Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Villka klossar fram ska jag prova BMW E30
1, 2   >>
2983 besök totalt
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Har nött ut:
4 par Biltema, tar bra, billiga, tar slut fort, känsliga när dom är nya och behöver köras in (vem har tid med det ?? )
1 par Tarox, tar bra direkt, höll kortare än väntat, svindyra.
1 par ATE taxibelägg till SAAB 9000, tog bättre än dom andra, behövde dock lite värme, hyfsat pris (650:-) höll dubbelt så länge.
Men dom verkar inte gå att få tag i längre, Mekonomen som sålde dom tidigare säjer att dom inte finns hos leverantör längre.

Vad finns, var köper man dom, var kostar dom ??

Tacksam för alla svar.

BMW 325i -92
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Villka klossar fram ska jag prova BMW E30

Isåkare skrev:
Har nött ut:
4 par Biltema, tar bra, billiga, tar slut fort, känsliga när dom är nya och behöver köras in (vem har tid med det ?? )
1 par Tarox, tar bra direkt, höll kortare än väntat, svindyra.
1 par ATE taxibelägg till SAAB 9000, tog bättre än dom andra, behövde dock lite värme, hyfsat pris (650:-) höll dubbelt så länge.
Men dom verkar inte gå att få tag i längre, Mekonomen som sålde dom tidigare säjer att dom inte finns hos leverantör längre.

Vad finns, var köper man dom, var kostar dom ??

Tacksam för alla svar.

Trots namnet så ska tydligen EBC Redstuff & yellostuff vara hyfsade även hawk beläggen
är tydligen bra.

Jag kör Carbotech (ca1700:-) för ett par fram till E30 grymt bett tål bra med värme.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Vad har du för kylning till dina skivor?
Kör du med det som blir med ventilerade skivor eller har du extramonterade kylslangar från fronten?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Vi har åkt EBC Bluestuff på långloppsbilen vilket har fungerat bra, frågan är hur de fungerar på väg men vid provkörning fungerade de bra.

På min Alfa 156 2.0 ts kör jag Ferrodo 2500 funkade bra på Sviesta med delvis R-däck i höstas utan några problem och ytterligare 1000mil gata där det är riktigt fint bett har mer än 50% kvar (troligen ca:70%). Inte billiga.

Tarox har även jag dåliga erfarenheter av, för mig höll dom inte ordentligt för banåkning. 5-10varv innan fading beroende på bana.
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Har provat Redstuff för några år sedan och då var det rena skiten! Tog slut på nolltid plus att de bettade så dåligt att det var rent farligt.

Den sista tiden (3 säsonger!!!) har jag åkt på Carbotech XP10 men ska prova PFC06 istället. Corbotechen har gått upp mycket tack vare dollarn men PFC-beläggen var riktigt billiga. Ring Per Stacke på PEAN Sweden så letar han fram något som passar dig.

Men frågan som Franzen ställer är mycket relevant! Har du monterat ordentlig kylning?

NS: 38 varv
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Japp, kylslangar har jag, har inte haft problem med överhettning.

BMW 325i -92
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Gäller det pris-prestanda framstår Biltemabeläggen som bästa val.
Du får ju nästan 10 uppsättningar på en uppsättning carbo/karbon/modern-high-tech-stuff

Vänersborg
Här sen Maj 2003

dessutom får oken mer motion med belägg som tar slut fort = inget kärvande thumbs up

Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Skulle kolla hur mycket det var kvar på Tarox klossarna, lossade oken och klossarna föll ur i bitar !! Villket jäkla skräp thumbs down
Ekonomin är inte på topp, så det blev ett par Biltema till SAAB 9000, dom passar men har större beläggyta än BMW klossarna.
Skrev åvan "ATE taxibelägg" men det är fel, det var Textar taxibelägg, har jagat runt hela dan ifall nån firma skulle ligga o häcka på ett par, men det var dött

BMW 325i -92
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Isåkare skrev:
Japp, kylslangar har jag, har inte haft problem med överhettning.

Ingen överhettning i all ära, god kylning sparar belägg jämfört om du inte kyler.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare
om nån undrar hur det gick, så gick det åt skogen Trots många mils inkörning på små krokiga vägar med lätta bromsningar tills dom bet riktigt bra, så blev dom glasade efter 2 varv på bana.

Så nu lovar jag att spara till riktiga klossar.

BMW 325i -92
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Re:

Isåkare skrev:
Skulle kolla hur mycket det var kvar på Tarox klossarna, lossade oken och klossarna föll ur i bitar !! Villket jäkla skräp thumbs down

Vilken modell av Tarox beläggen var det? Tittar man på hemsidan finns det Strada, Rallye, Corsa, Track, Rallye+, Corsa+ och Racing Gold.

Försökte kolla i produktkatalogen vilka som fanns till BMW E30 modellen men kunde inte utläsa något ur den.

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Isåkare skrev:
om nån undrar hur det gick, så gick det åt skogen Trots många mils inkörning på små krokiga vägar med lätta bromsningar tills dom bet riktigt bra, så blev dom glasade efter 2 varv på bana.

Så nu lovar jag att spara till riktiga klossar.

Tips: Åk till SAAB och köp en uppsättning helt original klossar till SAAB 9000. Dessa kostar 250:- och är betydligt bättre än Biltemas. Jag avverkade cca. 90 varv på Gotland Ring och 260hk utan kylning och dom slets ungef. till hälften. Ingen fejding heller.

Mvh.

Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Henrik J skrev:
Isåkare skrev:

Vilken modell av Tarox beläggen var det? Tittar man på hemsidan finns det Strada, Rallye, Corsa, Track, Rallye+, Corsa+ och Racing Gold.

Försökte kolla i produktkatalogen vilka som fanns till BMW E30 modellen men kunde inte utläsa något ur den.

Bra fråga, det är polaren som köpt dom, jag ska kolla om han vet.

Beepbeep: Ja det är kanske ingen dum ide.

BMW 325i -92
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Isåkare skrev:
Henrik J skrev:
Isåkare skrev:

Bra fråga, det är polaren som köpt dom, jag ska kolla om han vet.

Beepbeep: Ja det är kanske ingen dum ide.

SAAB OEM belägg efter 90 varv med R-däck + 1 år gatkörning (jämfört med nya):

Biltemaskivor köpta vid samma tillfälle som beläggen, knappt någon avverkan:

Munsö
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Uppdaterar lite.
Har inte rört bilen sen sist och glömt mitt bromsproblem, så det blev lite panik i går em inför körningen på Sviesta i dag, for iväg till närmaste biltillbehörsfirma och köpte standardklossar till SAAB (Roadhouse) för 200 spänn.
Hur blev det då ?? Jo kanon thumbs up
Körde som mest 21 varv i sträck, dom luktade illa, men bettade riktigt bra utan att svika.

BMW 325i -92
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008

Ingen som har testat Pagid på en e30? Kostar ju en del iofs men om man jämför med belägg i liknande prisklass, tex carbotech och PFC, hur står de sig?

BMW 325 -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Isåkare skrev:
Uppdaterar lite.
Har inte rört bilen sen sist och glömt mitt bromsproblem, så det blev lite panik i går em inför körningen på Sviesta i dag, for iväg till närmaste biltillbehörsfirma och köpte standardklossar till SAAB (Roadhouse) för 200 spänn.
Hur blev det då ?? Jo kanon thumbs up
Körde som mest 21 varv i sträck, dom luktade illa, men bettade riktigt bra utan att svika.

Funkar det på Sviestad så funkar det nog på andra banor. Tror på orginalbelägg till Saab 9000 för att få lite större beläggarea. Funkar inte det så känns det aktuellt att byta till större skivor.

Jag bytte till ok med större beläggarea på min bil och det funkar prima med vanliga standardbelägg och det sliter inte mycket skivor heller. 2 st Brembo 4 kolvsok med belägg och 2st 280*24mm bremboskivor kostade 4000kr totalt. Då har jag kört 5 banträffar (vissa tvådagars) och har fortfarande belägg kvar. Ett nytt set belägg kostar 570kr på Mekonomen. Ett set skivor kostar 1000kr.

Ska man handla belägg för 1700-2500kr så känns det mer vettigt att lägga pengarna på att byta till större skivor för att kunna åka med standardbelägg.

Förstår inte riktigt hysterin med svindyra racebelägg på den här sidan. Bättre att offra lite ofjädrad vikt med ett par större skivor och kunna köra med standardklossar som kostar lite och sliter lite på skivorna. Dessutom får man bromsar som inte gnisslar och som tar bra även kalla.

ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Vad menar du med större beläggarea med 9000 belägg?
Vad jag minns så är det exakt lika till formen men 1,2mm tunnare.

Det är lättare att byta belägg än att montera större skivor och ok.

Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005

Vilken sorts 9000 är de man ska köpa belägg ifrån?

någon som vet hur tjock e30 org bromsskiva är?

tack thumbs up

Sverige
Här sen Aug 2003

Bromsarna på E30 är följande

Fram 260*12,7 (316,318)
Fram 260*22 (318is,323,325)

Bak 258*10 (316,318,318is,320,323,325)
Bak 258*19(325iX Touring)

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Skruva banåkabil