Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dämpare för att kontrollera motorrörelser ?
<<   1, 2
4374 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Re:

Mats Karlsson skrev:
Lillen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Tackar....tyvärr är den för lång för att passa där jag tänkt.


Var i motorrummet har du tänkte sätta den?


Mellan växellåda och framvagnsbalken. Finns ett lämpligt fästöra på växellådan under startmotorn.


ok.
Ja som sagt orginal på 16V sitter de ju från toppen på kamaxelsidan och bak till fjäderbenstornet.

Ska du ha den nere vid lådan i den höjden bör du nog fundera på en ganska kraftig modell.
Det blir ju dragande krafter då om jag fattat det rätt?
Sätter du den bakom motorn blir det tryckande!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Lillen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Tackar....tyvärr är den för lång för att passa där jag tänkt.


Var i motorrummet har du tänkte sätta den?


Mellan växellåda och framvagnsbalken. Finns ett lämpligt fästöra på växellådan under startmotorn.


ok.
Ja som sagt orginal på 16V sitter de ju från toppen på kamaxelsidan och bak till fjäderbenstornet.

Ska du ha den nere vid lådan i den höjden bör du nog fundera på en ganska kraftig modell.
Det blir ju dragande krafter då om jag fattat det rätt?
Sätter du den bakom motorn blir det tryckande!




Går att bygga både tryckande och dragande beroende på vilket fästöra man väljar, hade tänkt tryckande.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Mats Karlsson skrev:
Lillen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Lillen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Tackar....tyvärr är den för lång för att passa där jag tänkt.


Var i motorrummet har du tänkte sätta den?


Mellan växellåda och framvagnsbalken. Finns ett lämpligt fästöra på växellådan under startmotorn.


ok.
Ja som sagt orginal på 16V sitter de ju från toppen på kamaxelsidan och bak till fjäderbenstornet.

Ska du ha den nere vid lådan i den höjden bör du nog fundera på en ganska kraftig modell.
Det blir ju dragande krafter då om jag fattat det rätt?
Sätter du den bakom motorn blir det tryckande!




Går att bygga både tryckande och dragande beroende på vilket fästöra man väljar, hade tänkt tryckande.


om du inte vill behöva svetsa fast framvagnsbalk var tredje vecka skulle jag skippa den iden. 16v Sciroccona (som har lite mer motor) knäcker stundtals svetsarna till framvagnsbalken.

VW motorsport bakre gummipuck, eventuellt ett övre momentstag från överkant av toppen till torpedvägg/fjäderbenstag.

_________________
Roland Johansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



var sitter dina motorfästen.

på seaten har jag ett fäste som sitter med bultarna som håller startmotorn och sen i framvangsbalken,

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380


Trådstartare
Det fästet syns precis bakom det rödgröna krysset i bilden.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



OK. vad är tanken med dämparen? mer komfort bara?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380


Trådstartare
Nej mindre motorrörelse....det är tight mellan insug och huv och motorn rör sig ca 20 mm vid relativt lugnt gaspådrag...insuget har redan gjort en buckla i huven och jag vill inte ha fler.
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Volvo 760 med V6:an har det på vissa årsmodeller, tror den är väldigt kort också. Kan kolla upp imorrn vilka modeller den sitter på.

Tyvärr vet jag inte om de är så vanliga att hitta på skrotarna?

_________________
Johan Eriksson
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Kan du inte bygga ett eget 'hundben' som Mk4-5 modellerna har då? Ett stag mellan motor/växellåda - framvagnsbalk. Balken bakom motorn alltså..

_________________
David Lindblom
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380


Trådstartare
Balk bakom motorn? Finns ingen balk där på en mk1:a...
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



hårdare bussnign fram, kanske kan va en idea?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Mats Karlsson skrev:
Balk bakom motorn? Finns ingen balk där på en mk1:a...



Nej, men du har ju bakre växellådsfästet som sitter skruvat precis under torpedväggen.

Förstärk det fästet.


Hade inga problem på min Scirocco ens vid 5' varv och tex kopplingsdump och quafiediff. Jag körde med höga blocket och sedan hederligt 8v insug på detta. Var inte många millimeter frigång.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Dämpare för att kontrollera motorrörelser ?
<<   1, 2
4374 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande