Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skillnad på brandsläckare i aluminium och stål?
<<   1, 2
4948 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Ragnar skrev:
Christian> Kul med faktaspäckade inlägg thumbs up
(tycker jag klarade mig iaf hyffsat i slakten... )

porschedriver skrev:
5) Det är på G med en ny typ av släckmedel som kommer från den ryska rymdindustrin. [...] Fyller hela bilen på någon sekund, släcker alla typer av bränder, lämnar ingar spår (behöver ej saneras) samt väger mycket lite (pulver i kolfiberbehållare).

Låter ju bra, hur pass farligt är det att andas in? om det nu kläms ut med en sån j-dra fart och "fyller hela bilen"?

mvh/Ragnar

Undrar jag också, men enligt tillverkaren skall det vara "ofarligt" är tydligen gjort för att kunna användas t.ex. innuti rymdstationer, ubåtar och sånt.
Sök på nätet på "gas generator & extinguisher"

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fia godkända släckningssystem...eller? http://www.fia.com/regle/Reg_tec/listesTech/L16_Approved_extinguisher_ . . . .

Ang. flygsläckare ska jag tillägga (efter kontroll med teknisk handläggare på tryckkärl) att de alltid har ett inersta lager av rostfritt. Detta pga att halon och kolfiber tydligen ej är bästa vänner.

Malmö
Här sen Maj 2003

Kristian Larsson skrev:
Fia godkända släckningssystem...eller? http://www.fia.com/regle/Reg_tec/listesTech/L16_Approved_extinguisher_ . . . .

Ang. flygsläckare ska jag tillägga (efter kontroll med teknisk handläggare på tryckkärl) att de alltid har ett inersta lager av rostfritt. Detta pga att halon och kolfiber tydligen ej är bästa vänner.

Du har rätt, dåligt formulerat av mig, vad jag menade var vad som är tillåtet i sverige, dvs vad man kan montera i sin bil. Då finns det bara krav på godkännt släckmedel+ tömningshastighet. Bl.a. Firefigther systems har FIA-godkännda kolfibersläckare.

Det är helt sant att kolfibertuberna har en innerlining av rostfritt, detta dels p.g.a kemikalieresistensen men även p.g.a. att kolfiberkompositen inte är helt tät. Liningen är enbart ett läckskydd medan själva sammanhållandet av tanken görs av kolfibret.

Tankarna lindas med förindränkta fiber på en sorts svarv, som en trådrulle ungefär.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
porschedriver skrev:

4) Det finns inget krav på FIA-godkännande av brandsläckare bara släckmedel som är godkännda eller ej. samt krav på tömningshastigheter för släckmedlet.

5) Det är på G med en ny typ av släckmedel som kommer från den ryska rymdindustrin. Detta är ett gasbaserat släckmedel som alstras genom förbränning i släckarbehållaren. FIA har godkännt detta fr.om i år från åtminstonde en tillverkare. Borde vara framtiden. Fyller hela bilen på någon sekund, släcker alla typer av bränder, lämnar ingar spår (behöver ej saneras) samt väger mycket lite (pulver i kolfiberbehållare). För övrigt säljer faktiskt Deamon Tweeks en sådan produkt.

Menar du att FIA inte ställer krav på hela systemet utan enbart släckmedlet? Låter väldig märkligt och jag skulle gärna se vilken regel som specar det.

Det där nya släckmedlet låter som Halon fast gasen skapas först vid aktivering av systemet ungefär. Kan du förklara lite mer ingående hur det
fungerar och har du möjligen någon länk som beskriver produkten?
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

johann skrev:
porschedriver skrev:

4) Det finns inget krav på FIA-godkännande av brandsläckare bara släckmedel som är godkännda eller ej. samt krav på tömningshastigheter för släckmedlet.

5) Det är på G med en ny typ av släckmedel som kommer från den ryska rymdindustrin. Detta är ett gasbaserat släckmedel som alstras genom förbränning i släckarbehållaren. FIA har godkännt detta fr.om i år från åtminstonde en tillverkare. Borde vara framtiden. Fyller hela bilen på någon sekund, släcker alla typer av bränder, lämnar ingar spår (behöver ej saneras) samt väger mycket lite (pulver i kolfiberbehållare). För övrigt säljer faktiskt Deamon Tweeks en sådan produkt.

Menar du att FIA inte ställer krav på hela systemet utan enbart släckmedlet? Låter väldig märkligt och jag skulle gärna se vilken regel som specar det.

Det där nya släckmedlet låter som Halon fast gasen skapas först vid aktivering av systemet ungefär. Kan du förklara lite mer ingående hur det

Se mina svar i tidigare inlägg.

4) var otydligt formulerad. Jag menade att SBF inte kräver FIA godkännt släcksystem. Läs GT.

5) är tydligen ej halonlik (kan användas i "occupied spaces") Sök på "gas generation fire exstinguisher" finns flera bolag som har köpt och kommersialiserat det ryska patentet.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
porschedriver skrev:
johann skrev:
porschedriver skrev:

Se mina svar i tidigare inlägg.

4) var otydligt formulerad. Jag menade att SBF inte kräver FIA godkännt släcksystem. Läs GT.

5) är tydligen ej halonlik (kan användas i "occupied spaces") Sök på "gas generation fire exstinguisher" finns flera bolag som har köpt och kommersialiserat det ryska patentet.

Jag såg att du hann svara innan min post. Jag är tyvärr inte behjälpt av SBF:s regler.

Det låter ju otroligt bra hoppas priset är ok också.
Citera
Allmänt banåkaforum
Skillnad på brandsläckare i aluminium och stål?
<<   1, 2
4948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande