Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1236 besök totalt |
Tänk på lackvikten!
Ifrån RenaultF1: "Afterwards, our objective is to paint the chassis for the minimum possible weight, firstly with a coat of white primer, then with the final colours," continues Keith. "By the end of the process, the monocoque shouldn't have gained any more than 500 grams in weight. Weight is a critical parameter in F1, so we check that very carefully when it gets back to the factory." Så lägg inte på för tjockt! ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re: Tänk på lackvikten!
VAr det inte någon story att Mercedes F1:or (på 50-talet?) var silverfärgade, dvs omålade, just för att spara vikt? _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Tänk på lackvikten!
På 30-talet, annars var det rätt. Bilen vägde 751kg dagen innan träning, och det var ju ett över maxvikten (det var dagar det, när man hade max och inte minimivikt...). "-Nu får vi jobba så svetten lackar på det här!" var det då någon som sa, och så klickade det till på vad man hade glömt att räkna på under konstruktionen. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re: Tänk på lackvikten!
[quote="P.P."]
Säger man så på tyska oxo ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jaguar lackade sin F1:a med brittish racing green och ställde den på vågen. Bytte färg och tjänade 2kg eller nått sådant. Så de har nog också kikat lite på det hela.
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Usch vilket deprimerande inlägg!
Jag har lackat om hela bilen i sommar. Utvändigt invändigt och under huven. Sedan tidigare är sidorna lackade två gånger (mindre krockskada och skärmkanter ![]() En tröst kan vara att bilen kanske håller ihop när plåten rostat bort. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Som jag förstår det så var deras största problem att färgen inte blev rätt när man såg bilen på TV, tydligen labbade de rätt länge innan de fick fram en nyans som såg rätt ut. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Skulle nog skrivit "med sin vanliga B.R.G". De använder en special färg. Men du har också helt rätt till själva färgton valet. BRG såg tydligen för gul ut i TV. Testades på F3000 bilar i nått lopp. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Man får inte lackera sidorutorna i vissa klasser. Det blev tydligen vanligt med apelsinskalsfinish innan de justerade regeltolkningen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re: Tänk på lackvikten!
[quote="Pär Hylander"]
om du så slog mig i nyllet med tyska akademins ordbok skulle jag inte ha en aning om det ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1236 besök totalt |