Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var kan man köpa motordelar?
1964 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092


Trådstartare
Var kan man köpa motordelar?

Jag är på jakt efter ventiler till en projektmotor och standardventiler funkar inte längre.

Är det nån som har tips om var man kan köpa motordelar av lite mer "ostandard" spec? Lite jobbigt att inte köra Volvo, Saab eller Golf ibland...

Jag behöver ventiler som tål överladdning, dvs "lite" högre temp, de skall vara 105mm långa, 44 resp 40mm i dia och ha ett (1) knasterspår ca 5mm ner från toppen (mätt till mitten på spåret), 8mm ventilskaft eller ev 9mm.

tips nån?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8370



Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Dalhems har några olika märken också.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092


Trådstartare
Dalhems hade inte så korta.

Men de svarade extremt snabbt på mail! thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MaZ skrev:
Dalhems hade inte så korta.

Men de svarade extremt snabbt på mail! thumbs up


Vet att Fuling svarvat ner sina sånna...till rätt längd.
Hoppas jag minns rätt nu.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092


Trådstartare
Hur bra blir det med de härdade skaften då? Topparna är väl friktionssvetsade och så? Verkar jobbigt...

Fast hittar jag inget annat så.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



MaZ skrev:
Hur bra blir det med de härdade skaften då? Topparna är väl friktionssvetsade och så? Verkar jobbigt...

Fast hittar jag inget annat så.


Härdade topparna?

Tallriken är ofta friktionssvetsad på skaftet, men resventiler är sällan det.
Går utmärkt att kort ventiler till lämplig längd!
Vad är det för ventilmekanism?
om du är orolig för ändarna på skaften kan du alltid skaffa lashcaps.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Gustav Sundberg skrev:
MaZ skrev:
Hur bra blir det med de härdade skaften då? Topparna är väl friktionssvetsade och så? Verkar jobbigt...

Fast hittar jag inget annat så.


Härdade topparna?

Tallriken är ofta friktionssvetsad på skaftet, men resventiler är sällan det.
Går utmärkt att kort ventiler till lämplig längd!
Vad är det för ventilmekanism?
om du är orolig för ändarna på skaften kan du alltid skaffa lashcaps.


Precis så har jag gjort gissa om det var roligt att justera ventil spelet
blev några felräkningar..sen så måste man ju lyfta av kammarna när man byter lashcaps för att justera spelet
Sen så är ju mina ventiler i rostfritt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 61



Med tanke på ventilstorleken låter det som att det ska byggas turboladdad 2-liters nordfyra. Berätta gärna lite mer ingående vad du tänkt göra...

_________________
Alfa Alfetta GT-SA -75 (Räserbilen)
Alfa 155 V6 -93 (Bruksbilen)
Alfa 75 TS -88 (Skrotfärdig)
Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Vet att Fuling svarvat ner sina sånna...till rätt längd.
Hoppas jag minns rätt nu.

helt korekt, i min fåård flintavinkel(stötstångsmotor) sitter det nersvarbade rostfria ventiler från Dalhelm.
(nerköra både på längd och tallriksstorlek)
Ventil 4044-10 ROSTFRI VENTIL 117MM X 38MM/ST 225 blir ca 105 om man kapar dessa precis vid sista std kansterspåret.

Men jag åker med en hördad ventilskaftshatt, eller vad fa... man ska kalla det, som ligger mellan ventilen och vipparmen.
Men om dessa ventiler är lämpade för stressfläktsmatade motorer har jag ingen aning om.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



super7 skrev:
Gustav Sundberg skrev:
MaZ skrev:
Hur bra blir det med de härdade skaften då? Topparna är väl friktionssvetsade och så? Verkar jobbigt...

Fast hittar jag inget annat så.


Härdade topparna?

Tallriken är ofta friktionssvetsad på skaftet, men resventiler är sällan det.
Går utmärkt att kort ventiler till lämplig längd!
Vad är det för ventilmekanism?
om du är orolig för ändarna på skaften kan du alltid skaffa lashcaps.


Precis så har jag gjort gissa om det var roligt att justera ventil spelet
blev några felräkningar..sen så måste man ju lyfta av kammarna när man byter lashcaps för att justera spelet
Sen så är ju mina ventiler i rostfritt


Aha!
oftast är det väl så man gör när man koverterar från hydrauliska till solida tryckare.
Justering av ventilspel "kan" vara lite tidsödande vet jag...
Har gjort några 16v toppar som justeras på det sättet, det gäller att ha tålamod

Fuling: Ventilskaftstallrik = Lashcap
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092


Trådstartare
ventilmekanism: Mekanisk och ser ut som följer, ventil, shims, tryckare (uppochnervänd hink ) och till sist kamaxel.

fuling: låter ju klockrent, inga problem att svarva egna spår för knaster?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
fuling: låter ju klockrent, inga problem att svarva egna spår för knaster?

Inga problem mig vetligen, jag gjorde det inte själv.
Hadde det varit problem hadde jag fått höra det garanterat.
Men obs skall du ha 105mm så måste du ta ventilena som är 117mm långa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092


Trådstartare
Uppfattat!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Var kan man köpa motordelar?
1964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande