| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dropstops VS Svensk Bilprovning
|
3404 besök totalt |
|
Nu har chassiet uppgraderats och byggts om rejält. Men för att inte grejorna skall trilla ur när bilen reser sig över fjäderspannet behöver jag dropstops. Jag har redan kollat hur jag skall göra och var jag skall montera dom.. Frågan är bara (som säkert ställts hundra gånger tidigare), hur ställer sig Svensk Bilprovning sig till detta? Någon som vet?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Tack för alla svar!
Rejsa med alla medlemmar är ett fantastiskt forum!
Regelförändringar? Visst skall jag kontakta denna instans för "randomized answers". Är det några speciella saker som förändrats som du vet om så här på rak arm? Eftersom att du vet om att det finns regelförändringar så kanske du känner till vad som förändrats också.
||||
|
Re:
Det ska inte vara några problem alls, sålänge man inte kapar i fjädertallrik osv |
||||
|
Re:
Ett par balataremmar alltså! Frågan är om man kan få tag i nya, de man hittar på skroten är väl minst 40 år gamla... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Den lösningen såg jag oxå och svetsade fast en 15mm rörbit på nedre tallriken ett ½ varv in på fjädern. Så enkelt ibland. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
här finns det hur det är löst på Hånglian: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Re:
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re:
mvh Jonas |
||||
|
Re:
Be dem läsa upp vad som står ordagrant i handboken så är det ingen random answer. Det står rätt tydligt där. Jag får tyvärr inte skriva något sådant här för min arbetsgivare så det är det enda sättet om inte Gustav ser denna tråden och hinner skriva. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Eftersom jag inte är anställd av Bilprovningen kan jag alltså skriva vad jag vill? Coolt!
Inte riktigt kanske. Men det finns inget som säger att man inte får ha drop stops eller någon annan konstruktion som hindrar fjädern från att ramla ut på en gatbil. Men det ska finnas tillräcklig och fungerande fjädringsväg och som alltid är modifieringar av hjulupphängningsdelar lite av ett lotteri i Bilprovningens hallar. Formellt sett får man ju inte ändra något alls (oavsett om bilen är helfordonsgodkänd eller inte) men i praktiken brukar det inte vara några bekymmer så länge bilen har vettig markfrigång etc. (komplettering, det ovan är alltså såvitt jag vet, och baserat på vad som finns i Vägverkets/Transportstyrelsens regler. AB Svensk Bilprovning kan hitta på något annat som inte är beskrivet i VVFS...) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
|
||||
|
Re:
H Ah Ah Ah !!!! Är dom allergiska mot amerikaniserade och innovativa benämningar?
||||
|
Re:
Haha, ligger seriöst något i det faktiskt. _________________ Jacob oesterlindh |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3404 besök totalt |