Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7402 besök totalt |
Sportstolar vs Svensk Bilprovning?
Hej! "Dum" fråga igen. ![]() Enligt ett rykte som nått mitt öra så gillar inte SBP sportstolar vars höga sidkanter hindrar säkerhetsbältet från att ligga tätt över kroppen? Är det nån sanning i det och vad gör jag/ni åt det? Sportstolar vill jag ju ha, men även att bilen ska igenom SBP. Åtminstone säsong 1. ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
ok, jag svarar egentligen inte på frågan men...
oavsett vad bilprovningen säger så bör inte du gilla att ha ditt trepunktsbälte liggande över sportstolarnas höga kanter. Det gör att bältet inte kan ligga an mot kroppen och vid en eventuell kollision så kommer du att riskera svåra skador på kroppens mjukdelar. Försök i så fall att trä in bältet genom hålen i stolen så kanske problemet kan undvikas. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?
SBP kan hitta på vad som helst, polar'n fick tvåa för att han saknade radioantenn! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?
![]() ![]() ![]() Va? vad 17 har SBP med det att göra ?? Jag har ingen antenn på min bil men det kommer snart borras ett litet hål i taket för en takantenn... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?
Stämmer bra. Anmärkning för utstickande detalj, helt enligt regelboken. För jag antar att polaren hade antennfoten kvar på bilen... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Hej
Som vanligt handlar det till viss del om besiktningsmannens åsikt. Det är faktiskt så att stolarna och dess infästningar ska vara provade och godkända, byter man stol/underrede kan man anse att det behövs intyg på att stolarna uppfyller kraven. Risken för att fastna på något sådant är inte så stor men är förstås större om trepunktsbältet inte fungerar som det ska. Frågan om radioantenn handlar troligen om att det satt en antennfot utan spröt på bilen - det blir en vass , utstickande sak och sånt gillas inte... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?
Jag har ett badkar i min och jag har trätt in 3p-bältet genom det vänstra sidohålet. Vidare har jag flyttat ner låset så att jag kan dra ut "nyckeln" genom det högra hålet. Lite bökigt är det men det är det värt! Jag använder även originalfästena i golvet till underredet och det enda dom har klagat på är att dom tycker det är trångt att sitta i den. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Göran H << Helt rätt, jag är mest bekymrad över det säkerhetsmässiga vid vanligt väg-åka. Gissningsvis kommer ett 4-punktsbälte att användas för ban-åka senare.
Att trä in rull-dels-änden genom öppningen i sidan på ev. sportstol är nog inget problem, bekymret är bälteslåset mot bilens mitt. Där är 924-bältet ett lås på en hård metallstång... Har lite funderingar på om det ens passar till nuvarande orginalstolar? Lösningen kanske är att göra som Nisse? Att flytta bak insidans lås lite så jag kan lirka ut bältet genom andra stolshålet? Givetvis med förstärkningar i plåten i kardantunneln. Tack för svaren så långt! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Kom precis på något.. får man ha en egen infästning för 3p-låset.. mitt lås sitter monterad i stolen orginal och måste alltså flyttas för att kunna ha 3pbälte som lagen kräver
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Hej
Det är egentligen samma sak som för stolar, infästningarna ska provas enligt vissa sätt (förklarat i VVFS 2003:22) så du hamnar i samma läge. Det är besiktningsmannens åsikt/noggrannhet/kunskap som styr... En parantes - reggar man som ombyggt fordon (pga andra ändringar) är kraven på sånt här inte lika tuffa - SFRo bedömer att infästningar och stol är lämpliga. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
det står faktiskt explicit i vägtrafikkungörelsen att det är tillåtet med stolar av "rallytyp" - detta p.g.a. att dessa är smalare än minimibredden på en stol enl. vägtrafikkungörelsen.
Med fastsättning i originalhål och med stolsfästen från stolstillverkaren så skall bilprovningen inte ha något att säga till om. De kan dock gnälla på att det saknas lämpliga brickor vid fastskruvningen etc etc. En fast monterad stol (utan skjutbart underede) är också godkönd men man kan få underkänt på besiktningen om de inte kan provköra bilen. Det är din skyldighet att se till att det går. På samma sätt som man kan få underkänt om de inte kan få upp bilen på lyften för att den är för låg. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Så då har de varit snälla mot mig när jag hade marcosen? Vi fick lyfte upp den med gemensamma krafter ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Äsch då. ![]() Hmm, hoppas orginalstol och orginal bälte funkar så länge... Bälteslåset är bultat i kardantunneln och jag tror det är tveksamt att jag får bältet att sitta bra ens i orginalkonfiguration! ![]() ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Hej
Ska man vara petig är Vägtrafikkungörelsen ersatt av Trafikförordningen sedan 1998 men det är knappast där det står något om stolar ;-) Det kanske är Fordonskungörelsen som man tänker på, den är också ersatt av modernare lagar, sedan 2002 när Fordonslagen och Fordonsförordningen kom till. Hursomhelst - Vägverkets regler är det som idag styr. Men det är inget egentligt hiner mot sportstolar, bara man kan visa papper på att de uppfyller kraven... ;-) I de allra flesta fall går det som sagt bra så man ska inte oroa sig i onödan. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Vad gäller låset så satt mitt på en plattstång. Jag borrade helt sonika ett nytt hål längre upp i stången och kapade bort det gamla hålet. Ser helt ut som original och kan absolut inte ha en försämrad funktion.
Jag skulle aldrig våga åka med något som jag vet har lite osäker funktion. Därför använder jag inte heller längre mitt 4p-bälte. (Har ingen bur/båge) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?
och min gick igenom utan handbroms. ![]() |
||||||
Tror att det var Fordonsförordningen jag kikade i nu när du säger det. Det var i alla fall den som gällde för ett år sedan....Det gäller att inte slarva med nomenklaturen ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7402 besök totalt |