Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frågor ang. konstruktion av bur/båge
1543 besök totalt
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799


Trådstartare
Frågor ang. konstruktion av bur/båge

Jag har suttit och ritat lite för nöjes skull och började fundera på betydelsen av hur man monterar tvärstaget/krysset mellan bakåtsträvorna. Det borde ju spela roll för styvhet och hållfasthet beroende på var man monerar.

eller


Det borde finnas någon här som kan motivera vilket som är bäst.

_________________
/David Söderblom
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Gissar på den nedre...pga det bara är en skärnings punkt eller vad det nu kallas

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Den nedre är korrekt och den främre v-strävan skall även möta bakstävorna på andra sidan huvudbågen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Jag tycker båda två ser ut att sitta för långt ifrån "hörnet".
Den nedre ser "mer rätt" ut.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799


Trådstartare
ok, tack för svaren. Jag får väl sätta mig och rita om lite....
Men det är väl korrekt att bakåtsträvorna ska möta "toppen" av takbågen och inte b-stolpen (av takbågen alltså)

_________________
/David Söderblom
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, jag tror att ni rätt på det. Grundprincipen för sådant fackverk/triangulering är att rören ska mötas i en punkt för att ta upp krafterna på bästa sätt (annars blir en del olämpliga böjningar)

_________________
Pär Hylander
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799


Trådstartare
Nu har jag flyttat ut fästpunkterna samt minskat radien på bockningen av huvudbågen.

Hur mycket påverkas konstruktionen av ett tvärstag eller ett kryss istället?



Avsikten är inte att tillverka och montera den i någon bil utan jag sitter bara och ritar och är lite nyfiken på hur olika konstruktioner påverkar dess funktion.

_________________
/David Söderblom
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



David> Du borde läsa Callister istället...

Du får dra igång några enklare FEM-funktioner i programmet.. heh.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Hej.

Jag smiter in med en liten fråga i den här tråden som passade så bra...

Min båge kommer att se ut på liknande sätt som bilderna... Frågan är hur man löser staget som bältena skall sitta i .... Skall man ha tvärstag eller kryss???

Någon som har ngt. förslag???

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



peter zeberg skrev:
Hej.

Jag smiter in med en liten fråga i den här tråden som passade så bra...

Min båge kommer att se ut på liknande sätt som bilderna... Frågan är hur man löser staget som bältena skall sitta i .... Skall man ha tvärstag eller kryss???

Någon som har ngt. förslag???

/Peter



http://www.alfapower.nu/gallery/albun32/abm

Så ser det ut för mig

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Frågor ang. konstruktion av bur/båge

En tänkt linje mitt i rören skall mötas i skärninmgspunkten. Det för med sig att olika ingångsvinklar på rören får olika ihopslipnigsvinklar vid inpassningen. Helst bara räka rör. Och inga rör in i sidan mitt på ett rör.

Nu ska en bur ofta vara ett förarskydd. Då får man sätta rör på andra sätt för att överhuvud taget få till en bra bur.

Under mina vridmätningar gav ett rör med lite fel vinkling i änden 10% skillnad i stabilitet. Då röret bågnade under belastning.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Så här såg min båge ut som jag byggde i min Abarth

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Allmänt banåkaforum
Frågor ang. konstruktion av bur/båge
1543 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande