Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Liten räkneövning - bakhjulsbromsad vs 4-hjulsbromsad kart
2763 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Liten räkneövning - bakhjulsbromsad vs 4-hjulsbromsad kart

Ngn som orkar gör en liten räkneövning?

Hur mkt bättre bromsar en 4hjulsbromsad kart rakt fram vs en bakhjulsbromsad? Ex retardation från 25 till 12 m/s

Lite antagen data.
Hjulbas 130 cm?
Tyngdpunkt, 25 cm över markplan (?)
65% last på bakaxeln
Friktionskoefficent, mja 1,5G sidoacc når man nog
Relativ däcksbredd, bak 100%, fram ca 65%
Camber noll

Sen vore det ju kul att jämföra beräkningar mot verklig uppmätt data

_________________
Pär Hylander
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Funderade på detta senast igår, när jag såg en annons med en kart som var fotbromsad på bakhjulen och handbromsad, via spak, på framhjulen. Känndes som att man skulle få mer än behövligt att tänka på där.

Har i övrigt inget att tillägga, men ser fram emot att höra folks erfarenheter.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Först några antaganden,
Massa=150 kg
Friktionskoeffcient bak =1.5
Friktionskoeffcient fram = 1.3 (fram, 80% av bak, ren gissning)
Friktionskoeffcienten är konstant för alla normallaster

Efter en snabb rond med Excel får jag fram att steady-state inbromsning ger en retardation på -0,75 g med bakbroms. Motsvarande siffra för fyrhjulsbromsning är -1,3 g.

I verkligen kommer skillnaden vara mindre på grund av att friktionskoeffcienten ändras med ändrad normallast.

Viktfördelning fram/bak
Statiskt: 35/65
Bakbroms: 50/50
Fyrhjulsbroms: 60/40

_________________
Henning Olsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

David Berglund skrev:
Funderade på detta senast igår, när jag såg en annons med en kart som var fotbromsad på bakhjulen och handbromsad, via spak, på framhjulen. Känndes som att man skulle få mer än behövligt att tänka på där.

Har i övrigt inget att tillägga, men ser fram emot att höra folks erfarenheter.


Standardlösning i ngn av de nyare kartingklasserna...men jo, min analys var oxå att detdär ville jag nog helst slippa som vanlig dödlig. Komplicerat är bara förnamnet känns det som. Men reder man ut det borde, som uträkningen styrker, fördelarna vara enorma.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5256



Re:

Andreas Lidström skrev:
David Berglund skrev:
Funderade på detta senast igår, när jag såg en annons med en kart som var fotbromsad på bakhjulen och handbromsad, via spak, på framhjulen. Känndes som att man skulle få mer än behövligt att tänka på där.

Har i övrigt inget att tillägga, men ser fram emot att höra folks erfarenheter.


Standardlösning i ngn av de nyare kartingklasserna...men jo, min analys var oxå att detdär ville jag nog helst slippa som vanlig dödlig. Komplicerat är bara förnamnet känns det som. Men reder man ut det borde, som uträkningen styrker, fördelarna vara enorma.


Kan väl inte vara så hemskt mycket annorlunda än att bromsa tvåhjuling?

Man använder frambromsen utan låsning och eventuellt bakbromsen för att få lite sladd etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



SemiOT: Det är väldigt mycket enklare att koordinera höger hand med vänster hand (trampjonne) än höger hand med höger fot (MC)
(någon påstod att höger hand med vänster fot; skulle var bättre än MC-lösningen, men det har jag inte provat).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5256



Re:

ice skrev:
SemiOT: Det är väldigt mycket enklare att koordinera höger hand med vänster hand (trampjonne) än höger hand med höger fot (MC)
(någon påstod att höger hand med vänster fot; skulle var bättre än MC-lösningen, men det har jag inte provat).


Nog mer av en vanesak, får inte till bromsning bak på cykel med vänsterhanden. Frambromsen går utmärkt.

Mc-lösningen är vänster fot broms åxå! Problemet är nog mer av graden att man är okänsligare i foten (med en rejäl stövel) än vad man är i pekfingret, därför är det lätt att låsa upp bakhjulet. Men med en tillräckligt oeffektig bakbroms faller bitarna på plats = som fyrhjulingar behöver bromsbalans.

_________________
Roland Johansson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Rolle Scirocco skrev:
ice skrev:
SemiOT: Det är väldigt mycket enklare att koordinera höger hand med vänster hand (trampjonne) än höger hand med höger fot (MC)
(någon påstod att höger hand med vänster fot; skulle var bättre än MC-lösningen, men det har jag inte provat).


Nog mer av en vanesak, får inte till bromsning bak på cykel med vänsterhanden. Frambromsen går utmärkt...

Prova att byta plats på fram- respektive bakbroms.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Pga. den stive bagaksel, så har du brug for sladd. Gokart'en drejer dårligt - med 100% "diff-broms".

Hvis du bremser på 2 aksler, får du en bremsning der mere ligner en "vanlig" bil ret frem imod svinget, og så er det svært at dreje gokart'en ind i svinget bagefter.

Vanligvis anvender du kun bremserne ved omkoring/overhaling, hvor det er vigtigere at bremse sent og komme forbi en konkurrent, end at få den optimale linje i svinget.
Citera
Racetech
Liten räkneövning - bakhjulsbromsad vs 4-hjulsbromsad kart
2763 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande