Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1964 besök totalt |
Var kan man köpa motordelar?
Jag är på jakt efter ventiler till en projektmotor och standardventiler funkar inte längre. Är det nån som har tips om var man kan köpa motordelar av lite mer "ostandard" spec? Lite jobbigt att inte köra Volvo, Saab eller Golf ibland... ![]() Jag behöver ventiler som tål överladdning, dvs "lite" högre temp, de skall vara 105mm långa, 44 resp 40mm i dia och ha ett (1) knasterspår ca 5mm ner från toppen (mätt till mitten på spåret), 8mm ventilskaft eller ev 9mm. tips nån? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Vet att Fuling svarvat ner sina sånna...till rätt längd. Hoppas jag minns rätt nu. ![]() |
||||||
Härdade topparna? Tallriken är ofta friktionssvetsad på skaftet, men resventiler är sällan det. Går utmärkt att kort ventiler till lämplig längd! Vad är det för ventilmekanism? om du är orolig för ändarna på skaften kan du alltid skaffa lashcaps. |
||||||
Precis så har jag gjort ![]() ![]() blev några felräkningar..sen så måste man ju lyfta av kammarna när man byter lashcaps för att justera spelet ![]() Sen så är ju mina ventiler i rostfritt ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Med tanke på ventilstorleken låter det som att det ska byggas turboladdad 2-liters nordfyra. Berätta gärna lite mer ingående vad du tänkt göra...
_________________ Alfa Alfetta GT-SA -75 (Räserbilen) Alfa 155 V6 -93 (Bruksbilen) Alfa 75 TS -88 (Skrotfärdig) Alfa Giulia TI -64 (Finbilen) Alfa 75 TURBO (Vinterbilen) |
||||||
citat:
Vet att Fuling svarvat ner sina sånna...till rätt längd. Hoppas jag minns rätt nu. helt korekt, i min fåård flintavinkel(stötstångsmotor) sitter det nersvarbade rostfria ventiler från Dalhelm. (nerköra både på längd och tallriksstorlek) Ventil 4044-10 ROSTFRI VENTIL 117MM X 38MM/ST 225 blir ca 105 om man kapar dessa precis vid sista std kansterspåret. Men jag åker med en hördad ventilskaftshatt, eller vad fa... man ska kalla det, som ligger mellan ventilen och vipparmen. Men om dessa ventiler är lämpade för stressfläktsmatade motorer har jag ingen aning om. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Aha! ![]() oftast är det väl så man gör när man koverterar från hydrauliska till solida tryckare. Justering av ventilspel "kan" vara lite tidsödande vet jag... Har gjort några 16v toppar som justeras på det sättet, det gäller att ha tålamod ![]() Fuling: Ventilskaftstallrik = Lashcap |
||||||
ventilmekanism: Mekanisk och ser ut som följer, ventil, shims, tryckare (uppochnervänd hink
![]() fuling: låter ju klockrent, inga problem att svarva egna spår för knaster? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
citat:
fuling: låter ju klockrent, inga problem att svarva egna spår för knaster? Inga problem mig vetligen, jag gjorde det inte själv. Hadde det varit problem hadde jag fått höra det garanterat. Men obs skall du ha 105mm så måste du ta ventilena som är 117mm långa. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1964 besök totalt |