Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Caterham mot R26R
2036 besök totalt
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597


Trådstartare
Jag trodde inte den skulle vinna http://www.youtube.com/watch?v=dtAZN_bBojY
Tiff är ju bara så härlig thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20110



R888 mot gatdäck iofs, men det är svårt (med Emärkta däck) att få lätta bilar att fungera i fuktiga förhållanden.
Men mjuka 175or V70A kanske hade hjälpt Caterhamen lite.
Men R26R är något att jämföra sig med, helt klart thumbs up

Men den banan är ju sjuk att köra i snoriga förhållanden utan hjälm. Påminer en hel del om Parkbanan (men denna verkar iaf ha 5m bredd)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



Jag har svurit att aldrig mer köra franskt! och så snackar man med Dignell o fått åka me hans lilla sportbil, plus att se sånthär!
Man blir ju helt sjuk!!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Det är dock ingen nyhet att man med en tyngre bil +abs åker ifrån lättare bilar i blött.
På Knutan förra året var jag 3-4 sek snabbare än en BMW Z3 i torrt men när det började regna var det han som var snäppet snabbare.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Instämmer med Kimmen, när det är blött är lätta bilar med relativt (för vikten) breda däck riktiga

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Några Caterham tider på ringen? Tror nog att R26R är snabbare där med.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Dignell skrev:
Några Caterham tider på ringen? Tror nog att R26R är snabbare där med.


Tvivlar starkt ialla fall om det är torrt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13331

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Några Caterham tider på ringen? Tror nog att R26R är snabbare där med.



_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Michael Bäck skrev:
Dignell skrev:
Några Caterham tider på ringen? Tror nog att R26R är snabbare där med.


Tvivlar starkt ialla fall om det är torrt


Skulle förvåna mig mycket om en 135hp Caterham CDX (som i testet) skulle kunna röra de 8:17 R26R kört nordslingan på.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Det enda jag kunde hitta...

7:55 --- 156.126 km/h -- Caterham R500 Superlight, Robert Nearn (EVo magazine 07/00)

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Caterham 7 Superlight R
470kg 190hp = 8:06 http://www.autozine.org/html/Caterham/Seven.html

Caterham CDX
500kg 135hp = tid??

Jag sticker ut hakan och säger att det inte finns en chans att en Caterham CDX går under R26R tiden på en så motor krävande bana som ringen.

Men jag kan ha fel

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Jag tror du kan ha rätt, 135 hk gör ingen lycklig på en bana med hög snittfart.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20110



Kimmen skrev:
Jag tror du kan ha rätt, 135 hk gör ingen lycklig på en bana med hög snittfart.
Inte med en Caterhams luftmotstånd iaf.
Topphastigheten för CDXen är 185 förresten...
Kanske utväxlingsbegränsat men inte mycket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Westfield skrev:
Instämmer med Kimmen, när det är blött är lätta bilar med relativt (för vikten) breda däck riktiga


Däcken och lågt hk/kg och rwd är kanske det största problemet?
För oss som rejsar med små undermotoriserade fwd på smala Dunlop racing som tex Mini Copper S (ursprunget) coh 2-takts Saabar är regn rena högvinsten när vi åker mot större, tyngre och starkare bilar.
vi är tokefter i torrt, men i blött är det ofta omvänt, riktigt ösregn, så är det no discussion.
En seven ser inte helt lättkörd ut i blött måste medges. När jag provat har jag mest asgarvat åt min egne ofömåga med rwd, säsrklit i blött.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Bosse L skrev:
Westfield skrev:
Instämmer med Kimmen, när det är blött är lätta bilar med relativt (för vikten) breda däck riktiga


Däcken och lågt hk/kg och rwd är kanske det största problemet?
För oss som rejsar med små undermotoriserade fwd på smala Dunlop racing som tex Mini Copper S (ursprunget) coh 2-takts Saabar är regn rena högvinsten när vi åker mot större, tyngre och starkare bilar.
vi är tokefter i torrt, men i blött är det ofta omvänt, riktigt ösregn, så är det no discussion.
En seven ser inte helt lättkörd ut i blött måste medges. När jag provat har jag mest asgarvat åt min egne ofömåga med rwd, säsrklit i blött.


Ja, man liksom känner att man inte får något marktryck, att det bara glider "ovanpå" (jag menar inte vattenplanar). Sen spinner det ju hejdlöst...men det är ju för man har för mycket hk.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3004



Niklas Falk skrev:
Kimmen skrev:
Jag tror du kan ha rätt, 135 hk gör ingen lycklig på en bana med hög snittfart.
Inte med en Caterhams luftmotstånd iaf.
Topphastigheten för CDXen är 185 förresten...
Kanske utväxlingsbegränsat men inte mycket.


Det är nog luftmotståndsbegränsat. CSR 200 med 200hk går in i väggen i 200 blås. Visserligen är frontarean liten men formen är sjukt kass (som alla bilar med "öppna" hjul)

I Automobils test ser man hur seven bilen blir ordentligt avhängd av Elise 111R i högre farter trots mindre effekt ~190 hk i Elisen

http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Seven
"While the car's frontal area is small, the Lotus Seven has the highest drag coefficient of any known production car--ranging from 0.65 to 0.75, depending on bodywork. The introduction of the Series IV Seven improved the car's Cd."

Nyare är nog bättre men de har fortfarande luftmotstånd som är betydligt högre än alla bilar på marknaden.

Räknade man fram Ca för ett gäng bilar så visade det sig att Seven bilarna hade jämförbart luftmotstånd med de sämsta fullsize bilarna.

Ifrån http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient#CdA men jag fick leta lite för att hitta Seven och Renault Clio och Megane siffrorna
6.08 2008 Nissan GTR
6.35 1999 Lotus Elise
6.77 1995 BMW M3
7.10 1995 Saab 900
8.02 2005 Bugatti Veyron
8.07 Renault Megane R26.R
8.10 Renault Clio Sport 197
8.70 1990 Volvo 740 Turbo
9.54 1992 Chevrolet Caprice Wagon
9.81 Caterham Super 7
10.7 1992 Chevrolet Blazer

http://www.automobilesreview.com/auto-news/renault-unveils-megane-rena . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



"I England tror man att ladugårdsvägg är aerodynamisk"
Tror det var Ross Brawn som myntade detta uttryck under sin tid hos Ferrari.
Av någon anledning känns det adekvat när man ser dessa värden.
Alla utstickande bärarmar, fjädrar, skärmar stirtbågar och i vissa fall vindrutan på designen förströ varje chans till en slimmad färd genom luften. Faktum är att Formelbilar lider av samma problem.
Friliggande hjul är en aerodynamisk katastrof.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bilder o videos
Caterham mot R26R
2036 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande