Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Mythbusters. Golfbollskaross vs. consumtion?
2046 besök totalt
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597


Trådstartare
Dom testar om en bil med "golfbollskaross" drar mindre bränsle.
Vad tror du?
http://www.megavideo.com/?v=PMB935S8

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



hahah intressant tanke :P
kul att de funka också... 11% e ju en del

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Något för toyota prius kanske thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Bara fördelar, man slipper oroa sig för bucklor också. thumbs up
Deras bil lär vara lite tyngre också med all lera.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20108



Hmm, de skalade ju inte snyggt från golfbollen till storskala i luft, viskositeten gör väl att "dimplarna" på bilen skulle varit i samma storlek som på golfbollen (dvs några mm i diameter eftersom det är samma medium)?
Men från vattenmodellen till luft skalade de rätt (men med för stora dimplar om jag skulle gissa). Hajdräkterna har ju mindre ojämnheter.

Men om de hittat lämplig storlek för att få lagom turbulens runt bilen (tvivlar på det, men det funkar ju tydligen) så kan man ju göra karosspaneler ännu tunnare eftersom "dimplarna" även gör ytorna styvare.

Vem blir först med "dimpelkit" i glasfiber/kolfiber att ersätta front/huv/skärmar/baklucka/akter ?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Klockrent. thumbs up
Visar ju på att det går om man vill.

Få se här nu nu........bruksbil , långa resor pendla......golfbollsmönster på golfen = 11% bättre förbrukning och lägre soppakostnad.....Vore något kanske?!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Lillen skrev:
Klockrent. thumbs up
Visar ju på att det går om man vill.

Få se här nu nu........bruksbil , långa resor pendla......golfbollsmönster på golfen = 11% bättre förbrukning och lägre soppakostnad.....Vore något kanske?!


undrar om det just är dimpels som är det optimala, apelsinskals lack är juh inte svårt att få...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Jag undrar om det verkligen är hela bilen man ska ge sig på... En golfboll roterar ju åt ett eller annat håll, så där har man inte så mycket val.

Alltså; är detta fenomenet något som beror på flödet utefter hela ytan på objektet, eller hänger det på vad som händer precis när luftströmmarna ska till att släppa från ytan?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



lindgren skrev:
Lillen skrev:
Klockrent. thumbs up
Visar ju på att det går om man vill.

Få se här nu nu........bruksbil , långa resor pendla......golfbollsmönster på golfen = 11% bättre förbrukning och lägre soppakostnad.....Vore något kanske?!


undrar om det just är dimpels som är det optimala, apelsinskals lack är juh inte svårt att få...


Haha nej men helt klart roligast!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20108



olofson skrev:
Alltså; är detta fenomenet något som beror på flödet utefter hela ytan på objektet, eller hänger det på vad som händer precis när luftströmmarna ska till att släppa från ytan?
Med det lilla jag minns från enkel strömingslära så är ju den stora skillnaden mellan laminär och turbulent strömmning att den turbulenta har en mycket "brantare" hastighetsprofil nära vägg/yta. Lekmannamässigt tolkar jag detta som turbulent strömmning längs karossens hela yta borde ge mindre motstånd än lämminär. Men ojämnheterna för att få turbulent strömmning skulle jag gissa skall vara mycket mycket mindre än dessa jättegrejer som Mythbusters gjort (men det var väldigt Golfbollslikt).

Att virvelskapare skall hjälpa till att fylla vak efter brant avslut är ju "känt", men det finns ju olika lösningar på det (Cyberoids Miata har ju lite virvelbildare bak på taket och det är väl bara därför som den hänger med ).

Vilken ytstruktur skall lacken på en flygplansvinge ha för att konsumera minst mängd fotogen över Atlanten?
Ett exempel på försök som bara har med ytan att göra (ingen vak att fylla). Gissningsvis har det gjorts några tester under flygets historia.

Stympa en flygplansprofil så det blir en tydlig vak och försök att fylla vaken med diverse trix.
Jag skulle gissa att dimplad yta innan avslutet (heter det "avlösning"?) skulle hjälpa mest (dvs dimplar i fronten inte ger lika mycket).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291




_________________
Johan Lekås
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565




Perfekt! Nästa gång jag får apelsinlack så är det bara säga att det var med flit!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Bilder o videos
Mythbusters. Golfbollskaross vs. consumtion?
2046 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande