Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford Shelby Cobra Concept
1085 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Ford visar upp en idé om hur man skulle kunna bygga en framtida sportbil i Detroit. På något sätt känns det bekant, men ändå inte. Har de inga nya idéer hos biltillverkarna?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Ford Shelby Cobra Concept

Lennart Mäkinen skrev:
Ford visar upp en idé om hur man skulle kunna bygga en framtida sportbil i Detroit. På något sätt känns det bekant, men ändå inte. Har de inga nya idéer hos biltillverkarna?

Håller med. Det känns lite trist. Även om bilen har sina poänger mot en del annat av samma filosofi.
Jag är väl sportbilsförgiftad, men jag vill se tvättäkta körkonstruktioner. Men biltillverkare måste förmodligen rida på att skapa någon form av känsla hos betraktaren. Sen måste det funka så att han inte blir sur vid ett ev köp.
Fram för "teknik VDN märkta" sportbilar.
Göran Malmberg

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Spisen såg dock ganska trevlig ut thumbs up thumbs up

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Robert Reinsson skrev:
Spisen såg dock ganska trevlig ut thumbs up thumbs up
om jag förstod saken rätt så var det "samma" som i Ford GT. Info finns på www.ford.com av alla ställen.

Vargön
Här sen Feb 2003

Dom hade tydligen rådgrågat Carrol Shelby lite innan dom tag fram den här...
Frågan löd ungefär: "hur tänkte du när du skapade Cobran"
-"Så mycket hästar som möjligt i ett så litet paket som möjligt..."
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag räknar till sammanlagt 10 insugningstrattar på motorn. Säkert en fejkad plastbit, men ändå, är det V10:a?

JohanR

Vargön
Här sen Feb 2003

Fler bilder finns här...
http://www.autonews.com/page.cms?pageId=365#shelby

Mer info
http://europe.autonews.com/article.cms?articleId=53711&a=a&bt= . . . .

Tydligen en 6.4 liters helaluminium V-10, samma som i Ford GT.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

jag vet inte vad jag tycker.. känns trist att dom försöker göra en modern version av en legend. Den riktiga shelby cobran är ju vacker i alla vinklar thumbs up Den där nya saken tycker jag inte va snygg alls thumbs down

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag som sett Cobror på nära håll i 25 år......och börjar tröttna på dom.......tycker den nya är snygg..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Byggde dom inte ett antal fabriksreplikor av Cobran för ett antal år sedan? Läste i en gammal tidning att det skulle göras och att vissa delar t.om. skulle tas från det gamla org. lagret.

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

SciroccOMats skrev:
Fler bilder finns här...
http://www.autonews.com/page.cms?pageId=365#shelby

Mer info
http://europe.autonews.com/article.cms?articleId=53711&a=a&bt= . . . .

Tydligen en 6.4 liters helaluminium V-10, samma som i Ford GT.

Nu kan jag inte läsa de där länkarna, men det är nog samma med några "" runt, eftersom Ford GT har en kompressormatad V8 på 5,4 L.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Förhoppningsvis vet väl tillverkaren vad de gjort:

FORD skrev:
Shorter than a Mazda Miata and weighing just more than 3,000 pounds, the Shelby Cobra concept has a 605-horsepower, all-aluminum V-10 engine mounted at the front of an advanced Ford GT-based aluminum chassis.

There is no roof, no side glass and no radio.

"That's the formula," says Shelby. "It's a massive motor in a tiny, lightweight car."

Loosely based on the 4.6-liter, 32-valve V-8 used in the 2004 Mustang Mach I, the Ford Shelby Cobra concept engine has 10 cylinders and is bored and stroked for a 6.4-liter displacement.

.

Täby
Här sen Feb 2003

Lennart Mäkinen skrev:

FORD skrev:
Shorter than a Mazda Miata and weighing just more than 3,000 pounds, the Shelby Cobra concept has a 605-horsepower, all-aluminum V-10 engine mounted at the front of an advanced Ford GT-based aluminum chassis.

"That's the formula," says Shelby. "It's a massive motor in a tiny, lightweight car."

Loosely based on the 4.6-liter, 32-valve V-8 used in the 2004 Mustang Mach I, the Ford Shelby Cobra concept engine has 10 cylinders and is bored and stroked for a 6.4-liter displacement.

.

Vad menar du, det står väl inget om att motorn skall något som helst släktskap med Ford GT-motorn där?
Däremot verkar den lite släkt med motorn i Mustangen, eller hur man nu skall tolka "loosely based". Båda är ottomotorer?

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

FORD skrev:

.

Vad menar du, det står väl inget om att motorn skall något som helst släktskap med Ford GT-motorn där?
Däremot verkar den lite släkt med motorn i Mustangen, eller hur man nu skall tolka "loosely based". Båda är ottomotorer?
Ford GT-motorn är väl byggd på samma grund som den som sitter i Mustang, MG ZT 260, Koeniggsegg och en del andra bilar?

Vargön
Här sen Feb 2003

Här är texten från den nedre länken...

Ford unveiled a concept car born of a renewed partnership with automotive legend and former race car driver Carroll Shelby, who introduced the new performance car along with Chairman Bill Ford.

The Cobra, largely based on the mechanicals of the Ford GT, has a 6.4-liter all-aluminum V-10 engine and a top speed of more than 320kph.

Jag hade lite för bråttom när jag läste tydligen...
Citera
Allmänt banåkaforum
1085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande