Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tänk på lackvikten!
1236 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tänk på lackvikten!

Ifrån RenaultF1:
"Afterwards, our objective is to paint the chassis for the minimum possible weight, firstly with a coat of white primer, then with the final colours," continues Keith. "By the end of the process, the monocoque shouldn't have gained any more than 500 grams in weight. Weight is a critical parameter in F1, so we check that very carefully when it gets back to the factory."

Så lägg inte på för tjockt!

#24, #64, #88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

oupps....
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Tänk på lackvikten!

AndersY skrev:
Ifrån RenaultF1:
"Afterwards, our objective is to paint the chassis for the minimum possible weight,

VAr det inte någon story att Mercedes F1:or (på 50-talet?) var silverfärgade, dvs omålade, just för att spara vikt?

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lacken på min kaross väger ca 3,5kg....
Äntligen något att skylla på

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Pär Hylander skrev:
AndersY skrev:
Ifrån RenaultF1:
"Afterwards, our objective is to paint the chassis for the minimum possible weight,

VAr det inte någon story att Mercedes F1:or (på 50-talet?) var silverfärgade, dvs omålade, just för att spara vikt?

På 30-talet, annars var det rätt. Bilen vägde 751kg dagen innan träning, och det var ju ett över maxvikten (det var dagar det, när man hade max och inte minimivikt...). "-Nu får vi jobba så svetten lackar på det här!" var det då någon som sa, och så klickade det till på vad man hade glömt att räkna på under konstruktionen.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

[quote="P.P."]
Pär Hylander skrev:
"-Nu får vi jobba så svetten lackar på det här!" var det då någon som sa, och så klickade det till på vad man hade glömt att räkna på under konstruktionen.

Säger man så på tyska oxo

Täby
Här sen Dec 2002

Jag har för mig att jänkarna har en regel i de högre divisionerna av dragracing som säger att man måste lacka karossen...dock kör de med olackade rör-ramar...

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Jaguar lackade sin F1:a med brittish racing green och ställde den på vågen. Bytte färg och tjänade 2kg eller nått sådant. Så de har nog också kikat lite på det hela.

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Usch vilket deprimerande inlägg!
Jag har lackat om hela bilen i sommar. Utvändigt invändigt och under huven. Sedan tidigare är sidorna lackade två gånger (mindre krockskada och skärmkanter ), huven och fronten är också lackade två gånger (pga stenskott)
En tröst kan vara att bilen kanske håller ihop när plåten rostat bort.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ILiveTORide skrev:
Jaguar lackade sin F1:a med brittish racing green och ställde den på vågen. Bytte färg och tjänade 2kg eller nått sådant. Så de har nog också kikat lite på det hela.

Som jag förstår det så var deras största problem att färgen inte blev rätt när man såg bilen på TV, tydligen labbade de rätt länge innan de fick fram en nyans som såg rätt ut.

BMW 330i -05
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

MaZ skrev:
ILiveTORide skrev:

Som jag förstår det så var deras största problem att färgen inte blev rätt när man såg bilen på TV, tydligen labbade de rätt länge innan de fick fram en nyans som såg rätt ut.

Skulle nog skrivit "med sin vanliga B.R.G". De använder en special färg.

Men du har också helt rätt till själva färgton valet. BRG såg tydligen för gul ut i TV.

Testades på F3000 bilar i nått lopp.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

PCR skrev:
Jag har för mig att jänkarna har en regel i de högre divisionerna av dragracing som säger att man måste lacka karossen...dock kör de med olackade rör-ramar...
En bekant till mig blev anmodad att lacka bilen före han fick köra ett race med den i Finland. Tävlingsledningen tyckte den såg illa ut...
Man får inte lackera sidorutorna i vissa klasser. Det blev tydligen vanligt med apelsinskalsfinish innan de justerade regeltolkningen.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

[quote="Pär Hylander"]
P.P. skrev:
Pär Hylander skrev:
"-Nu får vi jobba så svetten lackar på det här!" var det då någon som sa, och så klickade det till på vad man hade glömt att räkna på under konstruktionen.

Säger man så på tyska oxo

om du så slog mig i nyllet med tyska akademins ordbok skulle jag inte ha en aning om det men jag kommer ihåg att det stod så i Alfred Neubauers bok om sitt liv som stallchef för Mercedes.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Jag har roat mig med att ta bort underredsmassa från
hjulhusen, ska jag andvända body innan lack, den väger ju endel?

Tänk på lackvikten!
1236 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande