Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7437 besök totalt |
Hur slitna bromsbelägg?
Då jag bara har kört slut på ett par bromsbelägg i hela mitt bilframförande liv tänkte jag höra när det är rimligt att byta, väntar ni tills den lilla metallbiten som ska gnissla en massa går i eller tittar ni efter och byter tidigare? i somras då mina belägg tog slut på sturup raceway lät gnisselmakaren nämligen ingenting och ovan som jag var anande jag inget förän det var ganska sent (fick mig en liten "scarer" också då jag skulle bromsa i slutet av rakan och det inte hände så jättemycket, å grinden till avåkningszonen var stängd!) så här så beläggen ut när jag var klar hursom: ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Eftersom jag slänger på banåkar-hjul vid varje banträff så passar jag på att spana lite på bromsbeläggen samtidigt.
![]() Bytt har jag bara gjort två gånger men det var pga att jag hafr problem med kärvande bromsok o sånt tråkigt... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
||||
Nu ska vi inte vara sånna den har bara passerat bytesintervallen med 2000mil
![]() Bromsbeläggen är ju så lätta att byta så det är inget man drar sig för. Kamrem däremot ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag brukar alltid byta kamrem vid halva bytes-intervallet... Det är så lite extra jobb och pengar jämfört med ett ras... Better safe than sorry, typ. ![]() |
||||
om belägget ser ut så här så skulle man nog bytt för ett tag sen
![]() ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Re: Hur slitna bromsbelägg?
Enligt bilprovningen för att de ska släppa igenom minst 2mm beläggtjocklek kvar. Men som med det mesta, blir oftast billigare att byta innan saker går slut eller sönder. Nya skivor alternativt omsvarvning blir ofta resultatet av att köra slut på beläggen. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Hur slitna bromsbelägg?
Låter vettigt detta! ![]() mina skivor var det inget fel på efter beläggen tog slut, problemet var dock att jag inte insåg att det var beläggen som var slut från början, tyckte jag hade en hel del kvar innan jag började köra (jmf. med hur lite de slets första gången jag körde på bana, detta var andra). först trodde jag bromsvätskan hade kokat, pedalen gick bara i golvet och det bromsade stort sett inget alls. först efter jag lyckats gira ut på parkeringen och kört runt där i små cirklar i 5 minuter utan att bromsverkan förbättrades hoppade jag ut och tittade. har samma skivor än.. fast nu är slitsarna nästan helt nerslitna så det är väl dags att byta dem också. Några bra tips? (bilen är en impreza GT med originalok och PFC97 belägg) _________________ Pontus Fyhr |
||||
Min gamla bil hade skiva med yta som grovräfflade chips när den hade gått på metall i nån månad..
Bara nedslitet på ena sidan p.ga oket inte flöt som det skulle _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Det gick i stålet bromsade lite sämre för lotus samuel det är hans gamla belägg vi köpte likadana dom tog slut lika fort för oss bägge men mina blev inte så varma så kolven höll på att bränna igenom "hade ingen turbo på min 325" _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Hur gick det med kolvtätningen på samuels ok efter det där?? Totalrenorvering? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7437 besök totalt |