| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Automobil: "Koenigsegg vs. Verkligheten" - CCR EVOlution
|
5 besök senaste veckan (2719 totalt) |
|
Automobil: "Koenigsegg vs. Verkligheten" - CCR E
Med tanke på alla skriverier är det skönt med ett reportage fritt från "vem som köper vem". Så jag kan rekommendera er att köpa senaste numret av AUTOMOBIL. Automobil - Sportbilstidningen Nu över jul har man ju lite tid att läsa också
Jag har inte hunnit läsa hela reportaget i Automobil än, men som ni vet gillar jag prestandasiffror. Koenigsegg är första bilen som krossar 300-vallen i deras accelerationstest! och de svänger också, dock hade jag hoppats på en tid som var lite vassare än en Audi R8.
Vore kul med Daniels inputs här också. Koenigsegg CCR Evolution (km/h) 0 - 100: 4.4 sek. 0 - 200: 10,5 sek 0 - 300: 24,7 sek. (samma tid som Sport Auto fick med CCX-R) A-Sprint: 53,8 sek. (17:e plats) Bilen har enligt uppgift: 806 hk Tjänstevikt: 1,307 kg (vet ej om detta är vägt eller Koenigseggs uppgifter) Enligt artikeln hävdar Koenigsegg ska den göra 0-100 km/h på 3.2 sekunder. Lite mer om testet: Välkommen till världens bästa biltest! - Automobil - Sportbilstidningen _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
|
Ja, artikeln var verkligen läsvärd och med fina bilder. Bra Automobil! Blev dock förvånad att bilen inte presterade bättre i A-testet. Har den körts på GR under skarpt läge?
En personlig notering: oavsett mediahysterin kring företaget och dess karismatiske grundare så blir jag stolt som svensk över våra duktiga tekniker och designers som kunnat skapa en sådan produkt. Även varumärkesbyggaren har gjort ett gott jobb. Lycka till framledes och hoppas vi får behålla märket i Sverige tillsammans med S(aabs)pyker. Tänk vad kul och inspirerande med två konkurrerande s.k. superbilstillverkare i detta Lilleputtland! _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
|
Vem är det förresten som är chaufför nu under A-sprinten? Förut var det väl Jalmark som satte alla tider i A-sprinten och på GR.
Nu är det väl någon annan som kör? Har inte sett Jalmarks namn i tidningen på ett tag... Antar att det skiljer en del, man skulle ju vilja att några av de gamla bilarna testades igen så man fick en omräkningsfaktor... Det är lite som svarta och vita STIG, tiderna är inte riktigt jämförbara. _________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Re:
Dags att plocka fram någon tidigare testad bil och köra benchmark på testchaffis(ar)? _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Man får väl ha med sig en likare som man kör med varje gång så man kan korrigera tiderna med avseende på temp, väder osv. En E36 M3 Limo typ.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Jag vet inte om jag är så där jätteimponerad. Nu har jag aldrig kört en, men 0-100 på 4,4 - är det hjulspinn som är boven?
och A-sprint hade man nog förväntat sig en lite bättre tid. Inga r-däck men dom beskrev den som väldigt fin i chassit och krängde inte alls. Visst, tio millar och 0-300 med att j-la flås men min Superleggra presterar faktiskt bättre på flera punkter
_________________ Stefan Larsson |
||||||||
|
Re:
Jarlmark har väl "lärt upp" Niklas Carle. Enligt Jarlmark skiljde det nästan inte nå't alls mellan dem om jag fattade det rätt. Kraniel kanske kan belysa detta. Fast det är klart olika personer är ju olika "biasade" på olika typer av bilar. Det är svårt att byta "Stig"... I A-sprint fallet tror jag trots allt att "nya" och "gamla" tider är skapligt jämförbara... Det är mycket annat än föraren som spelar in. Att köra är den enkla biten. Att tolka all testdata är det som verkligen kräver sina män...
Edit: Jörgen var för snabb för mig... |
||||||||
|
Re:
om man ska vara mer allvarlig så är det nog det enda rätt för att få en konsekvent jämförelse. Nu är jag bara QC-manager för högtalare men även där kan man ha en likare om miljöbetingelserna är varierande. och lite mindre allvarligt: En Beemer ägd av forumägaren vore att betrakta nästan som en rikslikare!
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
|
Re:
Bara det inte är jag som kör. Jag är väldigt inkonsekvent, det går fort ibland. Ibland inte
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Efter allt den varit med om.....rikslik ?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
Re: Automobil: "Koenigsegg vs. Verkligheten" - C
Eftersom jag skrev, plåtade och mätte så får jag väl komma med lite input också.
och jag kan bara säga: helvete vilken bil! Inte lik någonting annat jag kört. Väldigt lätt, det känns, och sjukt mycket pulver. SJUKT mycket! En av få bilar som jag inte bara blivit imponerad av, utan känslomässigt berörd.
Vägverkets uppgift, taget från deras register. Koenigsegg uppger tomvikt på 1180 kg för CCX-modellen om jag minns rätt.
Just så. Utväxlingen var nog inte så mycket problem, det finns pulver precis överallt i den bilen. Men det är en bred bil och det straffar sig. Dessutom kostar lacken en hel del, så våra testförare håll nog någon decimeters extra marginal till konerna också.
Det är antingen Niklas Carle eller Cralle Lindholm. Den här gången körde båda killarna och noterade tider mycket lika varandra. Niklas har också konsekvent visat tider mycket lika Jarlmarks, som tidigare körde. Men visst kan det skilja beroende på biltyp, det finns vissa skillnader. Samtidigt skiljer tiderna också beroende på exemplar av bil, däckstyp (stor skillnad - och tillverkarna har ofta flera olika däck som standardmonteras), temperatur med mera. Så länge däcken är av samma typ brukar tiderna ligga inom ett par tiondelar, oavsett förare, så länge det är någorlunda varmt och torrt. Och är det inte det kör vi inte.
Hjulspinn. Gissa om vi körde rätt många gånger upp och ner för Lunda... greppet på Lundas asfalt är av en sådan art att man inte ska slå rekord där, underlaget är inte olikt vanlig gatasfalt och rätt olikt underlag som passar sig för rekordtider, men det blir konsekventa mätningar som är jämförbara sinsemellan. |
||||||||
|
Re: Automobil: "Koenigsegg vs. Verkligheten" - C
Lite OT men ändå inte.. Vill bara tacka för en underbart härligt skriven "Replay" om Bellofs rekordtid. Läste den om och om igen... Fick ståpäls.. Och nästan en liten tår i ögat när jag tänker på att Bellof aldrig riktigt hann förstå vilken bedrift det var...
Automobil är en av sakerna som lyser upp vintermörkret! _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
|
Re: Automobil: "Koenigsegg vs. Verkligheten" - C
finns denna på automobils hemsidan? hittade inte den, skulle gärna vilja läsa den! _________________ MVH |
||||||||
|
Re: Automobil: "Koenigsegg vs. Verkligheten" - C
På sidan 80 i nummer 1.10. Köp blaskan! Åsså teckna en prenumeration.
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Automobil: "Koenigsegg vs. Verkligheten" - CCR EVOlution
|
5 besök senaste veckan (2719 totalt) |
