| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Bra icke R-däck för slalom...?
|
4651 besök totalt |
|
Ponera att man skulle vilja åka gatdäcksklassen i Lazzat RS nästa år... (om arrangemanget blir som tidigare år vill säga...)
Jag har lite dålig koll på hur läget ligger nuförtiden beträffande greppiga "gatdäck"... Vilket gatdäck är det som gäller i 195/50x15, 195/55x15, 205/50x15 eller 205/55x15 dimension? Några som jag kommer att tänka på på rak arm är: RE050? Michelin Pilot exaltOII? (Som jag vet är riktigt bra i vissa dimensioner trots att det ser ut som ett Svenne-däck...) S02 / S03 ? Tillverkas de fortfarande...? Sen gör det ju inget om de är billiga...
Finns det några gatdäcksklasser när de kör Autocross i USA? Man borde kunna se där vad dom kör med... Idéer och förslag och tankar uppskattas. (Får googla runt själv lite oxå).
|
||||
|
Vad är "Gatdäck" i reglerna? E-märkt med TW200?
Då kanske Hankook RS2 kan fungera, det ska tydligen vara jämförbart med TW140, både greppigare och mer kortlivade än andra TW200. Jag är inte säker på vilka däcksklasser de kör med i AutOX, men gamla Azenis 215 var ju poppis ("behövde" kylas med vatten mellan körningarna). Men Azenis 615 som är efterföljaren finns väl inte E-märkt. Grassroots Motorsports är en bra källa för däcktester med slalominriktning (siten verkar ligga nere just nu). |
||||
|
Re:
Typ allt som inte är med i rejsas R-däckslista (och är av de tävlande allmänt accepterade som gatdäck)... Lazzat har inte någon TW-begränsning vad jag kommer ihåg. Tror det åkts med TW140-ish förut i gatdäcksklassen... |
||||
|
http://www.camskill.co.uk/products.p
Dessa är ju riktigt bra pris på. Verkar skapligt poppis på andra sidan pölen på autocross evenemang.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Toyo R1R (de nya, inte de i Rdäcklistan) tror jag har TW140, R888 med öppnare mönster som får värme snabbare... Men priset på RS2 gör ju att man gärna vill testa vad de kan göra. |
||||
|
Är det stor skillnad på nya och gamla Exalto? Farsan satte såna på 951:an för några år sen, och det var ingen höjdare på den bilen, även om man kunde åka med schyssta ställ
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Re:
Det finns ett gäng olika Exalto AFAIK. Sån'a som är lite halvtrista och lite mer prestandaorienterade. T.ex. de som togs fram för vissa CliOSporter, Exalto II nånting, är riktigt bra. Edit: En av många siter med Michelinreklam: http://www.michelinman.com/tires/ult Tror dessutom att de gör specialvarianter för vissa bilmodeller. Enligt uppgift å var OEM-varaianten av ExaltOII för CliOSport "Cup" annorlunda än de som såldes i vanliga handeln... Sen undrar jag hur det ligger till med TW-märkningarna.... De Michelin 195/50x15 som satt OEM på tidiga CliOSport FasI hade TW 240 eller nå't i den stilen, men de var snormjuka och greppiga... Jag provade att åka slalom med sån'a. Trampade man till på ettan och tvåan såg man svarta sträck i backspegeln även på tvåan trots att det knappt spann alls. Samma om man körde inspirerat på en krokväg det blev svarta spår i böjarna. De däcken greppade riktigt bra även kalla. och OEM CliOSport Exalto 2 205/45x16 ska vara ännu bättre sägs det...
|
||||
|
Re:
Grunddefinitionen är ju lite udda, hur långt man kommer innan mönstret slits på en vägslinga i Texas eller hur det nu var (precis som det nog finns nån körrutt inom EU som motsvarar EU-körcykeln )
|
||||
|
Re:
Jo, jag är hjälpligt insatt i hur TW definieras... Tror jag rätade ut lite frågetecken runt det i nå'n annan tråd... och just precis det här med marknadsavdelningarnas inflytande på TW-graderingen... Jag undrar hur stort det är...? |
||||
|
Re:
MSLS är ju en rätt effektiv testmaskin för TW200 när det gäller långloppsfokus (ganska annorlunda än slalom där man gärna vill få däcken att överhetta när sista konen passeras). |
||||
|
Anledningen till att jag knuffade igång denna tråden är att jag lurar på att kanske fuska lite i gatdäcksklassen i Lazzat RS med Nickes 318is (om jag får). R-däcksklassen har jag ju redan vunnit ett år (med hustruns bone stock shoppingbil... Bye-bye ricers...) så man måste ju anta nya utmaningar...
Spanade runt lite och det är ju verkligen en djungel av åsikter out there... Bl.a dessa ska tydligen vara konkurrenskraftiga i gatdäcksklasserna i auto-x over there...
Fast jag vill nog gärna att vi håller oss till 15" eftersom vi har lätta 15" fälgar. Och inte minst för prislappens skull.
Edit: http://www.srtforums.com/forums/f136 |
||||
|
Falken Azenis RT-615 och det nyare RT615-K i 205/50/15 får bra omdömen på många håll.
TW=200
Ett däck från Falken måste ju bara vara bra...
|
||||
|
Jo Re-01-R har man läst om (och jämförelse med Hankook RS2/3)
Men i Europa verkar det vara sällsynt (är de då ens E-märkta?): http://www.bridgestone.eu/bfe/tyreSe Men om Lazzat tillåter endast DOT-märkta så har du ju många skojiga däck att välja bland (och kan välja ut de framprövade för just Slalom). |
||||
|
Re:
Jag har kört dessa både i slalom och på bana. Min erfarenhet är att de måste värmas innan man får något grepp i dom. Annars är de hala. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
4651 besök totalt |