Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av batteri?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (25476 totalt)
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Val av batteri?

Jag ska flytta mitt batteri. Nu sitter där ett tungt 63Ah vanligt blybatteri (tungt så in i...). Dessutom sitter det väldigt högt monterat i motorrummet. Min tanke är att antingen flytta batteriet till skuffen eller bakom passagerarstolen.

Saker att ta hänsyn till:

Placering. Längre bort ger större förluster, dvs behov av större batteri (relativt om det skulle sitta närmare förbrukarna).

Brukande. Bilen har AC och har därför ett större batteri (och generator) originalmonterat än motsvarande utan AC. Jag använder AC - skönt - så batteriet måste kunna hantera detta (elfläkt). Bilen används ej på vintern. Batteriet kopplas ur när bilen står still längre än en vecka. Bilen saknar såklart dunka-dunka och annat som slukar ström och kommer att begåvas med någon form av DRL av diodtyp för att ytterligare spara ström.

Frågan är nu om jag ska satsa på någon form av lättviktsbatteri typ odyssey, eller om jag ska försöka hitta något litet "vanligt" kvalitetsbatteri typ optima eller liknande på runt 25-30 Ah? Förslag mottages tacksamt! Finns det ett färdigt kit med batterilåda och fästen är det ännu bättre.

Porsche 968 CS
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hittade ett optima, 38 Ah, som väger 11,8 kg jämfört med mitt nuvarande på 15,3 kg. En sänkning med tämligen futtiga 4,5 kg (dock i kombination med förflyttning till en gynnsammare placering).

Porsche 968 CS
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag flyttar batteriet i vår CSN-räser. Jag köpte på chans ett billigt litet 30Ah "el-gräsklipparbatteri" (eller om det tom är avsett för att starta förbränningsmotordrivna åk-klippare, vet inte...) på Biltema. Egentligen är väl det batteriet kanske inte optimerat för att pumpa fram startström, men så länge motorn startar utan att spänningen dippar ner för mycket är jag nöjd...
Vad är kvalitet när det gäller batteri?
Ur mitt hobbybilsperspektiv ska det vara så lätt och litet som möjligt och klara att leverera ström med bibehållen spänning tillräckligt för att motorn ska hoppa igång på sommaren...
om man är tvungen att köpa nytt vartannat år gör ju inte så mycket då det kostar en bråkdel av ett "riktigt racebatteri"...

Tror det var ett sån't här jag köpte...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=100691 Artnr 80-2301

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så fort bilen är startad så går ju alla förbrukarna på generatorn. Batterikabeln dimensioneras för startström.

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

MaZ skrev:
Så fort bilen är startad så går ju alla förbrukarna på generatorn. Batterikabeln dimensioneras för startström.

Det är en sanning med modifikation. I min Pantera ger generatorn 10-15 A på tomgång, det räcker inte långt när man köar i stan med AC på. Lyse, kylfläktar och kupefläkt/AC-utrustning drar minst 40 A för mig. Jag har tillfälligt kört ett Hawker-batteri i 25-30 Ah-klassen i min bruksbil och med lyse, elbakruta, elsits och kupefläkt på så sviktade batterispänningen vid tomgång så att sätesvärmen slogs av (den gör så automatiskt vid underspänning). Med "riktigt" batteri händer inte det. Det syns även tydligt på ljusbilden när jag står på tomgång att spänningen sjunker.

Guson

Tokholm
Här sen Jan 2003

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Guson skrev:
MaZ skrev:

Det är en sanning med modifikation. I min Pantera ger generatorn 10-15 A på tomgång, det räcker inte långt när man köar i stan med AC på. Lyse, kylfläktar och kupefläkt/AC-utrustning drar minst 40 A för mig. Jag har tillfälligt kört ett Hawker-batteri i 25-30 Ah-klassen i min bruksbil och med lyse, elbakruta, elsits och kupefläkt på så sviktade batterispänningen vid tomgång så att sätesvärmen slogs av (den gör så automatiskt vid underspänning). Med "riktigt" batteri händer inte det. Det syns även tydligt på ljusbilden när jag står på tomgång att spänningen sjunker.

Guson

Sant. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
odyssey PC925 väger 11,8 kg och är på 28 Ah. 925 respektive och 380 A. LBH 169x179x128 mm.

optima YT R 2,7 väger 11,3 kg och är på 38 Ah. 575 respektive 460 A. LBH 237x129x227 mm.

Mitt nuvarande batteri har jag inga data på men jämförbara batterier (på Feltemas hemsida) lämnar runt 600 A startström. Här är odyssey bättre med sina 925 A och optima rakt av jämförbar med mitt nuvarande. Däremot lämnar optima mer kräm när det är kallt och har 10 Ah mer energi vilket är en del.

optima har i min applikation något fördelaktigare mått men det är inget avgörande.

Jag ska ringa batterigrossisten och kolla vad de rekommenderar.

Porsche 968 CS
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Batterigrossisten rekommenderar odyssey.

Sen har vi Kinetik, tänkte främst på KR912. 10 kg, 900 A och 35 Ah. Låter som en vinnare men finns de att köpa i Sverige?

Porsche 968 CS
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

firefish skrev:
Batterigrossisten rekommenderar odyssey.

Sen har vi Kinetik, tänkte främst på KR912. 10 kg, 900 A och 35 Ah. Låter som en vinnare men finns de att köpa i Sverige?

Kostar?

Rice and shine
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
odyssey 925 kostar 1800 + moms på Batterigrossisten.

Ett Kinetik KR912 ligger på runt 120 USD i USA.

odyssey har ett som heter ER30 (Extreme Racing 30) på 34 Ah, 9 kg och 950 A. 160 euro ink VAT i UK. Detta verkar riktigt intressant och bygger på samma teknik som Kinetik.

Porsche 968 CS
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det här är nu beställt. Hämtar det i London på tisdag, praktiskt när jag ändå ska dit.
http://www.odysseybatteries.com/battery/er30.htm

Priset med VAT och frakt till London blev inte direkt billigt, ca 160 e, men trots allt betydligt billigare än det enklare batteriet PC 925 hos Batterigrossisten. Ska bli intressant att se hur det fungerar.

Porsche 968 CS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Skall du flyga med ett batteri i bagaget?

BMW 330i -05
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ja, jag tänkte det. Eller i garderoben där det är varmare. Jag vill ju inte riskera att det pajar.

Porsche 968 CS
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Det blir säkert lika enkelt som att stoppa 1kg C4 i kalsongerna

Jag vet inte riktigt hur säkerhetskontrollerna funkar på flygplatserna nu under 2010, men tidigare så var det svårt att få med sig en liten tub tandkräm och parfym i handbagaget.

Men vem vet hur dom ser på ett bilbatteri

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Med ett bilbatteri i kalsongerna är det garanterad kroppsvisitation!

Guson

Der drüben
Här sen Dec 2002

Spontan gissning är att Magnus själv sitter bakom spakarna..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Jag kör följande biltema batteri.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=105080

Det är på på 18Ah & väger 6,1 kg

Detta har jag hört igång min bil mitt i vintern -10 grader utan problem.
Har kört med detta batteri 2 säsonger nu & det har funkat fint thumbs up

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Aris skrev:
Det blir säkert lika enkelt som att stoppa 1kg C4 i kalsongerna

Jag vet inte riktigt hur säkerhetskontrollerna funkar på flygplatserna nu under 2010, men tidigare så var det svårt att få med sig en liten tub tandkräm och parfym i handbagaget.

Men vem vet hur dom ser på ett bilbatteri

optima får man i alla fall ta med sig på flyget under förutsättning att batteripolerna är försedda med skydd som gör att det inte kan kortslutas. Optima är ju liksom odyssey ett AGM (Absorbed Glass Mat) batteri och dessa är säkra från läckage av syra. Men det kan nog i dessa fall vara bra att då se till att man har papper som intygar att det är godkänt för flygfrakt. I handbagaget lär man nog dock inte få ta med dem.

Det gäller att vara säker att man inte tar ombord någonting som riskerar läcka och skada flygplanet. Det finns folk som gjort detta och sedan fått betala flygplanets repationskostnad - inte kul ifall de tvingas skriva av skrovet.

Batterier av AGM typ är ju också att rekommendera i denna typ av applikationer då de klarar högre utladdningsströmmar och är mera tåliga mot vibrationer. Gel batterier som bland annat ovan nämnda Biltema batteri är dock inte lika lämpligt.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

firefish skrev:
Ja, jag tänkte det. Eller i garderoben där det är varmare. Jag vill ju inte riskera att det pajar.

Blybatterier ogillar värme när de inte används, de trivs bäst när det är svalt. Så länge de inte fryser förstås, vilket sker runt -40 grader med fullt laddat batteri.
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ja, kylan är nog inget större problem. Då är det värre med det låga trycket. Jag vet inte hur batteriet är uppbyggt, det har rimligtvis en möjlighet att släppa ut övertryck, men jag vill ju inte riskera att det spricker.

Porsche 968 CS
Citera
Skruva banåkabil
Val av batteri?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (25476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande