Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2190 besök totalt |
Visste inte riktigt i vilken forumdel denna video passar...
Slowmotion video mestadels på vad ett topfuel-däck får utstå. http://www.youtube.com/watch?v=nOWrW Glöm inte HQ-knappen! Hittade denna film i ett engelskt Lotus-forum, så jag hejade till när det stod Mantorp i rubriken. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Kan inte varit en meckare som glömt den, ingen meckare med ens en gnutta stolthet använder skiftnyckel. ![]() Jag trodde däcken skulle bli smalare, som på en mc. _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag tänkte just samma sak! Det kanske är värt en utskällning för användandet av amatörverktyg? ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Vet inte riktigt om det är det du menar men under burnisen så blir det ingen kompression/deformering utan däcket växer i omkrets och blir smalare, syns dåligt i denna video förstås. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
![]() En mycket mysig filmsnutt, jag reagerade mest på att man ser tändföljden och hur många gånger som åskurladdningarna inte tänder nitron. |
||||
Vår vaktis på jobb här i Florida är en gammal drag race mekaniker. Han säger att en av de viktigaste balansmomenten är att ha däck ger efter i stommen lagom mycket i förhållande till motorns kapacitet. Om det är för bra grepp så "choke the engine". Efter att ha sett filmen förstår jag vad han menar...
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Däcken växer i omkrets när hastigheten ökar mot sista tre fjärdedelarna av 402m. Sekvenserna viser ju bara typ första 60fot eller så. Jag hade velat se helt från sidan, så man kan se tydligare hur stommen tvistar och därmed minskar ju diametern i början. Sker inte det, måste man tänka om på utväxling samt hur kopplingen greppar (skjuts väl i ett dussintal steg mha hydraulic eller pneumatik tror jag?). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Är inte det Stig Neergaard's Top Fuel bil? Tror det...
Jo, såg också det verktyget dansa omkring. Kanske är någon typ av u-nyckel eller kanske någon nyckel till AN kopplingar - som tex de färgglada nere i vänstra hörnet av "verktygslådan" på Andy Carter's Top Fuel förförra året. I denna video kan ni vid 0:32, 0:38 och 0:42 se hur däcken smalnar av rejält när de kommer upp i varv (videon visar när det uppstår däcksvibrationer precis i starten och föraren slår av och på ett par gånger men har ju inte en chans att vinna). http://www.youtube.com/watch?v=LNszt _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Grymt vad chassit flexar och vrider sig vid 0:40!!! ![]() //Lasse _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
Jo, det är en del krafter. Enligt en källa (Automobile Magazine, March 2004) så kan däcksvibrationer generera upp till 21G i harmoniska vibrationer. Chassit är designat så det kan under acceleration flexa i längsled (som en banan) upp till ca 20 cm. Tittar man på filmen kan chassit även flexa mycket i andra leder också.
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2190 besök totalt |