Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Egen hjulinställning | 1, 2 >> 36 besök senaste veckan (84524 totalt) |
Finns lite trådar i ämnet men undrar var man lämpligast tar ut bilens centrum?
Har en tanke om man svarva 4 hylsor med en stadig platta undertill. Svetsa dit två på spegelvändsida bilens mittpunkt så att man alltid har en fast rak referens att skruva fast sin mätutrustning i. Dvs man sätter två i framkant av bilen och två i bakkant. Av praktiska själv får de bli mellan hjulen i längsled. Bra idee? Då har man alltid möjlighet att mäta från samma förutsättningar. Ändrar sig hjulinställningen nämnvärd vid cornerweighting? Antar att man gör hjulinst först, wheightar och sen kontrollmäter. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
När jag ställer vinklarna på min bil brukar jag använda ett gradvattenpass för att ställa camber.
För att ställa toe har jag köpt 2 st 2m vattenpass i alu dessa har ett stort hål i varje ände där det föut satt libeller i Dessa är borttagan & pasar fint på biltemas 3-tons pallbockar . Så uppställningen blir följande. Fram 2 pallbockar med vatten pass emellan samma bak. på höger respektive vänster sida sitter det en fiskelina 0,25 mm Sen är det bara att mäta ut så bilen står i mitten detta görs med skjutmått mot centrum på hjulen sen mäter man toe fram respektive bak på fälgen Detta blev krångligt här kommer en bild Vi de blåa strecken som visar centrum på hjulet mäter man så det är lika långt till linan på höger & vänster sida fram & sen samma bak. Vid oranga streck mätre man sen hur mycket toe man har _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Min variant kanske är ovanligt krånglig De röda punkterna sitter på exakt avstånd från centrum på bilen och är ex m12 gängor med en platta undertill som svetsat i bilen och blir stadiga exakt fästpunkter. I dessa skruva de 4 aluminiumprofilerna dit. Har man stadiga grejor med exakt borrade håll bör man då få två profiler på parallelllt med bilen centrum att mäta mot. Är väl egentligen bara Toe bak som är bekymmer. Toe fram är ju vädligt enkelt att ställa in. Fördelen gentemot Mikaels metod är ju att man inte behöver ta hänsyn till hur hjulen sitter i grundläget. Har väldigt mycket justeringar bak och är inte säker på att centrum på hjulet är en bra referenspunkt på min bil. Fast man kanske alltid mäter så? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jag undrade samma sak. Om det är syftet, räcker det inte att se till att linorna passerar hjulcentrum? om man har samma höjd på hjulen fram och bak, alltså. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Det var ju det du skrev. Varför läste jag inte? EDIT: Sådärja... _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
din variant är onekligen bättre än den jag provade sist. Hade 4 lösa palbockar med lina mellan. Att ha dem på fast avstånd underlättare ju för att få det bra Men är de ok att mäta mot hjulcentrumet eller är det bättre att mäta mot bilens centrumlinje?
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jag har kört mot hjulcentrum & bilen uppför sig väl & är hyfsat snabb på banan sen om det är bra eller ej är ju en annan fråga _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Man kan ju mäta upp och markera centrumlinjen på bilens front och bakdel. Sedan ser man till att avståndet till linan är samma på vardera sida. Markerar man detta på alumiumprofilen eller vad man använder, så är det ju snabbt uppsatt varje gång. Dessutom kan man fixa så att man kan hänga dit den på bilen, så slipper man mäta om varje gång bilen flyttat sig lite. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Vad är det du kallar "bilen"? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hm hur menar du en bmw e30? Centrumlinjen mellan vitala bärarmsinsfästningar ex. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jag tog en bräda och markerade 2,00 meter där jag sedan fäste linor. Det viktiga är att det är samma avstånd på höger o vänster sida, då är linorna parallella och bilen i mitten. Fann denna lösning enkel o billig. Jag tror inte att du, Karlsson, får någon precision i att sätta svetsmuttrar och stänger eftersom att du ska ställa toe på 0,5 mm / hjul. Linor är 100% säkert eftersom att de går tillbaka om du stöter i dem. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||||
En vidare utveckling av föregående som jag använt mig av. Fördelen är att linorna följer med bilen om man hamnar att flytta eller lyfta bilen för att göra an justering, vilket ofta är fallet. Jag mätte ut en centrum linje att utgå ifrån baserat på broms skivorna bak och spindel lederna fram, vilket jag märkte ut på diverse tejp bitar på karossen och rören så det gick att flytta och kontroll mäta om man råkat att stöta till det hela. Vilket man gör..
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Mats 944 står ju på ramper, mycket smidigt att justera styrstagen då.
En sak som jag reagerar på när jag ser bilderna är att bilarna står på plana garagegolv. Nåt sånt finns inte där jag är och mekar, så det måste nog till att bygga fyra justerbara "pallar" att ställa hjulen på och sen väga in allt med vattenpass. Billigt garage är inte alltid så bra... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Juu men när man lyfter upp bilen med domkraft och sen ställer ner den så är den juh högre(innan den satt sig efter en åktur) alltså borde cambern/toe va tok fel innan den satt sig.
_________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||||
Syns ju lite dåligt på min bild, men det är 2 skivor med olja mellan som framhjulen står på. När man släpper ner bilen så söker den sig ganska bra till normal läge, för man kan (om man vill) skuffa bilen av bockarna för hand...
Gäller att ha på handbromsen när man är under och helst säkra med ett pallbockar eller/och däck som tar emot om den skulle falla... _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Hörde igår ett enkelt tips från Bosse Bildoktorn om att man kan minska friktionen mellan däck och underlag genom att lägga dagstidningar (Bosse föreslog 2 st) under däcket. Kanske kan funka vid hjulinställningar oxå? Till Moderatorer: Kan man inte 'klistra' denna förträffliga tråd? Eller finns det kanske redan någon liknande tråd klistrad som jag har missat? Vet att jag har läst andra trådar som skulle kunna komplettera denna och man skulle kunna lägga in länkar till dessa i denna tråd om den vore klistrad. _________________ Calle Olsson |
||||
Länkar till mer i detta ämne:
Chassijusteringstabell https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel Billig vinkelgrunka för camberkoll https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "Grundinställning" för hjulvinklarna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hur gör man när man mäter hjulvinklarna? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php För mycket caster funkar inget vidare... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Caster på 4wd ban/bus bil? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lämpliga hjulvinklar för banåka, grundtänk? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hjälp med hjulinställningar och förslag https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Calle Olsson |
||||
Skruva banåkabil Egen hjulinställning | 1, 2 >> 36 besök senaste veckan (84524 totalt) |