Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Byta EVO mot Speedster 2.2? | << 1, 2 10273 besök totalt |
Turbon har kamrem om jag minns rätt (om det spelar dig en roll)...
Fel och svagpunkter kan du läsa om vad som folk har bytt ut på sina bilar, exempelvis: Alfons: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Nillet: http://www.nillet.com/bildagbok/bild _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Låter nästan för bra för att vara sant att den klarar 300hk driftsäkra hästar med bara uppställt laddtryck och friare andningsvägar? Nu har jag förvisso inte provkört någon Speedster än. Men något som jag inbillar mig är att för de extra hundra tusen man lägger för att få en turbomodell inte står i paritet med den "extra" prestanda som erbjuds. Vidare så känns det också mentalt illa att lägga 200-230 tusen på en leksak. Just det, en leksak! Då lägger jag hellre överblivet kapital på uppgraderingar Hur jobbigt är det förresten att plocka av targan? _________________ Mattias Aronsson EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96 |
||||||
Det beror på om du med 'targa' menar hardtop eller softtop?
Softtopen plockar du av på 30 sekunder (okej max en minut då). Hardtopen tar inte så jättemycket längre tid åtminstone inte att ta av. Nackdelen är att när du fått av hardtopen så kan du inte ta den med dig. Angående ljudnivån överdrivs det lite, eller så har jag dålig hörsel, sträckkörning 40 mil utan stopp längs E4:an är inget större problem. Och då pratar jag oavbrutet mest hela tiden med personen bredvid i de flesta hastigheter, dock kanske inte i normal samtalston. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Förresten, angående effekt skulle jag inte oroa mig speciellt mycket för att det skulle bli för mycket med en turbo.
Jag hade inte kört en meter på bana innan jag köpte min. Min är redan lite masserad och jag skulle gärna tänka mig 100 hästar till! Dock finns det andra saker som skulle förbättra mina varvtider betydligt mer än den extra effekten! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Jag har haft min 2.2 i snart 5 år.
Jag ÄLSKAR min bil. Enda gången jag egentligen har saknat effekt är på långrakorna ute på nån bana. Men så har jag åkt med den gula Madstern och med Sliparns trimmade blåa 2.0:a. oj vad fort det går och oj vad jag börjar längta efter mer effekt. Bilen förtjänar verkligen dessa hästkrafter. När jag köpte fanns det knappt några turbos och nu har jag väldigt svårt att motivera ett nytt bilinköp plus att det finns fortfarande en hel del att förbättra mellan stolen och ratten. Jag har ingen aning och hur någon eventuell turbofördröjning och ett liten viktökning påverkar själva körningen. Men oj vad kul det skulle vara med 260 hk. Bullret finns där men är inget jag inte skulle köpa en Speedster för. Frugan älskar att åka iväg på tur ibland. Vi kör inte med proppar när vi kör i lagliga hastigheter. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Misstänkte det, den färgen är ju inte så vanlig. Brukar iofs oftast vara min kollega Stefan (outokumpu) som är där och ränner hos er...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Angående turbo vs N/A så är det ju en avvägningsak, mer pengar =snabbare bil
på Emmaboda superstage så är en chippad turbo med R-däck ca 4-6 sek snabbare på varvet än en motsvarande N/A. så det gör rätt mycket! fast som sagt, den kostar ju ganska mycket mer i inköp Angående ljudnivån i cupén så märker du att det skilljer väldigt mellan vad olika ägare upplever, och det beror säkert på vad man förväntade sej första gången man satte sej i bilen. Själv trodde jag nog att den skulle låta som en gammal volvo 240, men ack vad jag bedrog mej. När jag första gången körde på kullersten genom en liten Tysk by, så klapprade och gnisslade så jag trodde hela hjulupphängningen satt lös, men som sagt, jag förväntade mej ju Volvo 240 komfort, 140 mil hem från syd-Tyskland var ju faktiskt inga större problem. Svaga punkter/vanliga fel mm som jag kommer på nu: Rattglapp (kan bero på tidigare olycka eller dyl) obra ABS (endast N/A, eller?) Trasig gummilist vid rutram/tak Div skador pga vatten på motorn om den stått ute i regn mm, (allt från misständnig, gnisslande remhjul till motorras förekommer) Bultar av låg kvalité i hjulupphängning, (har förekommit att de gått av, 8 nya av bra kvalité kostar ca 50 kr) Div återkallerser, bla en bromsvacumslang och bakfälgar (endast N/A) finns säkert fler. Gashäng vid varm motor/hård körning (gäller tidiga turbo, försvinner med ny programvara) Övre motorfästen kan haverera, (haveri kan motverkas med förstärkning av undre fästen) Bilen håller inte BMW kvalité i cupén direkt, utan mer brittisk racingstandard, så väldigt lite möda är nerlagt på saker som inredning, knappar och relage, så kolla allt sådant. Den åttonde (eller var det sjunde) siffran bakifrån i chassinummret visar tillverkningsår. Är aluchassit reparerat/riktat, så kolla väldigt noga att det är bra utfört! Opel och Lotus själva tillåter inte att den repareras pga materialutmattnings risk, vid skada ska egentligen hela chassit bytas ut. Nu har jag väl skrämt dej till att inte köpa en speedster men får du bara en åktur så ska du se... Vill du ha en N/A till framförallt bana och inte är så noga med putsen så är ju "Turbo2": s N/A ett tillfälle! Till Salutråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Biltråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Se till å pruta ordentligt bara _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||||||
Ja det är för bra för att vara sant! kanske uttrycket mej lite slarvigt. byte av turbo, spridare, avgas, IC mm krävs, men inga ingrepp i själva motorn. Tex så säljer tex vx-performance stage 3,5 på 309 hk/ 494 mn http://www.vx-performance.de/catalog och som sagt, vill man ha mer hästar så är det bara att bygga motorn från grunden, med allt vad det innebär. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||||||
Jag vill minnas att jag monterade en slang på urluftningen på växellådan på min Speedster också. Original var det lite kort rör så man spred oljedimma bakom sig.
Nu har jag inte kört speciellt mycket EVo-bilar (nån I och ett par VI), men det är inte samma grej. Man har inte samma kontakt med världen i de EVo-vagnar jag kört som i en Speedster. EVon kan ofta vara mycket snabbare, men det går fort att slå i spik med slägga också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Kanonbra och utförligt svar, tack! Lite avskräckt blir man kanske, men en provkörning skall ju enligt många råda bot på det Lennart: Kul jämförelse med EVo:n _________________ Mattias Aronsson EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96 |
||||||
Nej. Speedster Turbon har en gjutjärnsmotor med ursprung från Opel, Saab 9-3 har en turboversion av L850-motorn som sitter i Speedster N/A. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Jaha! Då var jag feluderättad, är det ingen saab som kör med den motorn då? _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||||||
Har för mig att någon sagt (i depån på sviestad?) att man bör koppla ur ABS-sensorn på ena sidan fram på speedstrar? Någon som har mer info om det?
En kompis funderar på att byta S60R mot tjänstebil + banleksak där då speedster/elise/exige är några intressanta alternativ. Vad gäller driftsäkerhet så håller väl de flesta bilar rätt bra så länge man inte trimmar? Min otrimmade EVo VI har snart gått 11000 mil utan att något rasat i motor eller transmission, 12 banträffar hittills i år. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Vissa (de fletsa?) upplever ABS:en som besvärande på bana och väljer att koppla bort den.
Antingen via att koppla loss givaren vid framhjulet eller via en inklippt knapp. Jag tycker att ABS:en gör att pedalen känns konstig. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Sitter däremot i Lotus Europa (den nyare modellen...). Packning för en vecka fungerar bra med två personer, du får plats med förvånansvärt mycket bakom stolarna. Som nämnts tidigare här är Speedsterinnehavet en attitydfråga. Jag kör med vår bil som bruksbil på sommarhalvåret, ca 9 mil om dagen. I år har det blivit en Englandsresa samt en vecka i Norge. En hel hög med länkar hittar du på http://speedster1749.com _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Byta EVO mot Speedster 2.2? | << 1, 2 10273 besök totalt |