Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3465 besök totalt |
Bygga rörbärarmar ?
Har haft lite tankar på att bygga en bättre framvagn med triangel länk. Har gjort en lite prototyp på saker jag hade i garaget. Vad bär man tänka på när man smider ?? Var kan man hitta lämpliga spindelleder ? Vad för dimention på rören ?? _________________ // Jani Hast |
||||
Vi brukar använda hydraulrör......ca 20-25 mm.
Spindelleden är det nog enklast att använda orginal........eller en annan VAG-bil......det bör vara samma kona. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
orginal är inte gå då den sitter i hopp med resten av länkarmen. Får väll kolla på andra VAG altenativ. Blir till att ta en tripp till Mekonomen och kolla lite. Den delen som jag använde när jag tillverka prototypen är en orginal som är kappad. ![]() Efter som vanligt glömde mäta spindelleds diametern så kan jag inte söka efter lämplig kanidat. Tog lite bilder på hur dom ser ut just nu. Monterad i min expriment framvagn ![]() Det övere fästet sitter där krängnings hämmaren brukade sitta. ![]() ![]() Som sakt bara expriment saker änså länge. Uniballsen blir M12 i stället för M10 som är på bilderna. Eller ska man satsa på ännu större. _________________ // Jani Hast |
||||
Kan väl vara lämpligt att komplettera med ytterligare ett stag där sedan så du får en så stor triangel som möjligt för hållfasthetens skull...
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Borde inte rören vara ledade där fram där de går ihop om du ska kunna justera vinklarna? ![]() Varför inte montera en uniball istället för spindelleden och svarva till en "tapp" som är konisk på ena halvan och cylindrisk på den andra med gängor längst ut... ![]() /Henrik |
||||
Se till att bärarmen lutar neråt sätt framifrån, allså infästningarna skall sitta högre än kulbulten i fjäderbent av detta av 2st anledingar.
1. Camberkompensationen blir rätt. 2. Avståndet mellan Rc och CGH blir mindre(mindre krängningsmoment) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag har nu hitta lämplig spindelled från en scirocco som stog och skräpa i garaget så jag såg av halva dens länkarm
![]() Vad gäller att svetsa ett stag till mellan infästnings punkterna så är det redan tänkt på men jag orka inte göra det i går.
Ska kolla hur det blir på den riktig framvagnen i dag när jag ska montera den lite bättre där. Vad jag kolla så ska den göra det redan nu men är inte riktig säker på det. _________________ // Jani Hast |
||||
Nu är sakerna monterade på min Polo.
och bärarmen lufar åt fel håll med ca 2-3 grader. Får se om hjälper med nya fjäderbens laringar som infästningas punkten kommer lä'ngre ner på. Märkte att hjulet inte ligger där det ska vara i hjulhuset. Men det ska ändras på när jag ska bygga som riktiga. Nu ska man vara ut och jaga lite material att bygga i. _________________ // Jani Hast |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3465 besök totalt |