Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Visst tappar fjädrar spänsten med tiden? eller?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (10871 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re: Visst tappar fjädrar spänsten med tiden? eller?

Pär Hylander skrev:
Pär Hansson skrev:
så jag håller fortfarande på sammanblandning av fenomen som förklaring till myten om att fjädrar "mattas". Har själv aldig upplevt det iaf.


Hmm, om jag återgår till mina pistoler så kan det var stor skillnad att skjuta med frisk rekylfjäder vs ofrisk. Den ofriska kan man enkel mäta att den är markarnt kortare i obelastat tillstånd. Däremot har jag aldrig tänkt på att kolla upp fjäderkonstanten, den kanske är samma men att förspänningen är lägre på den ofriska iom den kortare fria längden.

Kan det stämma månntro?
Lindningsdiameter före-efter? Förspänning? Högoddsare iofs.

om skillnaden upplevs i rekylkraften, borde det inte ha att göra med fjädern (om det inte uppstår ett glapp och/eller om fjädern bottnar) eftersom en fjäder bara lagrar rörelseenergi. Kanske bidrar till kolvkänslan genom att sprida ut kraften över längre tid. Annars är det ju mekanisk eller viskös friktion som kan ta bort reaktionsenergi från handen genom att göra om den till värme.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hårdhetsmäsigt nej, med resarvation att inte rost eller en jäv... mass små strickor har minskat tråddiameten.
Totallängd ja om fjädern har utsats för hög belstning.
Hmm detta kan vi kolla för att tot längden står i verksatshandboken för V4an i alla fall.

Kan även kolla om man trycker ihopp fjäden tex 10mm på gammal och ny. Med resaravation för lite vingel så är fjäderkonstanten för en 4V std fram fjäder 2,5kg/mm.
Så väger man ca minst 75kg så skall fjäden tryckas ihopp 30mm.

Så ställer man fjäden på en våg och bygger tex en plank-|_|(upp&ner) som man lägger på på fjäden. Ställer man sig nu på plankmojemen så den bottar mot tex golvet inte inte vågen så ligger stoppet i plank-mojengen. Gör man samma prosedur på gamal och ny fjäder och ser till att man trycker ihopp fjädrana lika mycket så skall de visa samma värde på vågen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



fuling skrev:
.....Totallängd ja om fjädern har utsats för hög belstning.
......
Till plasticering? Fjäderstål är enligt vad jag minns ett sprött material med lägre brottgräns än sträckgräns, kan mkt väl ha fel. Vilket isåfall borde rendera brott ganska snabbt vid "överbelastning" nu är ju en fjäder utsatt för högst varierande krafter. Flyter fjäderstålet litegrann vid varje tillfälle det är över sträckgränsen och man har tur att det kommer en avlastning innan brott, då är jag med på att fjädern blir kortare.

Men inte mjukare, som du säger. Om den inte "sväller" irreversibelt. Vilket en skruvfjäder iofs borde göra vid plasticering.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Flyter i vanlig bemärkese kan vi glöma som Pär säger, men om en gammal fjäder har blivit kortare så måste den ha flutit LITE(bestående deformation), eller???
Det har ju framkommit att man skall byta fjädar när fjäden understigit en spesifik längd när det gällde stjutjärn av stridd storlek. Stämmer detta resunuman så bore även bilfjädrar bli kortare. Många fjädrtar kan man kallbocka utan att de går av, då måste flytgränsen vara lägre än brottgränsen. Är det så med bilfjädrar så borde de kunna bli kortare utan att gå av.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Tillbaka till flera skjutjärn
Följden av att fjädrarna i våra kanoner hade nått en längd som understigigt gränsvärdet var ständiga eldavbrott som en följd av att fjädrarna hade blivit kortare i sitt obelastade tillståd.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Pär Hansson skrev:
fuling skrev:
.....Totallängd ja om fjädern har utsats för hög belstning.
......
Till plasticering? Fjäderstål är enligt vad jag minns ett sprött material med lägre brottgräns än sträckgräns, kan mkt väl ha fel. Vilket isåfall borde rendera brott ganska snabbt vid "överbelastning" nu är ju en fjäder utsatt för högst varierande krafter. Flyter fjäderstålet litegrann vid varje tillfälle det är över sträckgränsen och man har tur att det kommer en avlastning innan brott, då är jag med på att fjädern blir kortare.

Men inte mjukare, som du säger. Om den inte "sväller" irreversibelt. Vilket en skruvfjäder iofs borde göra vid plasticering.


En sträckgräns som är lägre än brottgränsen har de, dock så behöver de inte ha en sträckgräns som de flesta stål (med en "svacka" å kurvan) har utan en Rp0.2 gräns. Skillnaden mellan sträck- och brottgräns är troligen också ganska liten och eftersom de är härdade så är de troligen ganska spröda.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



fuling skrev:
om jag nu kommer ihåg min matriallära rätt så vill man inte ha austenitisk(rest austenitisk) i grejor som skall belastas, detta pga att den omformas till martensit då som ger inbyggda spänningar. Presis detta fenomen får man vär man böjer viss sorter av rostfritt stål ett antal gånger fråm och åter. Helt plötsligt går plåten av, detta pga att austenitisk övergått till martensit. Martensit är det tillstånd man får när man härdar stål.


Detta stämmer (i snabbformat). Det som händer när du böjer sådär (plasticerar) är att dislokationerna tillväxer och materialet deformationshärdar. Martensiten som bildas, som du säger, är hårt och sprött och mikrosprickorna propagerar snabbt i denna fas och prylen går av.

Hursomhelst, vad gäller fjädrar på bilar dimensioneras de så att man enbart rör sig inom elastiska området (alltså inte plasticeras) iom. att då återgår den till 0-punkten.

Det finns dock ett annat fenomen som jag kan mycket sämre, vilket är utmattningsegenskaperna. Vi pratar om miljontals in och utfjädringar, och jag kan tänka mig att materialet över lång tid och många resor upp och ner längs elastiska kurvan till slut kryper åt något håll. Troligtvis blir det en tillväxt av dislokationer och materialet kommer närmre och närmre plasticeringsgränsen tills det börjar plasticeras och till slut går av. Hur detta förklarar "sag" vet jag inte, men vi har en material-expert på jobbet så jag kan fråga honom efter helgerna.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



räcker väl med o kolla på en gammal säng med stålfjädermadrass..
de brukar se ut som ett U där man har legat

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Re: Visst tappar fjädrar spänsten med tiden? eller?

nailhead skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Är nya fjädrar hårdare än gamla?



Svar: JA (Kort och oakademiskt va? )



Korrigerar mej lite då till att säga att en bil som rullat mycke mil blir lägre i höjd och känns "mjukare" i fjädringen,byter man fjädrar på den så känns bilen "hårdare" och återgår till normalhöjden igen...är jag helt förvillad eller?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5294



Re: Visst tappar fjädrar spänsten med tiden? eller?

nailhead skrev:
nailhead skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Är nya fjädrar hårdare än gamla?



Svar: JA (Kort och oakademiskt va? )



Korrigerar mej lite då till att säga att en bil som rullat mycke mil blir lägre i höjd och känns "mjukare" i fjädringen,byter man fjädrar på den så känns bilen "hårdare" och återgår till normalhöjden igen...är jag helt förvillad eller?


nää jag tycker du är på helt rätt spår, vår 14000 mil gamla saab 95 har bakhjulen sjunkit ner innanför hjulhuskanten och den är mycket mjukare nu än för tre år sedan!

sedan varför det har blivit så, lämnar jag åt di lärde att utröna

_________________
Pontus Fyhr
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Re: Visst tappar fjädrar spänsten med tiden? eller?

Fyhr skrev:

nää jag tycker du är på helt rätt spår, vår 14000 mil gamla saab 95 har bakhjulen sjunkit ner innanför hjulhuskanten och den är mycket mjukare nu än för tre år sedan!

sedan varför det har blivit så, lämnar jag åt di lärde att utröna


Va skönt att inte jorden var Platt ändåå thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Allmänt banåkaforum
Visst tappar fjädrar spänsten med tiden? eller?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (10871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande