Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kommentarer om grenrör.
1563 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Kommentarer om grenrör.

http://200sx.kicks-ass.net/wassen/img3fe077dd3f7dc.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/wassen/img3fe077eb88bbd.jpg

Hur ser detta ut? Är nämligen spekulant på ett dylikt.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Man kan ju göra så men det är ju inte rätt

Finishen är det ju inget fel på. Men jag tycker att man skulle dragit alla röret till kollektorn. Fast det verkar ju ändå som att alla rör ha lika lång väg till flänsen öven om dom samsas 2 och 2. Så är det inte allför dyrt så är det nog inget att gnälla över.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
De kostar i runda slängar 3000:-, så billiga är de ju, Anledningen att de ser ut som de gör är att de skall få plats som ersättningsrör för original, o det är TRÅNGT!

Så de verkar bra?!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Erik (fd Mooseman) skrev:

Så de verkar bra?!

Det verkar helt ok. Jämfört med original så är det ju en klar förbättring gissar jag.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Hmm.. är de till en turbomotor ?? ( me tanke på att bilderna ligger på 200sx forumet )

Lund
Här sen Dec 2002

Acke skrev:
Hmm.. är de till en turbomotor ?? ( me tanke på att bilderna ligger på 200sx forumet )

jag sätter alla mina öhm... slitna däck på att det är till en ca18det (motorn som sitter i 200sx s13) eftersom erik har en sådan, och wassen har en sådan

edit: fixade namnet på motorn

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Fyhr skrev:
Acke skrev:

jag sätter alla mina öhm... slitna däck på att det är till en ca18det (motorn som sitter i 200sx s13) eftersom erik har en sådan, och wassen har en sådan

edit: fixade namnet på motorn

Jo, även fast namnet är lite missvisande (200sx) så ligger mina slantar på samma motor
Men varför inte gå all out och slänga ur spisen och slänga in en RB25DETT, dom finns juh lite här o vara för rimliga pengar
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Kommentarer om grenrör.

http://200sx.kicks-ass.net/wassen/img3fe077dd3f7dc.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/wassen/img3fe077eb88bbd.jpg

Hur ser detta ut? Är nämligen spekulant på ett dylikt.

Ser ut som ett mycket kompakt 3-Y rör. Ger det bra utrymme och montering, så skulle jag prova det.
Göran Malmberg

Uppsala
Här sen Feb 2003

Det är inte optimalt ur flödessynpunkt men jag vet inte hur det ser ut rent uyrymmesmässigt så det kan hända att det är mest optimala som kan få plats.

Är lagom porrigt svetsat också, med polerade rör och hela kittet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

De kostar i runda slängar 3000:-, så billiga är de ju, Anledningen att de ser ut som de gör är att de skall få plats som ersättningsrör för original, o det är TRÅNGT!

Så de verkar bra?!

Tja, så trångt är det inte att man inte får plats med ett 4:1 på dessa bilar. Har gjort det tidigare...

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eftersom jag har planer på att smida ihop något liknande (dock ej med samma finish ) undrar jag om det i praktiken spelar någon roll hur röret ser ut vid måttliga effektuttag? om man tittar på rör till standard turbobilar ser det ju ut som om man prioriterat att få grejerna på plats långt högre än att eftersträva ideala rörlängder.
Jag kommer att ha svårt att få till lika långa rör. Dessutom blir det knöligt att få till det med alla fyra rören mot den lilla flänsen till det lilla KKK-aggregatet.

Rice and shine
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Lars Falk skrev:
Eftersom jag har planer på att smida ihop något liknande (dock ej med samma finish ) undrar jag om det i praktiken spelar någon roll hur röret ser ut vid måttliga effektuttag? om man tittar på rör till standard turbobilar ser det ju ut som om man prioriterat att få grejerna på plats långt högre än att eftersträva ideala rörlängder.
Jag kommer att ha svårt att få till lika långa rör. Dessutom blir det knöligt att få till det med alla fyra rören mot den lilla flänsen till det lilla KKK-aggregatet.

Nu får man vara rimlig när de gäller grenrör. Det faktim att rören är lika långa kan lätt överdrivas. Om vi räkanar på det så finner vi att det inte blir så stora varvtalskillnader som dom tunar in vid. Dessutom faller inte kurvan dramatiskt på sidorna om längden. Man bör i stället hålla ögonen på diametern, så man får bra gashastighet.
och att collektorn är bra utformad. Samma sak gäller första Y-et på ditt headers. Där var det ena lite tvärt invinklat för min smak. Men det är ändå så att på så kort sträcka får man en konstig böj för att åtgärda felet att det kan bli sämmre i stället.
I slutänden får bromsbänken tala om vad som gäller när det blir sådana här kopmpromisser.
Mitt tipps är, sätt på och prova.
Göran Malmberg

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

I en turbomotor med måttligt effektuttag (i mitt fall runt 200 hk ur 2 liter) så har utformningen inte så stor betydelse.

Jag åkte med ett enkelt utformat rör i 3 år, det såt ut som ett U mellan 1:ans och 4:ans cylinder med lätt vinklad anslutning för 2:ans cylinder resp rak anslutning för 3:an mitt i U:et.

I våras bytte jag till ett rör med separata rör från varje cylinder till kollektorn och skillnaden märks inte - och kan inte mätas på strippen (host-host) heller. Karaktären är oförändrad och det märks ingen skillnad i temp heller.

/Gustaf

Citera
Peter Rydh
De djupa smålänska skogarna
Här sen Sep 2003

Det jag funderar på när jag ser bilderna är ju att dom är "felparade", hade 1,4 samt 2,3 gått ihop så hade jag inte haft några invändningar mot ett dylikt rör.

//Rydh

Kommentarer om grenrör.
1563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande