån firma skulle ligga o häcka på ett par, men det var dött
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
om nån undrar hur det gick, så gick det åt skogen
Trots många mils inkörning på små krokiga vägar med lätta bromsningar tills dom bet riktigt bra, så blev dom glasade efter 2 varv på bana.
Så nu lovar jag att spara till riktiga klossar. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
Vilken modell av Tarox beläggen var det? Tittar man på hemsidan finns det Strada, Rallye, Corsa, Track, Rallye+, Corsa+ och Racing Gold. Försökte kolla i produktkatalogen vilka som fanns till BMW E30 modellen men kunde inte utläsa något ur den. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
|
Re:
Tips: Åk till SAAB och köp en uppsättning helt original klossar till SAAB 9000. Dessa kostar 250:- och är betydligt bättre än Biltemas. Jag avverkade cca. 90 varv på Gotland Ring och 260hk utan kylning och dom slets ungef. till hälften. Ingen fejding heller. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Bra fråga, det är polaren som köpt dom, jag ska kolla om han vet. Beepbeep: Ja det är kanske ingen dum ide. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
SAAB OEM belägg efter 90 varv med R-däck + 1 år gatkörning (jämfört med nya):
Biltemaskivor köpta vid samma tillfälle som beläggen, knappt någon avverkan:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Uppdaterar lite.
Har inte rört bilen sen sist och glömt mitt bromsproblem, så det blev lite panik i går em inför körningen på Sviesta i dag, for iväg till närmaste biltillbehörsfirma och köpte standardklossar till SAAB (Roadhouse) för 200 spänn. Hur blev det då ?? Jo kanon Körde som mest 21 varv i sträck, dom luktade illa, men bettade riktigt bra utan att svika. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
Funkar det på Sviestad så funkar det nog på andra banor. Tror på orginalbelägg till Saab 9000 för att få lite större beläggarea. Funkar inte det så känns det aktuellt att byta till större skivor. Jag bytte till ok med större beläggarea på min bil och det funkar prima med vanliga standardbelägg och det sliter inte mycket skivor heller. 2 st Brembo 4 kolvsok med belägg och 2st 280*24mm bremboskivor kostade 4000kr totalt. Då har jag kört 5 banträffar (vissa tvådagars) och har fortfarande belägg kvar. Ett nytt set belägg kostar 570kr på Mekonomen. Ett set skivor kostar 1000kr. Ska man handla belägg för 1700-2500kr så känns det mer vettigt att lägga pengarna på att byta till större skivor för att kunna åka med standardbelägg. Förstår inte riktigt hysterin med svindyra racebelägg på den här sidan. Bättre att offra lite ofjädrad vikt med ett par större skivor och kunna köra med standardklossar som kostar lite och sliter lite på skivorna. Dessutom får man bromsar som inte gnisslar och som tar bra även kalla. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Vad menar du med större beläggarea med 9000 belägg?
Vad jag minns så är det exakt lika till formen men 1,2mm tunnare. Det är lättare att byta belägg än att montera större skivor och ok. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2983 besök totalt |