Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bra icke R-däck för slalom...?
4651 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Ponera att man skulle vilja åka gatdäcksklassen i Lazzat RS nästa år... (om arrangemanget blir som tidigare år vill säga...)

Jag har lite dålig koll på hur läget ligger nuförtiden beträffande greppiga "gatdäck"...
Vilket gatdäck är det som gäller i 195/50x15, 195/55x15, 205/50x15 eller 205/55x15 dimension?
Några som jag kommer att tänka på på rak arm är:
RE050?
Michelin Pilot exaltOII? (Som jag vet är riktigt bra i vissa dimensioner trots att det ser ut som ett Svenne-däck...)
S02 / S03 ?
Tillverkas de fortfarande...?

Sen gör det ju inget om de är billiga...

Finns det några gatdäcksklasser när de kör Autocross i USA? Man borde kunna se där vad dom kör med...

Idéer och förslag och tankar uppskattas. (Får googla runt själv lite oxå).

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Vad är "Gatdäck" i reglerna? E-märkt med TW200?

Då kanske Hankook RS2 kan fungera, det ska tydligen vara jämförbart med TW140, både greppigare och mer kortlivade än andra TW200.
Jag är inte säker på vilka däcksklasser de kör med i AutOX, men gamla Azenis 215 var ju poppis ("behövde" kylas med vatten mellan körningarna). Men Azenis 615 som är efterföljaren finns väl inte E-märkt.

Grassroots Motorsports är en bra källa för däcktester med slalominriktning (siten verkar ligga nere just nu).

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Vad är "Gatdäck" i reglerna? E-märkt med TW200?...

Typ allt som inte är med i rejsas R-däckslista (och är av de tävlande allmänt accepterade som gatdäck)... Lazzat har inte någon TW-begränsning vad jag kommer ihåg. Tror det åkts med TW140-ish förut i gatdäcksklassen...

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s661p4058

Dessa är ju riktigt bra pris på. Verkar skapligt poppis på andra sidan pölen på autocross evenemang..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Tror det åkts med TW140-ish förut i gatdäcksklassen...
Härligt godtycke...
Toyo R1R (de nya, inte de i Rdäcklistan) tror jag har TW140, R888 med öppnare mönster som får värme snabbare...

Men priset på RS2 gör ju att man gärna vill testa vad de kan göra.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Är det stor skillnad på nya och gamla Exalto? Farsan satte såna på 951:an för några år sen, och det var ingen höjdare på den bilen, även om man kunde åka med schyssta ställ

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
Är det stor skillnad på nya och gamla Exalto? Farsan satte såna på 951:an för några år sen, och det var ingen höjdare på den bilen, även om man kunde åka med schyssta ställ

Det finns ett gäng olika Exalto AFAIK. Sån'a som är lite halvtrista och lite mer prestandaorienterade.
T.ex. de som togs fram för vissa CliOSporter, Exalto II nånting, är riktigt bra.

Edit:
En av många siter med Michelinreklam: http://www.michelinman.com/tires/ultra-high-performance-sport/
Tror dessutom att de gör specialvarianter för vissa bilmodeller. Enligt uppgift å var OEM-varaianten av ExaltOII för CliOSport "Cup" annorlunda än de som såldes i vanliga handeln...

Sen undrar jag hur det ligger till med TW-märkningarna.... De Michelin 195/50x15 som satt OEM på tidiga CliOSport FasI hade TW 240 eller nå't i den stilen, men de var snormjuka och greppiga... Jag provade att åka slalom med sån'a. Trampade man till på ettan och tvåan såg man svarta sträck i backspegeln även på tvåan trots att det knappt spann alls. Samma om man körde inspirerat på en krokväg det blev svarta spår i böjarna. De däcken greppade riktigt bra även kalla.
och OEM CliOSport Exalto 2 205/45x16 ska vara ännu bättre sägs det...

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Sen undrar jag hur det ligger till med TW-märkningarna....
De är hyffsat jämförbara inom en tillverkare men inte direkt mellan olika tillverkare.
Grunddefinitionen är ju lite udda, hur långt man kommer innan mönstret slits på en vägslinga i Texas eller hur det nu var (precis som det nog finns nån körrutt inom EU som motsvarar EU-körcykeln )
Tirerack skrev:
Treadwear Grades

UTQG Treadwear Grades are based on actual road use in which the test tire is run in a vehicle convoy along with standardized Course Monitoring Tires. The vehicle repeatedly runs a prescribed 400-mile test loop in West Texas for a total of 7,200 miles. The vehicle can have its alignment set, air pressure checked and tires rotated every 800 miles. The test tire's and the Monitoring Tire's wear are measured during and at the conclusion of the test. The tire manufacturers then assign a Treadwear Grade based on the observed wear rates. The Course Monitoring Tire is assigned a grade and the test tire receives a grade indicating its relative treadwear. A grade of 100 would indicate that the tire tread would last as long as the test tire, 200 would indicate the tread would last twice as long, 300 would indicate three times as long, etc.

The problem with UTQG Treadwear Grades is that they are open to some interpretation on the part of the tire manufacturer because they are assigned after the tire has only experienced a little treadwear as it runs the 7,200 miles. This means that the tire manufacturers need to extrapolate their raw wear data when they are assigning Treadwear Grades, and that their grades can to some extent reflect how conservative or optimistic their marketing department is. Typically, comparing the Treadwear Grades of tire lines within a single brand is somewhat helpful, while attempting to compare the grades between different brands is not as helpful.
Just TW200 kan även användas för att komma med i tillåtna däck i vissa tävlingsserier/klasser...

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
TW-blablabbla.

Jo, jag är hjälpligt insatt i hur TW definieras... Tror jag rätade ut lite frågetecken runt det i nå'n annan tråd...
och just precis det här med marknadsavdelningarnas inflytande på TW-graderingen... Jag undrar hur stort det är...?

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Niklas Falk skrev:
TW-blablabbla.

Jo, jag är hjälpligt insatt i hur TW definieras... Tror jag rätade ut lite frågetecken runt det i nå'n annan tråd...
och just precis det här med marknadsavdelningarnas inflytande på TW-graderingen... Jag undrar hur stort det är...?
Testa och skriv en artikel i lämpligt forum...

MSLS är ju en rätt effektiv testmaskin för TW200 när det gäller långloppsfokus (ganska annorlunda än slalom där man gärna vill få däcken att överhetta när sista konen passeras).

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator
Trådstartare
Anledningen till att jag knuffade igång denna tråden är att jag lurar på att kanske fuska lite i gatdäcksklassen i Lazzat RS med Nickes 318is (om jag får). R-däcksklassen har jag ju redan vunnit ett år (med hustruns bone stock shoppingbil... Bye-bye ricers...) så man måste ju anta nya utmaningar...

Spanade runt lite och det är ju verkligen en djungel av åsikter out there...
Bl.a dessa ska tydligen vara konkurrenskraftiga i gatdäcksklasserna i auto-x over there...

Fast jag vill nog gärna att vi håller oss till 15" eftersom vi har lätta 15" fälgar. Och inte minst för prislappens skull.

Edit: http://www.srtforums.com/forums/f136/grassroots-motorsports-grippiest- . . . .

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator
Trådstartare
Falken Azenis RT-615 och det nyare RT615-K i 205/50/15 får bra omdömen på många håll.

TW=200

Ett däck från Falken måste ju bara vara bra...

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jo Re-01-R har man läst om (och jämförelse med Hankook RS2/3)
Men i Europa verkar det vara sällsynt (är de då ens E-märkta?):
http://www.bridgestone.eu/bfe/tyreSelectorController?page=bypattern&am . . . .

Men om Lazzat tillåter endast DOT-märkta så har du ju många skojiga däck att välja bland (och kan välja ut de framprövade för just Slalom).

Nille
västerås
Här sen Jan 2005

Varken Dunlop Direzza Sport Z1 Star Spec eller Hankook R-S3 är E-märkta

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Cédric skrev:
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s661p4058

Dessa är ju riktigt bra pris på. Verkar skapligt poppis på andra sidan pölen på autocross evenemang..

Jag har kört dessa både i slalom och på bana. Min erfarenhet är att de måste värmas innan man får något grepp i dom. Annars är de hala.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Däck för banåka
4651 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande