Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1543 besök totalt |
Frågor ang. konstruktion av bur/båge
Jag har suttit och ritat lite för nöjes skull och började fundera på betydelsen av hur man monterar tvärstaget/krysset mellan bakåtsträvorna. Det borde ju spela roll för styvhet och hållfasthet beroende på var man monerar. ![]() eller ![]() Det borde finnas någon här som kan motivera vilket som är bäst. _________________ /David Söderblom |
||
Den nedre är korrekt och den främre v-strävan skall även möta bakstävorna på andra sidan huvudbågen.
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Nu har jag flyttat ut fästpunkterna samt minskat radien på bockningen av huvudbågen.
![]() Hur mycket påverkas konstruktionen av ett tvärstag eller ett kryss istället? ![]() ![]() Avsikten är inte att tillverka och montera den i någon bil utan jag sitter bara och ritar och är lite nyfiken ![]() _________________ /David Söderblom |
||
Hej.
Jag smiter in med en liten fråga i den här tråden som passade så bra... Min båge kommer att se ut på liknande sätt som bilderna... Frågan är hur man löser staget som bältena skall sitta i ![]() Någon som har ngt. förslag??? /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||
http://www.alfapower.nu/gallery/albun32/abm Så ser det ut för mig ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Re: Frågor ang. konstruktion av bur/båge
En tänkt linje mitt i rören skall mötas i skärninmgspunkten. Det för med sig att olika ingångsvinklar på rören får olika ihopslipnigsvinklar vid inpassningen. Helst bara räka rör. Och inga rör in i sidan mitt på ett rör. Nu ska en bur ofta vara ett förarskydd. Då får man sätta rör på andra sätt för att överhuvud taget få till en bra bur. Under mina vridmätningar gav ett rör med lite fel vinkling i änden 10% skillnad i stabilitet. Då röret bågnade under belastning. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1543 besök totalt |