Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 5 besök senaste veckan (105758 totalt) |
Här kommer en ny bil till våra banåkarbilar. Denna kommer inte att byggas om till något semiillegalt racingverktyg utan kommer att få vara bruxis. (Eller börjar alla historier så?) Jag är så himla nöjd över inköpet dock att jag inte kan låta bli att publicera här på Rejsa.
_________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Bilen är en 2005 års Corvette med en 6 liters LS2 V8 på 400 hästar. Färgen är Daytona Sunset orange och därav namnet. Jag fick leta ett tag för att hitta rätt bil eftersom jag ville ha manuell låda (6 växlad) och Z51 paketet. Z51 paket ger styvare setup med hårdare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Sedan är det större bromspaket både fram och bak med borrade skivor. Sist men inte minst är utväxlingen lägre på denna så att den bara gör 140 km/h vid 2000 varv.
Det ska vara ett CW motstånd på 0,28 och därav låg bränsleförbrukning och hög toppfart. Jag hittade bilen 90 mil hemifrån (i Alabama) och kunde konstatera att den drog 0,92 i snitt när jag körde hem. Då marschade jag i 125 - 135 km/h ungefär. Jag kan inte bekräfta topphastigheten på 290 km/h. Men fyran går en bra bit förbi 200 i alla fall. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Bilen väger 1450 kg har jag läst på några webbsidor. Vet någon om det är utan förare och vätskor? Allt är i alla fall plast utom bakluckan. Jag hade en Camaro förra gången jag spenderade tid i USA. Det som är guld med både Camaro och Corvetter är att sidor i plast tar upp stötar utan att göra bulor. Så Corvetter med dörruppslag finns nog inte. Motorhuven, skärmar, dörrar, bakskärmar och akter - allt är plast. Inte mycket att lätta där inte. Och avgassystemet, har jag inte läst någonstans att det är i titan? _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Det finns en hel del trim som man kan lägga på motorn. Det är "state legal" att sätta på kompressor och därav komma upp i 600 hästar. Och efter att ha kört bilen några dagar så kan jag konstatera att trots 400 kusar så har den inte skrämt mig än. Med 200 hästar till skulle den nog bli lagom hårig. Men jag är lite tveksam eftersom att kompressorn i sig drar massa effekt. Så inte bara ska motorn generera 600 hästar, den ska leverera 50 hästar till sig själv utöver det. Värmeutvecklingen måste bli grym. Och jag vill nog gärna att man ska kunna köra lite trackevent utan att behöva gå i depå för att kyla ner motorn. Kanske en kam och lite bättre insug? Ja, men kommer man att känna de 50-70 hästarna tillräckligt mycket för att börja pilla? Motorn har gått 4000 svenska mil. Jag väntar nog med att göra något. Ett tag i alla fall. Vi får se vad CobraErik kan övertala mig till. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Så nu har jag ett trackdayjärn här i staterna. Tips om förbättringar och event tas tacksamt emot. Hittills har jag bara tänkt sätta på lite tåligare klossar och hitta en uppsättning R-däck. Förresten, vet någon vad maxbredden för däcken kan vara fram och bak? Så snart jag kommit ut på någon bana tänker jag blogga ungefär som vanligt. Loggern är dock hemma i Sverige så om jag hinner ut innan jul så blir det utan det vanliga nörderiet (om ni sett min M3 tråd tidigare). Just nu är det rätt så varmt här i Florida. Men lagom till att ni ställer in era raketer för vinterdvala - då är det perfekt här i Florida! Lycka mig till. Jag tänker inte köra och krascha den här bilen. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Riktigt kul projekt!
Vi ska nog kunna hitta på lite kul med den Har som sagt en C5 Z06 själv som är "lagom" modifierad för banan Jag skickar en lista med priorteringar senare och jag hör av mig ang. lite track days, det kommer börja dyka upp lite fler i slutet på augusti när vädret svalnar av lite. Ses på banan |
||||
Hejsan,
Kul!! Hur funkar det att äga bil i USA för en Svensk??? Eller har du social security nr mm fixat i USA?? Är själv vara sugen på att ha en C6 i USA...... |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kanske ett puckat förslag men du har inte funderat på ändra utväxlingen (slutväxeln)? 290km/h är ju fantastiskt fort och kan du nöja dig med lägre toppfart kanske bilen blir piggare utan att bekymra dig om att pilla med motorn.
Tjusig bil Glöm inte skriva rapport om du kommer ut på banorna med den i staterna. Det hade varit kul att läsa om bankörning utomlands. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Björn - Att köpa bil går bra men för att kunna försäkra den behöver du amerikanskt körkort. Och för att få det behöver du giltigt arbetsvisa och en bostadsadress.
Mats - Jag gav $28 500 + tax (6%). Så ungefär 225 000 SEK. Jag har sett en 2005a gå för $25 500 på Ebay. Men annars tycker jag att de flesta vill ha 30 000 - 33 000 för sina. Eddie - Just nu är bilen växlad för 450 km/h. 140 km/h på 2000 varv och varvstopp på 6500. Och då har Z51 14% lägre utväxling än standard C6. Så den måste vara växlad för 510 km/h. Tar nog en stund att segdra sig upp dit... I vilket fall så är det så mastigt vridmoment i bilen så att det känns helt naturligt att köra 1an, 3an, 5an i vanlig stadstrafik. Och med irritation kan jag konstatera att den bensinsparande funktionen som förhindrar att man lägger i tvåan när man accelererar i stadstrafik gör att fyran går i istället vid 25 km/h. Men det går hur bra som helst det också. Jag tror inte jag kommer att ge mig på utväxlingen just nu. Växellådan är inte jättelätt att jobba med så jag tror det är lättare att köra fort på bana genom att använda vridet hellre än att växla maximalt ofta. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Grattis till en toppenbil!
Har haft en C5:a (Z51) som jag körde med kompressor. Vetten gick riktigt duktigt, men det där ett jäkla meck med kompressor. Remmen till drivningen var bortåt 3m, vilket säger en del om hur mkt strul det kan bli med alla extrahjul... Finns vattenkylda skruvkompressorer som ska vara betydligt mer driftsäkra. Har du funderingar på att sänka bilen, så är det enkelt fixat med längre bultar till bladfjädern bak. Fram går det att skruva ned. Finns mkt bra info. Om div mods på USA-forum typ http://forums.corvetteforum.com/c6-tech-performance-101/ Tror jag har en 3:25 utv. liggande. vet dock inte om den passar C6. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
Rejsa är guld värt! Tackar för gratulationer och tipset på länken.
Erik - Hade du ute din Corvette på bana när den hade kompressor? Var det tillräcklig kylning med vattenkylare och oljekylare? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Körde lite på bana med bilen. Inga större problem med vatten och oljetemp. Det finns en drös olika kompressorkit på marknaden. Jag körde med ett kit från Vortech. Fördelen med det kitet var att intercoolern var vattenkyld med sep. system (pump vatten tank). Sen hade jag även eftermonterat ett vatteninsprut för att kunna ladda lite mer, utan att det spikade. Jag skulle rek. att trimma konventionellt typ. kam toppar headers och avgas. Lite billigare, lättare att mappa och framförallt mer driftsäkert. Det kan även bli problem att bes. med kompressor... Lycka till _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
Kompressor är INTE att rekommendera här i Florida. Insugtempen blir på tok för hög efter bara 10-15min körning. Visst kan man göra lite kylmoddar mm men det funkar inte i längden. Centrifugal är visserligen bättre än skruv, men fortfarande inte bra. Jag körde med min kompressor utan större problem, men det var i Sverige på Gotland Ring när tempen ute var 15grader och noll luftfuktighet. Här är det 30+ på dagarna och 110% luftfuktighet Jag hade även extern oljekylare, intercooler, växellåda och diffkylare på min. Innan det så hade den lite värmeproblem även på Svenska banor. Vill du ha mera pulver så ska du göra följande: Cold Air Intake LS6 spjälhus FAST insug Long Tube Headers Mid pipe Cat-back En mild kam (och besiktningsvänlig då jag antar att du tar med dig bilen hem till Sverige sen) Då får du en rikigt härlig karaktär på motorn, och över 100hästar extra på hjulen. Kraft så det räcker och inga värmeproblem, så hade jag gjort! /Erik |
||||
Bra med mentorer! och tillgänglighet till real life experience. Jag vet inte riktigt varför det tilltalar mig att börja riva i en motor som ändå har 400 hästar. Men jag tror att det är för att det ändå verkar förhållandevis enkelt om man jämför med på M3an där kanske motsvarande operationer skulle ge 50 hästar. Första året ska den få gå som den är i vilket fall.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Hur stor plånbok måste man ha för att göra en sådan investering? Jag skaaa inte kolla på Corvetter... //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Fan Peo, det där är ju riktigt trevligt..
Efter att ha kört en c6 med kompressor, och fått ett varv med en på ringen så är suget väldigt stort.. Klockren bil att ta med sig hem från USA Bromsarna är väl inga höjdare, rek att byta runt om. Polarn köpte värstingbrembo och bytte bromspump så vart de riktigt bra.. 56k för hela kitet over there.. Chassikitet kostade inte så mycket och med coilovers runt om och andra krängare så ligger den riktigt, riktigt bra på banan. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
För alles ovantående blir det nog närmare 5K USD. Köper man allt på en gång kan man självklart göra lite åt priset men generellt sett så ser det ut på det viset. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 5 besök senaste veckan (105758 totalt) |