Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportstolar vs Svensk Bilprovning?
1, 2, 3   >>
7402 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

"Dum" fråga igen.

Enligt ett rykte som nått mitt öra så gillar inte SBP sportstolar vars höga sidkanter hindrar säkerhetsbältet från att ligga tätt över kroppen? Är det nån sanning i det och vad gör jag/ni åt det?

Sportstolar vill jag ju ha, men även att bilen ska igenom SBP. Åtminstone säsong 1.

Mvh
Mangan

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

ok, jag svarar egentligen inte på frågan men...
oavsett vad bilprovningen säger så bör inte du gilla att ha ditt trepunktsbälte liggande över sportstolarnas höga kanter. Det gör att bältet inte kan ligga an mot kroppen och vid en eventuell kollision så kommer du att riskera svåra skador på kroppens mjukdelar. Försök i så fall att trä in bältet genom hålen i stolen så kanske problemet kan undvikas.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?

Magnus K skrev:
Hej!

"Dum" fråga igen.

Enligt ett rykte som nått mitt öra så gillar inte SBP sportstolar vars höga sidkanter hindrar säkerhetsbältet från att ligga tätt över kroppen? Är det nån sanning i det och vad gör jag/ni åt det?

Sportstolar vill jag ju ha, men även att bilen ska igenom SBP. Åtminstone säsong 1.

Mvh
Mangan

SBP kan hitta på vad som helst, polar'n fick tvåa för att han saknade radioantenn!

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

ice skrev:
Magnus K skrev:
Hej!

"Dum" fråga igen.

Mvh
Mangan

SBP kan hitta på vad som helst, polar'n fick tvåa för att han saknade radioantenn!

Va? vad 17 har SBP med det att göra ??
Jag har ingen antenn på min bil men det kommer snart borras ett litet hål i taket för en takantenn...
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

ice skrev:

Hur i fridens namn är det möjligt?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SciroccOMats skrev:
ice skrev:
Magnus K skrev:
Hej!

"Dum" fråga igen.

Mvh
Mangan

Va? vad 17 har SBP med det att göra ??
Jag har ingen antenn på min bil men det kommer snart borras ett litet hål i taket för en takantenn...

Stämmer bra. Anmärkning för utstickande detalj, helt enligt regelboken. För jag antar att polaren hade antennfoten kvar på bilen...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Som vanligt handlar det till viss del om besiktningsmannens åsikt. Det är faktiskt så att stolarna och dess infästningar ska vara provade och godkända, byter man stol/underrede kan man anse att det behövs intyg på att stolarna uppfyller kraven. Risken för att fastna på något sådant är inte så stor men är förstås större om trepunktsbältet inte fungerar som det ska.

Frågan om radioantenn handlar troligen om att det satt en antennfot utan spröt på bilen - det blir en vass , utstickande sak och sånt gillas inte...

/Gustaf

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Magnus K skrev:
Hej!

"Dum" fråga igen.

Mvh
Mangan

Jag har ett badkar i min och jag har trätt in 3p-bältet genom det vänstra sidohålet. Vidare har jag flyttat ner låset så att jag kan dra ut "nyckeln" genom det högra hålet. Lite bökigt är det men det är det värt!
Jag använder även originalfästena i golvet till underredet och det enda dom har klagat på är att dom tycker det är trångt att sitta i den. Jag tillhör ju inte den bredaste befolkningsgruppen...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Göran H << Helt rätt, jag är mest bekymrad över det säkerhetsmässiga vid vanligt väg-åka. Gissningsvis kommer ett 4-punktsbälte att användas för ban-åka senare.

Att trä in rull-dels-änden genom öppningen i sidan på ev. sportstol är nog inget problem, bekymret är bälteslåset mot bilens mitt. Där är 924-bältet ett lås på en hård metallstång... Har lite funderingar på om det ens passar till nuvarande orginalstolar?

Lösningen kanske är att göra som Nisse? Att flytta bak insidans lås lite så jag kan lirka ut bältet genom andra stolshålet? Givetvis med förstärkningar i plåten i kardantunneln.

Tack för svaren så långt!
Mangan

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Kom precis på något.. får man ha en egen infästning för 3p-låset.. mitt lås sitter monterad i stolen orginal och måste alltså flyttas för att kunna ha 3pbälte som lagen kräver

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Det har jag också fått och precis som sägs nedan så hade jag foten kvar. Hade någon slagit sig på den hade de nog redan varit döda när de kommit så långt...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Eric Josefsson skrev:
Kom precis på något.. får man ha en egen infästning för 3p-låset.. mitt lås sitter monterad i stolen orginal och måste alltså flyttas för att kunna ha 3pbälte som lagen kräver

Det är egentligen samma sak som för stolar, infästningarna ska provas enligt vissa sätt (förklarat i VVFS 2003:22) så du hamnar i samma läge. Det är besiktningsmannens åsikt/noggrannhet/kunskap som styr...

En parantes - reggar man som ombyggt fordon (pga andra ändringar) är kraven på sånt här inte lika tuffa - SFRo bedömer att infästningar och stol är lämpliga.

/Gustaf

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

det står faktiskt explicit i vägtrafikkungörelsen att det är tillåtet med stolar av "rallytyp" - detta p.g.a. att dessa är smalare än minimibredden på en stol enl. vägtrafikkungörelsen.

Med fastsättning i originalhål och med stolsfästen från stolstillverkaren så skall bilprovningen inte ha något att säga till om. De kan dock gnälla på att det saknas lämpliga brickor vid fastskruvningen etc etc.

En fast monterad stol (utan skjutbart underede) är också godkönd men man kan få underkänt på besiktningen om de inte kan provköra bilen. Det är din skyldighet att se till att det går. På samma sätt som man kan få underkänt om de inte kan få upp bilen på lyften för att den är för låg.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

porschedriver skrev:
det står faktiskt explicit i vägtrafikkungörelsen att det är tillåtet med stolar av "rallytyp" - detta p.g.a. att dessa är smalare än minimibredden på en stol enl. vägtrafikkungörelsen.

Med fastsättning i originalhål och med stolsfästen från stolstillverkaren så skall bilprovningen inte ha något att säga till om. De kan dock gnälla på att det saknas lämpliga brickor vid fastskruvningen etc etc.

En fast monterad stol (utan skjutbart underede) är också godkönd men man kan få underkänt på besiktningen om de inte kan provköra bilen. Det är din skyldighet att se till att det går. På samma sätt som man kan få underkänt om de inte kan få upp bilen på lyften för att den är för låg.

Så då har de varit snälla mot mig när jag hade marcosen? Vi fick lyfte upp den med gemensamma krafter

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

På min brors bil tog vi stolsfästet från originalstolen o satte den nya stolen på det. Då användes ju original stolsfästen o besiktningen hade inget o anmärka på det.

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Eric Josefsson skrev:

Det är egentligen samma sak som för stolar, infästningarna ska provas enligt vissa sätt (förklarat i VVFS 2003:22) så du hamnar i samma läge. Det är besiktningsmannens åsikt/noggrannhet/kunskap som styr...

Äsch då. Då kan/bör jag inte flytta på fästet heller då min bil är en vanlig gatbil och inte ett amatörbyggt/ombyggt fordon?

Hmm, hoppas orginalstol och orginal bälte funkar så länge... Bälteslåset är bultat i kardantunneln och jag tror det är tveksamt att jag får bältet att sitta bra ens i orginalkonfiguration! Jag e nog för lång... igen

Mvh
Mangan

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Ska man vara petig är Vägtrafikkungörelsen ersatt av Trafikförordningen sedan 1998 men det är knappast där det står något om stolar ;-) Det kanske är Fordonskungörelsen som man tänker på, den är också ersatt av modernare lagar, sedan 2002 när Fordonslagen och Fordonsförordningen kom till.

Hursomhelst - Vägverkets regler är det som idag styr. Men det är inget egentligt hiner mot sportstolar, bara man kan visa papper på att de uppfyller kraven... ;-)

I de allra flesta fall går det som sagt bra så man ska inte oroa sig i onödan.

/Gustaf

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Vad gäller låset så satt mitt på en plattstång. Jag borrade helt sonika ett nytt hål längre upp i stången och kapade bort det gamla hålet. Ser helt ut som original och kan absolut inte ha en försämrad funktion.
Jag skulle aldrig våga åka med något som jag vet har lite osäker funktion. Därför använder jag inte heller längre mitt 4p-bälte. (Har ingen bur/båge)

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003

ice skrev:
Magnus K skrev:
Hej!

"Dum" fråga igen.

Mvh
Mangan

och min gick igenom utan handbroms.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

therealpinto skrev:
Hej

Ska man vara petig är Vägtrafikkungörelsen ersatt av Trafikförordningen sedan 1998 men det är knappast där det står något om stolar ;-) Det kanske är Fordonskungörelsen som man tänker på, den är också ersatt av modernare lagar, sedan 2002 när Fordonslagen och Fordonsförordningen kom till.

Hursomhelst - Vägverkets regler är det som idag styr. Men det är inget egentligt hiner mot sportstolar, bara man kan visa papper på att de uppfyller kraven... ;-)

I de allra flesta fall går det som sagt bra så man ska inte oroa sig i onödan.

/Gustaf

Tror att det var Fordonsförordningen jag kikade i nu när du säger det. Det var i alla fall den som gällde för ett år sedan....Det gäller att inte slarva med nomenklaturen

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

En liten följdfråga bara: Vad tycker Herr Besiktningsman om man plockar ur baksätet?

1, 2, 3   >>
7402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande