Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Vad däck får utstå (offtopic-varning)
2190 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158


Trådstartare
Visste inte riktigt i vilken forumdel denna video passar...
Slowmotion video mestadels på vad ett topfuel-däck får utstå.
http://www.youtube.com/watch?v=nOWrWU8rH0A
Glöm inte HQ-knappen!

Hittade denna film i ett engelskt Lotus-forum, så jag hejade till när det stod Mantorp i rubriken.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Haha!

Kolla de första sekvenserna i filmen, det flyger iväg en liten skiftnyckel från bilen.
Undra om det blev skällning från mekchefen när man upptäckte det...

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Franzén skrev:
Haha!

Kolla de första sekvenserna i filmen, det flyger iväg en liten skiftnyckel från bilen.
Undra om det blev skällning från mekchefen när man upptäckte det...


Kan inte varit en meckare som glömt den, ingen meckare med ens en gnutta stolthet använder skiftnyckel.


Jag trodde däcken skulle bli smalare, som på en mc.

_________________
Daniel Steiner
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Svartlock skrev:
Kan inte varit en meckare som glömt den, ingen meckare med ens en gnutta stolthet använder skiftnyckel.

Jag tänkte just samma sak! Det kanske är värt en utskällning för användandet av amatörverktyg?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158


Trådstartare
Svartlock skrev:
Franzén skrev:
Haha!

Kolla de första sekvenserna i filmen, det flyger iväg en liten skiftnyckel från bilen.
Undra om det blev skällning från mekchefen när man upptäckte det...


Kan inte varit en meckare som glömt den, ingen meckare med ens en gnutta stolthet använder skiftnyckel.


Jag trodde däcken skulle bli smalare, som på en mc.

Vet inte riktigt om det är det du menar men under burnisen så blir det ingen kompression/deformering utan däcket växer i omkrets och blir smalare, syns dåligt i denna video förstås.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



väldig fladdriga dom blev när det blev däckvibrationer
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20109



Bert Svensson skrev:
väldig fladdriga dom blev när det blev däckvibrationer
De ser ju ut som sopsäckar i bris

En mycket mysig filmsnutt, jag reagerade mest på att man ser tändföljden och hur många gånger som åskurladdningarna inte tänder nitron.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 868



Vår vaktis på jobb här i Florida är en gammal drag race mekaniker. Han säger att en av de viktigaste balansmomenten är att ha däck ger efter i stommen lagom mycket i förhållande till motorns kapacitet. Om det är för bra grepp så "choke the engine". Efter att ha sett filmen förstår jag vad han menar...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Nillet skrev:
Svartlock skrev:
Jag trodde däcken skulle bli smalare, som på en mc.

Vet inte riktigt om det är det du menar men under burnisen så blir det ingen kompression/deformering utan däcket växer i omkrets och blir smalare, syns dåligt i denna video förstås.


Däcken växer i omkrets när hastigheten ökar mot sista tre fjärdedelarna av 402m. Sekvenserna viser ju bara typ första 60fot eller så.

Jag hade velat se helt från sidan, så man kan se tydligare hur stommen tvistar och därmed minskar ju diametern i början. Sker inte det, måste man tänka om på utväxling samt hur kopplingen greppar (skjuts väl i ett dussintal steg mha hydraulic eller pneumatik tror jag?).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Är inte det Stig Neergaard's Top Fuel bil? Tror det...

Jo, såg också det verktyget dansa omkring. Kanske är någon typ av u-nyckel eller kanske någon nyckel till AN kopplingar - som tex de färgglada nere i vänstra hörnet av "verktygslådan" på Andy Carter's Top Fuel förförra året.





I denna video kan ni vid 0:32, 0:38 och 0:42 se hur däcken smalnar av rejält när de kommer upp i varv (videon visar när det uppstår däcksvibrationer precis i starten och föraren slår av och på ett par gånger men har ju inte en chans att vinna).
http://www.youtube.com/watch?v=LNszt39F3ns

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Henrik J skrev:
I denna video kan ni vid 0:32, 0:38 och 0:42 se hur däcken smalnar av rejält när de kommer upp i varv (videon visar när det uppstår däcksvibrationer precis i starten och föraren slår av och på ett par gånger men har ju inte en chans att vinna).
http://www.youtube.com/watch?v=LNszt39F3ns


Grymt vad chassit flexar och vrider sig vid 0:40!!!

//Lasse

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Jo, det är en del krafter. Enligt en källa (Automobile Magazine, March 2004) så kan däcksvibrationer generera upp till 21G i harmoniska vibrationer. Chassit är designat så det kan under acceleration flexa i längsled (som en banan) upp till ca 20 cm. Tittar man på filmen kan chassit även flexa mycket i andra leder också.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det roliga med det är att om man inte designar in flex, blir hela bilen ofjädrad vikt. Flexet är till för att minska ofjädrad vikt och förbättra greppet thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Cool video
några kompisar som meckar åt Kågered satt en kamera på vingen, där hör man hur motorvarvet skunker under repan

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Bilder o videos
Vad däck får utstå (offtopic-varning)
2190 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande