Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Data logger sökes! Helst utan dash display funktion!
3602 besök totalt
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Data logger sökes! Helst utan dash display funktion!

Är på jakt efter någon form av logger som jag kan ansluta x antal givare till.
Kan man ansluta givare av modellen 0-5VDC så är det ett plus.

Det jag helst skulle vilja är att ha en typ "driftbox" så man kan logga hela körningen med hastigheter med mera samt att kunna få in sina extrna givare och så att dom med kan loggas.
Jag vet att Motec kan detta med sina dash displayer men hade det funnits en model utan display så hade det varit smidigare då jag vill behålla orginal instrumenten i bilen.

Finns kanske någon lösning så man kan göra detta med en bärbar dator?

Alla ideer är hjärtligt välkomna.

Sakerna jag vill kunna logga
# olje temp motor
# olje temp vxl låda
# olje tryck vxl låda
# Lambda x 2 styck
# Växel
# Ratt utslag
# Logga hela körningen med laptim och visning av hela körningen vi GPS ( allternativt att köra med en sensor i rutan, dock lär jag inte få hur jag har kört då juh)

Kom med idder nu!

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Inte klar än men www.Racelogger.com ?
Körs över blåtand tilsammans med www.Racechrono.com

Men när du nämner Motec gissar jag att det finns lite större förväntningar "out of the box".
Då är DL1 från www.Race-Technology.com svårslagen.

DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Inte klar än men www.Racelogger.com ?
Körs över blåtand tilsammans med www.Racechrono.com

Men när du nämner Motec gissar jag att det finns lite större förväntningar "out of the box".
Då är DL1 från www.Race-Technology.com svårslagen.

Hej.

Tack för svaren. Den sist nämda verkar juh bra den som heter DL1, går den att jämföra med driftbox eller vad dom nu heter som dom flesta kör med? Får man upp kurvor på hur man har kört och hastigheter och sånt i svängar med mera, tyckte inte man såg någon info om det på sidan!

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Samma tillverkare

Med det menar jag att det är samma teknik i dom båda, fast att DL1 är mer flexibelt med separata ingångar för egna givare.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Min LM1 och AuxBox kan logga 5+1 parametrar. Kolla på Innovative's hemsida, det kanske finns en nyare produkt med fler kanaler.

Målsryd
Här sen Sep 2004

har enbart erfarenhet av innovate's dl-32 och den klarar det mesta dock faller den på gps/"driftbox"funktionen
och är inte vidare "plug and play" utan man får bygga,trixa,programera
men har men ex redan deras lc-1 bredbamd osv så är det enkelt att koppla ihop via "nätverk"
funkar bra med 0-5v givare ,har även kopplat in tempgivare(motstånds) men kräver som sagt lite jobb/tankeverksamhet

givare finns här
man får betämma gänga,mätområde,utsignal
http://www.systemtech.se/index.php?id=404

Västkusten
Här sen Okt 2007

Spana in min tråd för råttan, innehåller lite och kommer bli mer framöver.

Jag gissar på att du har OBDII i din 996a?

Målsryd
Här sen Sep 2004

Re:

Fastlane skrev:
Spana in min tråd för råttan, innehåller lite och kommer bli mer framöver.

Jag gissar på att du har OBDII i din 996a?

obd på 996 vet dock inte om denna fungerar på en sådan?
http://www.innovatemotorsports.com/products/ot2.php

Västkusten
Här sen Okt 2007

Vet inte, bygg en liten bildator och skaffa en bra OBD2 interface. bilen har säkert redan alla sensorer du behöver.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Aris skrev:
Samma tillverkare

Med det menar jag att det är samma teknik i dom båda, fast att DL1 är mer flexibelt med separata ingångar för egna givare.

Nej, det är inte samma tillverkare eller hårdvara, DL1 är en riktig datalogger medans Driftbox är en leksak.

DAP: DL1 kan göra allt det du vill och mer därtill, du får ut en plot på spåret du kört och du kan dra runt markören på banan och få ut numeriska värden på alla kanaler du kopplat in. Du kan exportera i massa olika format osv osv. Klockren lösning och ja, jag har en själv.
Du kan ladda ner mjukvaran från deras site och jag tror det finns exempelfiler där med så du kan leka.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fastlane skrev:
Vet inte, bygg en liten bildator och skaffa en bra OBD2 interface. bilen har säkert redan alla sensorer du behöver.
Vill du leka med ODB2 lite snabbt så fnns det blåtandsläsare som pratar med Racechrono i mobilen...

DL1an kan du koppla till CANbussen om du har en, oändliga möjligheter i princip (men rattutslaget finns nog inte med så det behöver egen sensor).
Citat:
  • 8 analogue inputs. The DL1 has 8 very high accuracy analogue inputs. All the inputs are 12-bit accuracy (4096 different levels) and have a maximum input of 12v
  • 2 RPM inputs, only one of which can be used at any one time. One input is designed to be connected to "high level" sources, such as the HT leads (via capacitive pickup) or the ignition coil. The other input is designed for low level signals such as a feed from the ECU.
  • 4 wheel/shaft speed inputs. The DL1 features 4 totally independent wheel/shaft speed inputs. These can be used to measure the speed of all four wheels, or slip ratios across a torque converter for example.
  • Serial data (RS232) input. The serial port can be configured to accept data from an external source - possible examples are data from the engine management unit, OBDii or CAN data (with a suitable adapter)
  • Serial data (RS232) output. As well as logging the data to compact flash it is also available from the serial port. We are already working on a dashboard which will accept and display this data.
  • Marker input. For some applications it is desirable to have direct track marker input, so we have included a dedicated input for it.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har bilen ESP så har den garanterat en rattvinkelgivare, det är däremot ingen lek att lista ut CANBUS-protokollet så fort man går utanför OBDII standarden.

BMW 330i -05
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Det låter på alla er som det är DL1 systemet man skall handla om man vill ha dom funktionerna jag söker.
Skall ta och ladda ner mjukvaran och leka lite med den.

Bilen har ej ESP så vinkelgivare på ratten skall jag själv montera.
men hur funkar det med CAN bussen för DL1, någon som har koll på om den går att koppla in i en posrche can buss system?

tack på förhand