Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini 1293 TURBO -75 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (32601 totalt) |
Austin Mini 1000 - 1975 Utseende Färg Indisch rot (Porsche) med vit tak. Fälgar Superlight 13 x 7 tum Däck Yokohama A048. Mortor Block 1275 A+ borrat till 1293cc. Vev EN 40B, Smidd stål vev, lättad och polerad, motviktsbalanserad och kryssborrad. Förstärkt ramlageröverfall. Kolvar omega, smidda, 15cc tallrik. Stackar orginal A+ stakar avvägad tillsammans med kolv. Kamaxel 260° duration in, 290° duration ut, 114° nockvinkel. Kamdrev Ställbart med remdrift. Topp 12G940, 11 bultad, portad med modifierade förbränningsrum. Ventiler Race 35.5mm insug, race 31mm utblås. Dubbla race fjädrar, bronsstyrningar. Vipparmsbrygga Aluminium, 16mm kullagrade vippor med rulltipp. Pumpar Metro turbo högvolyms oljepump. Högkapacitets aluminium vattenpump. Grenrör + downpipe Syrafast rostfritt stål, plasma besprutat. Turboladdare Garret T25, plasma besprutat avgashus. Intercoller Sierra Cosworth. Kylare Supercool 2 core raceradiator med elfläk, 16 raders oljekyl. Plenum, spjäll och insug är under konsturktion. Styrenhet Autronic SMC, respnos funktion och launch control, separata tändspolar på varje stifft. Växellåda Hus Standard A+ Drevsats Jack Knight, 4-växlar, rakskuren, synkad och tätstegad. Mellandrevsats Jack Knight, rakskuren, timken lagrad, 1:1 utväxling. Differential Salisbury, ställbar, lamell. Slutväxel 3,10. Koppling Sinter. Chassi Fram Förstärkt ram ,Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, Inställningsbara camber och caster stag med unibals, genomslagsgummin. Bak Aluminiumbrygga bultad rätt i kaross, Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, camber inställnigsbar, gemonslagsgummin. Bromsar Fram KAD 4-kolvs aluminum ok, Tar ox 8,4" ventilerade/slitzade skivor, Green Stuff belägg. Bak Super Minifins ventilerade aluminium trummor. Ingen servo styrning här inte. Inredning Säten Motordrive kevlar/composit, 3kg styck. Bälten Sablet 4-punkt med snabblås, blåa. Ratt Sabelt blå mocca, Snap off rattnav. Säkerhet Fullbur, lackad i samma färg som bilen. Brandsläckare. Huvudströmbrytare. Här kommer lite bilder. Här ser vi alu bryggan, coliover, alu trumman och genomslagsgummit. Inställnig av camber på bakvagnen. Superligt 13*7" med Bridgestone däck på. Yokohama A048R kommer på till våren. Tändaren är till för att demonstrera djupet i fälgen . Pärlan just nu. 2-kolvs ok. Ska bytas mot KAD 4-kolvs ventilerade aluminium ok. Här går det inte ner värst mycket. Den viktigaste mätaren . Godis hyllan... Godis hyllan forts... Så det var allt för nu. Ska försöka hålla den här sidan uppdaterad. Budgeten är lite si så där just nu men det går fram åt och till våren ska allt vara klart. Ha det bra Henrik Tellskog _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
|
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Då kan du fatta vad du kommer få när du sedan delar garage med minst 2st kojor! Det e bara att sälja porschen med en gång _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Vill tacka för alla possitiva komentarer.
Ska se om jag kan fixa lite bilder på moton så småning om. Då den är hos Trollspeed kan det vara lite svårt att komma åt den just nu, men den som väntar på något...
Är inte så instatt i räser termer så jag vet inte vad du menar med skrubbradie ? om du tror att däcken tar i hjulhusen så gör de ej det. Då de är uppskurna samt att innerskärmar är borttagna. Henke _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Henrik Tellskog:
Skrubbradie om du drar en linje mellan övre och undrekulbult, hmm det är väll dubbla A-armar på kojan??? Skrubbradien är avstånd mellan denna linje och centumlinjen på hjulet(sätt framifrån) där de träffar marken. Se även https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915 Är skrubbradien stor kommer det rycka och slita i ratten vid ax och broms om framhjulen har olika fäste. Jag håller precis på att opererabort en stor bit av min skrubbradie, den är nu ca 50mm och kommer bli ca 15mm. _________________ Johan Sjölinder |
||
det är ju så man får en tår i ögat ... riktigt läcker
hade koja för ett par år sen , en 1000 med flipfront och 1275 motor strippad på all indredning utom förarstol cooper s skivor m.m men inte alls i samma skick som din |
||
Japp då har det pulats lite i garaget.
En bur har tagit form och målats, några strävor fattas men kommar att svetsas på plats när buren är i bilen. Förstärkning av framramen är nästan klar några trekants plåtar kvar samt lite mer svetsfogar. Ett nytt grenrör har tiggats ihop av syrefast stål. Som ni ser så sitter det små trekanter av platsjärn som svettsats fast för att stadga upp ramen. Har dessutom fyllt i alla skarvar med svets för att för hindra att det ska falla isär eller vrida sig. Här är buren i all sin prakt. Den anlände som en hög med rör och nu är den nästan färdig. Färgen är den samma som bilen, alltså Indisch Rot. För att demonstrera hur buren ska se ut när den är färdig har jag med min konstnärliga talang ritat dit de strävor som fattas just nu, som senare ska vara på plats när buren är i bilen. Här är det nya grenröret, vet att det inte har världenbästa utformning med tanke på flödet. Men jobbar man med små ytor måste man skära in på platsen någon stans och det blir här. Om man skulle gjort ett X-grenrör så skulle man få skära bort en mycket stor bit av en bärande profil i bilen och det vill vi inte. Japp det var det, ha det bra... Hälsningar Henke _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Fan va fin bilen är!
Men en sak jag inte fattar helt är hur du ska få in buren hel i bilen Jag har bockat och satt i min bur idag. Får du plats med turbon utan att kapa i torpeden? Jag satte i en "låda" mitt på den profilen som du inte ville kapa i. Sen förstärkte jag det lite och så flyttade jag fram motorn 15 mm. Annars fick det inte plats... Men jag har en T3 turbo på min... Jag vet inte hur mycket större den är LYCKA TILL! |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Bågen går att dela på. Som du ser på bilderna ovan så sitter det hylsor som håller ihop huvudbågen med frambågen. Plus att höger sida av frambågen inte är ihop svetsad med resten av frambågen än. Samt så står det en sträva på golvet som skall sitta från huvudbågen till hjulhuset bak. Allt går att klämma in sedan får man svetsa lite innne i bilen. Hålet i torpeden och profilen måste självklart göras, kanseke formulerade mig lite dåligt. Jag menade att jag vill inte inte ha ett x-rör får då skulle hålet bli ännu större och man vill ju hålla det så litet som möjligt. Hur kommer det gå med en T3 turbo, vet att dom sitter orginal på Metron. Men många byter ju till den något mindre T2 för att minska spool up tiden. Henke _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Bågen är nu intryckt i bilen och på plats. För er som undrar hur jag fick in den så kan jag säga att den går att dela på plus lite svets jobb inne i bilen. Ett Snapp off rattnav är införskaffat, en mycket schäck pryl
För er som inte vet vad ett Snapp off är så kan jag berätta. Det ett rattnav där du med enkla medel lossar ratten från rattstången. Det två svarta plupparna dras utåt och vipps så lossnar ratten, precis som på F1 bilarna. 1240:- på Dalhems för er som undar. Här är hålet som gjort i torpedväggen och den bärande profilen. Här ser vi bågen som är på plats i bilen. Uppe i ena hörent ser ni vart svetsning i bilen har sket samt vart den är ihop skruvad. Här är frambågen, också här syns var svetsning i bilen har gjorts. Strävan som går framför insturment panelen är ej svetsad än. Detta för att underlätta arbetet med just intrumentpanelen. Henke _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Jag vet inte hur det kommer att fungera... Det är den första turbo motorn jag bygger. Tänkte prova det nu innan jag får körkort för sen vill man nog använda bilen...
Varför har du kapat bort så mycket? Jag tog bara den nedersta biten... Och sen en trekant i ena hörnan så gick de bra. Bågen ser fin ut! Min är nästan klar... Där är lite kvar att svetsa... Jag tigar min så slipper man alla jävla loppor. Men jag ska ha kryss när bak tror jag... Och kanske en liten rörbit uppe vid huvudbågen och snett framåt, om du förstår vad jag menar... |
||
Vad har du för effektmål med din maskin? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Våra race- och banåkarbilar Mini 1293 TURBO -75 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (32601 totalt) |