Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4948 besök totalt |
Undrar jag också, men enligt tillverkaren skall det vara "ofarligt" är tydligen gjort för att kunna användas t.ex. innuti rymdstationer, ubåtar och sånt. Sök på nätet på "gas generator & extinguisher" _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Fia godkända släckningssystem...eller? http://www.fia.com/regle/Reg_tec/lis
Ang. flygsläckare ska jag tillägga (efter kontroll med teknisk handläggare på tryckkärl) att de alltid har ett inersta lager av rostfritt. Detta pga att halon och kolfiber tydligen ej är bästa vänner. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Du har rätt, dåligt formulerat av mig, vad jag menade var vad som är tillåtet i sverige, dvs vad man kan montera i sin bil. Då finns det bara krav på godkännt släckmedel+ tömningshastighet. Bl.a. Firefigther systems har FIA-godkännda kolfibersläckare. Det är helt sant att kolfibertuberna har en innerlining av rostfritt, detta dels p.g.a kemikalieresistensen men även p.g.a. att kolfiberkompositen inte är helt tät. Liningen är enbart ett läckskydd medan själva sammanhållandet av tanken görs av kolfibret. Tankarna lindas med förindränkta fiber på en sorts svarv, som en trådrulle ungefär. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Menar du att FIA inte ställer krav på hela systemet utan enbart släckmedlet? Låter väldig märkligt och jag skulle gärna se vilken regel som specar det. Det där nya släckmedlet låter som Halon fast gasen skapas först vid aktivering av systemet ungefär. Kan du förklara lite mer ingående hur det fungerar och har du möjligen någon länk som beskriver produkten? |
||||||
Se mina svar i tidigare inlägg. 4) var otydligt formulerad. Jag menade att SBF inte kräver FIA godkännt släcksystem. Läs GT. 5) är tydligen ej halonlik (kan användas i "occupied spaces") Sök på "gas generation fire exstinguisher" finns flera bolag som har köpt och kommersialiserat det ryska patentet. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag såg att du hann svara innan min post. Jag är tyvärr inte behjälpt av SBF:s regler. Det låter ju otroligt bra hoppas priset är ok också. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4948 besök totalt |