Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (10871 totalt) |
Re: Visst tappar fjädrar spänsten med tiden? eller?
om skillnaden upplevs i rekylkraften, borde det inte ha att göra med fjädern (om det inte uppstår ett glapp och/eller om fjädern bottnar) eftersom en fjäder bara lagrar rörelseenergi. Kanske bidrar till kolvkänslan genom att sprida ut kraften över längre tid. Annars är det ju mekanisk eller viskös friktion som kan ta bort reaktionsenergi från handen genom att göra om den till värme. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Hårdhetsmäsigt nej, med resarvation att inte rost eller en jäv... mass små strickor har minskat tråddiameten.
Totallängd ja om fjädern har utsats för hög belstning. Hmm detta kan vi kolla för att tot längden står i verksatshandboken för V4an i alla fall. Kan även kolla om man trycker ihopp fjäden tex 10mm på gammal och ny. Med resaravation för lite vingel så är fjäderkonstanten för en 4V std fram fjäder 2,5kg/mm. Så väger man ca minst 75kg så skall fjäden tryckas ihopp 30mm. Så ställer man fjäden på en våg och bygger tex en plank-|_|(upp&ner) som man lägger på på fjäden. Ställer man sig nu på plankmojemen så den bottar mot tex golvet inte inte vågen så ligger stoppet i plank-mojengen. Gör man samma prosedur på gamal och ny fjäder och ser till att man trycker ihopp fjädrana lika mycket så skall de visa samma värde på vågen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Men inte mjukare, som du säger. Om den inte "sväller" irreversibelt. Vilket en skruvfjäder iofs borde göra vid plasticering. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Flyter i vanlig bemärkese kan vi glöma som Pär säger, men om en gammal fjäder har blivit kortare så måste den ha flutit LITE(bestående deformation), eller???
Det har ju framkommit att man skall byta fjädar när fjäden understigit en spesifik längd när det gällde stjutjärn av stridd storlek. Stämmer detta resunuman så bore även bilfjädrar bli kortare. Många fjädrtar kan man kallbocka utan att de går av, då måste flytgränsen vara lägre än brottgränsen. Är det så med bilfjädrar så borde de kunna bli kortare utan att gå av. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
En sträckgräns som är lägre än brottgränsen har de, dock så behöver de inte ha en sträckgräns som de flesta stål (med en "svacka" å kurvan) har utan en Rp0.2 gräns. Skillnaden mellan sträck- och brottgräns är troligen också ganska liten och eftersom de är härdade så är de troligen ganska spröda. |
||||||
Detta stämmer (i snabbformat). Det som händer när du böjer sådär (plasticerar) är att dislokationerna tillväxer och materialet deformationshärdar. Martensiten som bildas, som du säger, är hårt och sprött och mikrosprickorna propagerar snabbt i denna fas och prylen går av. Hursomhelst, vad gäller fjädrar på bilar dimensioneras de så att man enbart rör sig inom elastiska området (alltså inte plasticeras) iom. att då återgår den till 0-punkten. Det finns dock ett annat fenomen som jag kan mycket sämre, vilket är utmattningsegenskaperna. Vi pratar om miljontals in och utfjädringar, och jag kan tänka mig att materialet över lång tid och många resor upp och ner längs elastiska kurvan till slut kryper åt något håll. Troligtvis blir det en tillväxt av dislokationer och materialet kommer närmre och närmre plasticeringsgränsen tills det börjar plasticeras och till slut går av. Hur detta förklarar "sag" vet jag inte, men vi har en material-expert på jobbet så jag kan fråga honom efter helgerna. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Korrigerar mej lite då till att säga att en bil som rullat mycke mil blir lägre i höjd och känns "mjukare" i fjädringen,byter man fjädrar på den så känns bilen "hårdare" och återgår till normalhöjden igen...är jag helt förvillad eller? ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
nää jag tycker du är på helt rätt spår, vår 14000 mil gamla saab 95 har bakhjulen sjunkit ner innanför hjulhuskanten och den är mycket mjukare nu än för tre år sedan! sedan varför det har blivit så, lämnar jag åt di lärde att utröna _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Va skönt att inte jorden var Platt ändåå ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (10871 totalt) |