Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur slitna bromsbelägg?
7437 besök totalt
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295


Trådstartare
Hur slitna bromsbelägg?

Då jag bara har kört slut på ett par bromsbelägg i hela mitt bilframförande liv tänkte jag höra när det är rimligt att byta, väntar ni tills den lilla metallbiten som ska gnissla en massa går i eller tittar ni efter och byter tidigare?

i somras då mina belägg tog slut på sturup raceway lät gnisselmakaren nämligen ingenting och ovan som jag var anande jag inget förän det var ganska sent (fick mig en liten "scarer" också då jag skulle bromsa i slutet av rakan och det inte hände så jättemycket, å grinden till avåkningszonen var stängd!) så här så beläggen ut när jag var klar hursom:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tittar efter ibland och byter vid behov..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Tittar efter ibland och byter vid behov..


som med kamremmen?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Eftersom jag slänger på banåkar-hjul vid varje banträff så passar jag på att spana lite på bromsbeläggen samtidigt. Bör ju vara åtskilliga millimeter kvar om jag ändå ska ut och trampa gaspedalen i botten på bana med andra bilar omkring mig.

Bytt har jag bara gjort två gånger men det var pga att jag hafr problem med kärvande bromsok o sånt tråkigt...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fyhr skrev:
som med kamremmen?



_________________

Rice and shine
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Nu ska vi inte vara sånna den har bara passerat bytesintervallen med 2000mil

Bromsbeläggen är ju så lätta att byta så det är inget man drar sig för.

Kamrem däremot

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Eric Josefsson skrev:
Kamrem däremot


Är det bättre med topplockssallad ?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
Kamrem däremot


Jag brukar alltid byta kamrem vid halva bytes-intervallet... Det är så lite extra jobb och pengar jämfört med ett ras...
Better safe than sorry, typ.

_________________

Rice and shine
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Frazze skrev:
Eric Josefsson skrev:
Kamrem däremot


Är det bättre med topplockssallad ?


Bra undanflykt för att bygga rolig motor

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



om belägget ser ut så här så skulle man nog bytt för ett tag sen ..Just detta gick lite varmt en turbomatad bmw 325 med orginal bromsar och race-belägg och 45min. körning

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295


Trådstartare
hur såg slitytan på de belägget ut mattias? (för det där måste väl vart sidan som var mot kolven på oket?)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Hur slitna bromsbelägg?

Fyhr skrev:
Då jag bara har kört slut på ett par bromsbelägg i hela mitt bilframförande liv tänkte jag höra när det är rimligt att byta, väntar ni tills den lilla metallbiten som ska gnissla en massa går i eller tittar ni efter och byter tidigare?

i somras då mina belägg tog slut på sturup raceway lät gnisselmakaren nämligen ingenting och ovan som jag var anande jag inget förän det var ganska sent (fick mig en liten "scarer" också då jag skulle bromsa i slutet av rakan och det inte hände så jättemycket, å grinden till avåkningszonen var stängd!) så här så beläggen ut när jag var klar hursom:



Enligt bilprovningen för att de ska släppa igenom minst 2mm beläggtjocklek kvar.

Men som med det mesta, blir oftast billigare att byta innan saker går slut eller sönder.

Nya skivor alternativt omsvarvning blir ofta resultatet av att köra slut på beläggen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295


Trådstartare
Re: Hur slitna bromsbelägg?

Rolle Scirocco skrev:

Enligt bilprovningen för att de ska släppa igenom minst 2mm beläggtjocklek kvar.

Men som med det mesta, blir oftast billigare att byta innan saker går slut eller sönder.

Nya skivor alternativt omsvarvning blir ofta resultatet av att köra slut på beläggen.


Låter vettigt detta! thumbs up

mina skivor var det inget fel på efter beläggen tog slut, problemet var dock att jag inte insåg att det var beläggen som var slut från början, tyckte jag hade en hel del kvar innan jag började köra (jmf. med hur lite de slets första gången jag körde på bana, detta var andra). först trodde jag bromsvätskan hade kokat, pedalen gick bara i golvet och det bromsade stort sett inget alls. först efter jag lyckats gira ut på parkeringen och kört runt där i små cirklar i 5 minuter utan att bromsverkan förbättrades hoppade jag ut och tittade.

har samma skivor än.. fast nu är slitsarna nästan helt nerslitna så det är väl dags att byta dem också. Några bra tips? (bilen är en impreza GT med originalok och PFC97 belägg)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



"ner till metall" nerslitning av beläggen resulterar ofta i rispade och pajjade skivor...bättre att byta innan.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Min gamla bil hade skiva med yta som grovräfflade chips när den hade gått på metall i nån månad..
Bara nedslitet på ena sidan p.ga oket inte flöt som det skulle

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Hur slitna bromsbelägg?

Jag har kört ner mina till 2mm. Bromsarna blev märkbart sämre under 4mm.

_________________
bmw bmwsson
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Fyhr skrev:
hur såg slitytan på de belägget ut mattias? (för det där måste väl vart sidan som var mot kolven på oket?)

Det gick i stålet bromsade lite sämre för lotus samuel det är hans gamla belägg vi köpte likadana dom tog slut lika fort för oss bägge men mina blev inte så varma så kolven höll på att bränna igenom "hade ingen turbo på min 325"

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



mattias becker skrev:
Fyhr skrev:
hur såg slitytan på de belägget ut mattias? (för det där måste väl vart sidan som var mot kolven på oket?)

Det gick i stålet bromsade lite sämre för lotus samuel det är hans gamla belägg vi köpte likadana dom tog slut lika fort för oss bägge men mina blev inte så varma så kolven höll på att bränna igenom "hade ingen turbo på min 325"


Hur gick det med kolvtätningen på samuels ok efter det där?? Totalrenorvering?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur slitna bromsbelägg?
7437 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande