Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2046 besök totalt |
Dom testar om en bil med "golfbollskaross" drar mindre bränsle.
Vad tror du? http://www.megavideo.com/?v=PMB935S8 |
||||
|
||||
Hmm, de skalade ju inte snyggt från golfbollen till storskala i luft, viskositeten gör väl att "dimplarna" på bilen skulle varit i samma storlek som på golfbollen (dvs några mm i diameter eftersom det är samma medium)?
![]() Men från vattenmodellen till luft skalade de rätt (men med för stora dimplar om jag skulle gissa). Hajdräkterna har ju mindre ojämnheter. Men om de hittat lämplig storlek för att få lagom turbulens runt bilen (tvivlar på det, men det funkar ju tydligen) så kan man ju göra karosspaneler ännu tunnare eftersom "dimplarna" även gör ytorna styvare. Vem blir först med "dimpelkit" i glasfiber/kolfiber att ersätta front/huv/skärmar/baklucka/akter ? ![]() |
||||
undrar om det just är dimpels som är det optimala, apelsinskals lack är juh inte svårt att få... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Jag undrar om det verkligen är hela bilen man ska ge sig på... En golfboll roterar ju åt ett eller annat håll, så där har man inte så mycket val.
Alltså; är detta fenomenet något som beror på flödet utefter hela ytan på objektet, eller hänger det på vad som händer precis när luftströmmarna ska till att släppa från ytan? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Haha nej men helt klart roligast! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Att virvelskapare skall hjälpa till att fylla vak efter brant avslut är ju "känt", men det finns ju olika lösningar på det (Cyberoids Miata har ju lite virvelbildare bak på taket och det är väl bara därför som den hänger med ![]() Vilken ytstruktur skall lacken på en flygplansvinge ha för att konsumera minst mängd fotogen över Atlanten? Ett exempel på försök som bara har med ytan att göra (ingen vak att fylla). Gissningsvis har det gjorts några tester under flygets historia. Stympa en flygplansprofil så det blir en tydlig vak och försök att fylla vaken med diverse trix. Jag skulle gissa att dimplad yta innan avslutet (heter det "avlösning"?) skulle hjälpa mest (dvs dimplar i fronten inte ger lika mycket). |
||||
_________________ Johan Lekås |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2046 besök totalt |