Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3784 besök totalt |
930 motor väger 240 till 253 kg, beroende på vem du frågar...B234 motor väger 170 kilo + intercooler + kylare (kanske 190 kg ärlig vikt med allt på). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det är något som inte stämmer......
Vad? *tänker* Just ja! Den står åt fel håll! ![]() Helt tragiskt å sätta en SAAB-motor i en 911.... men men... ![]() Ska bli kul å se hur det funkar på bana. ![]() Specielt på PCS banmöten.... ![]() ![]() _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Den står inte åt fel håll, det är meningen att turbons utblås ska vara i körriktningen. Man ska nämligen få plats med en katalysator under den, så det blir en U-sväng efter utblåset. Angående tyngdpunkten, den kommer förhoppningsvis att hamna på ungefär samma ställe eller t.o.m. lägre då motorn väger 50-60 kilo mindre...
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det här är första alternativet med "rättvänt" utblås, men då blir det inte så mycket plats för katalysator och dämpare...så den får möjligtvis användas i full racetrimm...med raktut-utblås, men det går ej att få gatlagligt.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Måste bara såhär säga att tom jag uppmuntrar en polare att sätta ner en sådan Saab-maskin
i sin BMW 318is E30!!! JAG, som är smått is-skadad, alltså... ![]() ![]() ![]() Alla är inte märkesdårar som vissa av oss andra. Stencoolt bygge! ![]() ![]() |
||||
Vet faktiskt en "ny" SLC Endurance bil som byggs på en gammal supertouring BMW (bakajev första tror jag det var) men med Volvo T5 maskin.... lär nog gå bra..... speciellt som jag vet som trimmar motorn ![]() |
||||
Å tusan Fredrik!
Fast Volvomaskiner får man inte dispens för i en ST-BMW. ![]() ![]() ![]() Har i vinter försökt få med Lindman på rak sexa på 3,2 liter, utan fläkt, och bakjulsdrift i nya Saaben.. men det är bara Peggen som tyckte det var en bra idee, förutom jag... ![]() ![]() |
||||
Förstår att Lindman kan ha lite problem att lobba in det hos Saab's marknadschef.... ![]() |
||||
Ja det är underligt att "bra och kreativa ideer" ska kvävas av politik... ![]() |
||||
Själva karossen är inte min (bara motorn), det är gemensamt projekt mellan mig och Kid här på forumet. Såvitt jag minns så kan man vara med i Porscheklubben oberoende av vilken bil man har...det står i alla fall i matrikeln jag har. Sen kan man kanske fråga sig om man får ställa upp i deras interna tävlingar och i så fall hur man ska klassas, men jag tror inte att dom är såå himla negativa mot detta. Jag menar, ska dom vara rädda för en gammal 911:a med skruvad SAAB-motor köpt på skroten? :-) Vi jobbar hårt för att vikten ska hamna på rätt sida av 1000 kilo...nästa steg är skärmar och huv i kolfiber. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Så här långt stämmer allt som Beepbeep mätt upp i teorin och med hjälp av bilder.
Jag får erkänna att det här är mitt livs största projekt hittills om man räknar bort mitt husköp nyligen (3 maj 2001), jag tror inte att vi kunnat komma så här långt utan forumen ute på nätet, speciellt Pelican Parts och Rejsa.nu för nya ideer och bollplank. Återigen stort tack skall ni ha trots bilen är långtifrån färdig tack vare min slöhet ![]() Min tanke med bilen är att den skall smiskas runt på ringen en hel helg eller vecka om vi får dit bilen på trailer eller liknande. Som Beepbeep sa vikten skall stanna på rätt sida om 1000 kg och med lite mer än originaleffekten att börja med men som vanligt spårade det ur och plötsligt hade vi en bauta turbo, och sen lite annat som dykt upp under byggets gång och snart firar vi ettårs jubileum när bilen varit nedplockad. Nåväl, en liten summering inför årskiftet bara ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||
Mmmm... en vacker syn. Ser ju ut som den vore gjord för att sitta där.
Tänk vad mycket lättare det blir att städa garagegolvet nu också, inga oljefläckar! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ska bli mkt kul att se (och höra!) bilen i framtiden ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag följer erat bygge på eran hemsida varje vecka på fredagseftermiddagarna när helgkoma börja sätta in...
Keep up your most excellent work ! ![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3784 besök totalt |