Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dropstops VS Svensk Bilprovning
3404 besök totalt
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Nu har chassiet uppgraderats och byggts om rejält.
Men för att inte grejorna skall trilla ur när bilen reser sig över fjäderspannet behöver jag
dropstops.
Jag har redan kollat hur jag skall göra och var jag skall montera dom..
Frågan är bara (som säkert ställts hundra gånger tidigare), hur ställer sig Svensk Bilprovning sig till detta?

Någon som vet?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

ingen anmärkning när Hånglian besiktades, de såg dem och såg även att de tog i vid fullt rattutslag. Nu betyder det ju inget då det är en subjektiv bedömning som den ska klara...

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag har besiktigat många ggr med droppstopp för att fjädrarna inte ska ramla ut.
Citera
C

Här sen Feb 2003

Det har skett lite regelförändringar på just det, kontakta SBP tekniska kontor för mer info.

mvh C

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack för alla svar!
Rejsa med alla medlemmar är ett fantastiskt forum!

Regelförändringar?
Visst skall jag kontakta denna instans för "randomized answers".

Är det några speciella saker som förändrats som du vet om så här på rak arm?
Eftersom att du vet om att det finns regelförändringar så kanske du känner till vad som förändrats också.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

har t.o.m blivit om bedd att montera dropstops av SBP som tips då fjädrarna nästan ramla ur på en gammal volvo jag hade budgetsänkning på det glada 80-talet

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Torbjörn70 skrev:
har t.o.m blivit om bedd att montera dropstops av SBP som tips då fjädrarna nästan ramla ur på en gammal volvo jag hade budgetsänkning på det glada 80-talet

Det ska inte vara några problem alls, sålänge man inte kapar i fjädertallrik osv

Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

besiktningsmannén tyckte jag kunde ta fiber bandet som var std dropstopp bak på gamla volvo amazon

Eslöv
Här sen Apr 2006

Det var någon här som visade/hade en lösning på dropstop som var väldigt tjusig. Nu kommer jag förståss inte ihåg när eller hur den såg ut, men den gick ut på att änden på fjädern satt fast i tallriken.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Torbjörn70 skrev:
besiktningsmannén tyckte jag kunde ta fiber bandet som var std dropstopp bak på gamla volvo amazon

Ett par balataremmar alltså! Frågan är om man kan få tag i nya, de man hittar på skroten är väl minst 40 år gamla...

Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009

Re:

hauge skrev:
Det var någon här som visade/hade en lösning på dropstop som var väldigt tjusig. Nu kommer jag förståss inte ihåg när eller hur den såg ut, men den gick ut på att änden på fjädern satt fast i tallriken.

Den lösningen såg jag oxå och svetsade fast en 15mm rörbit på nedre tallriken ett ½ varv in på fjädern. Så enkelt ibland.

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

här finns det hur det är löst på Hånglian: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28985&postdays=0&postor . . . .

Lars Falk skrev:
Varit förhållandevis flitig idag. thumbs up (Allt är ju relativt.)
Under tiden resten av "crewet" har söndagspetat sig i näsan har jag justerat rideheighten fram på Hånglian.
Ett och ett kvarts varv åkte bort på framfjädrarna. Hoppas det blir lagom.
Var tvungen att fabricera dropstops för att få det att lira.
Har aldrig gjort en så'n operation på mcPärssonben förut. Gjorde det simpelt med lite wire. Svetsade små öglor på övre tallriken och drog wiren runt och upp igen. Låste med vanliga wirelås.

Vad tror ni, är det ok?

Ytterligare ett och kvarts varv, bye bye... Hoppas det blir lagom...

Quick & dirty... Migade dit små fästen för wiren...

Fjäderbenen är Capriben som är modifierade för att passa på Hånglian.
Vi kör med omålade Saabfjädrar ur Fulings sortiment. thumbs up

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Anders Karlsson skrev:
Torbjörn70 skrev:

Ett par balataremmar alltså! Frågan är om man kan få tag i nya, de man hittar på skroten är väl minst 40 år gamla...
Det finns flera firmor som säljer nya delar till gamla Volvo. Gör en sökning över leverantörer på Amazonklubbens forum så hittar du dem. Annars tar nog Volvo hem också...

Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003

Re:

Mozzarella skrev:
hauge skrev:

Den lösningen såg jag oxå och svetsade fast en 15mm rörbit på nedre tallriken ett ½ varv in på fjädern. Så enkelt ibland.
Nämen det är ju genialiskt....att jag inte tänkt på den förut! man tackar

mvh Jonas

C

Här sen Feb 2003

Re:

Franzén skrev:
Tack för alla svar!
Rejsa med alla medlemmar är ett fantastiskt forum!

Regelförändringar?
Visst skall jag kontakta denna instans för "randomized answers".

Är det några speciella saker som förändrats som du vet om så här på rak arm?
Eftersom att du vet om att det finns regelförändringar så kanske du känner till vad som förändrats också.

Be dem läsa upp vad som står ordagrant i handboken så är det ingen random answer. Det står rätt tydligt där. Jag får tyvärr inte skriva något sådant här för min arbetsgivare så det är det enda sättet om inte Gustav ser denna tråden och hinner skriva.

mvh C

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Eftersom jag inte är anställd av Bilprovningen kan jag alltså skriva vad jag vill? Coolt!

Inte riktigt kanske. Men det finns inget som säger att man inte får ha drop stops eller någon annan konstruktion som hindrar fjädern från att ramla ut på en gatbil. Men det ska finnas tillräcklig och fungerande fjädringsväg och som alltid är modifieringar av hjulupphängningsdelar lite av ett lotteri i Bilprovningens hallar. Formellt sett får man ju inte ändra något alls (oavsett om bilen är helfordonsgodkänd eller inte) men i praktiken brukar det inte vara några bekymmer så länge bilen har vettig markfrigång etc.

(komplettering, det ovan är alltså såvitt jag vet, och baserat på vad som finns i Vägverkets/Transportstyrelsens regler. AB Svensk Bilprovning kan hitta på något annat som inte är beskrivet i VVFS...)

/Gustaf

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kalla det "Fångrem" istället för "Drop-stop" i bilprovningshallen så går det säkert enklare.

BMW 330i -05
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Dropstop a'la Erik Berg:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Kalla det "Fångrem" istället för "Drop-stop" i bilprovningshallen så går det säkert enklare.

H Ah Ah Ah !!!!

Är dom allergiska mot amerikaniserade och innovativa benämningar?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Re:

Franzén skrev:
MaZ skrev:

H Ah Ah Ah !!!!

Är dom allergiska mot amerikaniserade och innovativa benämningar?

Haha, ligger seriöst något i det faktiskt.

3404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande