Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2763 besök totalt |
Liten räkneövning - bakhjulsbromsad vs 4-hjulsbromsad kart
Ngn som orkar gör en liten räkneövning? Hur mkt bättre bromsar en 4hjulsbromsad kart rakt fram vs en bakhjulsbromsad? Ex retardation från 25 till 12 m/s Lite antagen data. Hjulbas 130 cm? Tyngdpunkt, 25 cm över markplan (?) 65% last på bakaxeln Friktionskoefficent, mja 1,5G sidoacc når man nog Relativ däcksbredd, bak 100%, fram ca 65% Camber noll Sen vore det ju kul att jämföra beräkningar mot verklig uppmätt data ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Funderade på detta senast igår, när jag såg en annons med en kart som var fotbromsad på bakhjulen och handbromsad, via spak, på framhjulen. Känndes som att man skulle få mer än behövligt att tänka på där.
Har i övrigt inget att tillägga, men ser fram emot att höra folks erfarenheter. |
||||
Först några antaganden,
Massa=150 kg Friktionskoeffcient bak =1.5 Friktionskoeffcient fram = 1.3 (fram, 80% av bak, ren gissning) Friktionskoeffcienten är konstant för alla normallaster Efter en snabb rond med Excel får jag fram att steady-state inbromsning ger en retardation på -0,75 g med bakbroms. Motsvarande siffra för fyrhjulsbromsning är -1,3 g. I verkligen kommer skillnaden vara mindre på grund av att friktionskoeffcienten ändras med ändrad normallast. Viktfördelning fram/bak Statiskt: 35/65 Bakbroms: 50/50 Fyrhjulsbroms: 60/40 _________________ Henning Olsson |
||||
Re:
Standardlösning i ngn av de nyare kartingklasserna...men jo, min analys var oxå att detdär ville jag nog helst slippa som vanlig dödlig. ![]() |
||||
Re:
Kan väl inte vara så hemskt mycket annorlunda än att bromsa tvåhjuling? Man använder frambromsen utan låsning och eventuellt bakbromsen för att få lite sladd etc. _________________ Roland Johansson |
||||
SemiOT: Det är väldigt mycket enklare att koordinera höger hand med vänster hand (trampjonne) än höger hand med höger fot (MC)
(någon påstod att höger hand med vänster fot; skulle var bättre än MC-lösningen, men det har jag inte provat). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Nog mer av en vanesak, får inte till bromsning bak på cykel med vänsterhanden. Frambromsen går utmärkt. Mc-lösningen är vänster fot broms åxå! Problemet är nog mer av graden att man är okänsligare i foten (med en rejäl stövel) än vad man är i pekfingret, därför är det lätt att låsa upp bakhjulet. Men med en tillräckligt oeffektig bakbroms faller bitarna på plats = som fyrhjulingar behöver bromsbalans. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Prova att byta plats på fram- respektive bakbroms. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Pga. den stive bagaksel, så har du brug for sladd. Gokart'en drejer dårligt - med 100% "diff-broms".
Hvis du bremser på 2 aksler, får du en bremsning der mere ligner en "vanlig" bil ret frem imod svinget, og så er det svært at dreje gokart'en ind i svinget bagefter. Vanligvis anvender du kun bremserne ved omkoring/overhaling, hvor det er vigtigere at bremse sent og komme forbi en konkurrent, end at få den optimale linje i svinget. _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2763 besök totalt |