Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1563 besök totalt |
Kommentarer om grenrör.
http://200sx.kicks-ass.net/wassen/im http://200sx.kicks-ass.net/wassen/im Hur ser detta ut? Är nämligen spekulant på ett dylikt. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Man kan ju göra så men det är ju inte rätt
![]() Finishen är det ju inget fel på. Men jag tycker att man skulle dragit alla röret till kollektorn. Fast det verkar ju ändå som att alla rör ha lika lång väg till flänsen öven om dom samsas 2 och 2. Så är det inte allför dyrt så är det nog inget att gnälla över. |
||||
De kostar i runda slängar 3000:-, så billiga är de ju, Anledningen att de ser ut som de gör är att de skall få plats som ersättningsrör för original, o det är TRÅNGT!
Så de verkar bra?! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Det verkar helt ok. Jämfört med original så är det ju en klar förbättring gissar jag. |
||||
jag sätter alla mina öhm... slitna däck på att det är till en ca18det (motorn som sitter i 200sx s13) ![]() ![]() edit: fixade namnet på motorn _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jo, även fast namnet är lite missvisande (200sx) så ligger mina slantar på samma motor ![]() Men varför inte gå all out och slänga ur spisen och slänga in en RB25DETT, dom finns juh lite här o vara för rimliga pengar ![]() |
||||
Re: Kommentarer om grenrör.
Ser ut som ett mycket kompakt 3-Y rör. Ger det bra utrymme och montering, så skulle jag prova det. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det är inte optimalt ur flödessynpunkt men jag vet inte hur det ser ut rent uyrymmesmässigt så det kan hända att det är mest optimala som kan få plats.
Är lagom porrigt svetsat också, med polerade rör och hela kittet. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tja, så trångt är det inte att man inte får plats med ett 4:1 på dessa bilar. Har gjort det tidigare... _________________ Roland Johansson |
||||
Eftersom jag har planer på att smida ihop något liknande (dock ej med samma finish
![]() Jag kommer att ha svårt att få till lika långa rör. Dessutom blir det knöligt att få till det med alla fyra rören mot den lilla flänsen till det lilla KKK-aggregatet. |
||||
Nu får man vara rimlig när de gäller grenrör. Det faktim att rören är lika långa kan lätt överdrivas. Om vi räkanar på det så finner vi att det inte blir så stora varvtalskillnader som dom tunar in vid. Dessutom faller inte kurvan dramatiskt på sidorna om längden. Man bör i stället hålla ögonen på diametern, så man får bra gashastighet. och att collektorn är bra utformad. Samma sak gäller första Y-et på ditt headers. Där var det ena lite tvärt invinklat för min smak. Men det är ändå så att på så kort sträcka får man en konstig böj för att åtgärda felet att det kan bli sämmre i stället. I slutänden får bromsbänken tala om vad som gäller när det blir sådana här kopmpromisser. Mitt tipps är, sätt på och prova. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hej
I en turbomotor med måttligt effektuttag (i mitt fall runt 200 hk ur 2 liter) så har utformningen inte så stor betydelse. Jag åkte med ett enkelt utformat rör i 3 år, det såt ut som ett U mellan 1:ans och 4:ans cylinder med lätt vinklad anslutning för 2:ans cylinder resp rak anslutning för 3:an mitt i U:et. I våras bytte jag till ett rör med separata rör från varje cylinder till kollektorn och skillnaden märks inte - och kan inte mätas på strippen (host-host) heller. Karaktären är oförändrad och det märks ingen skillnad i temp heller. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1563 besök totalt |