| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisklasser?
|
<< 1, 2, 3 >> 5096 besök totalt |
|
Re:
Nu ska vi inte vara sånna
Måste hålla med om att din M3 har hållit ihop grymt bra
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Har man "rätt" bil kommer man kanske ifrån en stor del av värdeminskningskostnaden också. Exempelvis en Speedster har ju samma pris idag som för några år sen i princip, möjligen är de svårsålda på vintern.
oavsett vilken prisklass man väljer så är vikt av ondo. Allt slits hårdare och kostar mer. Jag tror att i prisklassen runt 20 kkr är en Nissan 200SX ett vettigt val. Man behöver förstås tänka på två saker. 1. Montera bromsar på bilen. Det glömde Nissan. 2. Trimma inte sönder den. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Re:
Just punkt 2 tror jag många har svårt med när det kommer till turboladdade japaner, finns ju så oerhört många trimdelar och inspirationskällor för att bara köra på med mer och mer effekt... Vilket leder till att det verkar rätt svårt att få tag på hyfsat orörda 200SX :/ _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Jag som inte kan ett jota om att skruva blir rätt nervös när jag ser den där listan. Man kan ju klart se att det blir ett betydligt billigare nöje om man kan skruva själv. Jag älskar att köra men har många gånger dragit mig för att ta bilen till banan just därför jag verkligen inte kan skruva . Skulle något gå sönder så står jag där som ett fån .
Verkligen intressant att höra och se folks reflektioner Hur är 944 S2 t.ex.? Dom är ju rätt sjyssta prismässigt. Har fått för mig att dom är säkerheten själv när det gäller tillförlitligheten. Eller är jag ute och reser nu igen?
|
||||||||
|
Kompisens 944 S2 brukar besöka mitt garage ett par gånger per säsong utöver sedvanlig service.
Alla gamla bilar kräver mekning i större eller mindre grad, kan du inte meka själv eller inte vill betala för det så är det bara att köpa en så modern hothatch av valfritt märke, montera R-däck och köra. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
s2orna verkar vara väldigt driftsäkra, iaf om dom är någorlunda fräscha. Max här på forumet har ju en 944s2 som verkar vara självgående i jämförelse med hans gamla miata, men det beror kanske mer på tidigare ägare
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Hej! I klassen 50.000 kr skulle jag köpt en GTI bil från tidigt 2000 tal och endast köpt r-däck samt sett över bromsarna. Typ Clio Sport, 206 GTI, 306 GTI, Focus ST 170. Sen skulla jag ha sålt den till hösten som "frugans andra bil".
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||||||
|
Ett grundtips verkar sakta utkristallisera sig för oss som inte kan skruva och vill ha en bil som bara tuffar på och på och på:
- en så ny och liten och lätt bil som möjligt, lämpligtvis hot hatch eller - en lite äldre sportbil som A: är välbyggd från fabrik och B: är mycket mycket väl omhändertagen och absolut inte trimmad. Nåt åt det hållet iaf kanske Protestera gärna och hitta på varianter på mitt påbörjade tema ovan _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Nu ska jag väl i ärlighetens namn (annars kommer Pontus snart och skriker åt mig) säga att 944:an är driftsäker den har ju alltid körts för egen maskin till mitt garage. Men det finns ju alltid småsaker som går sönder eller inte fungerar pga föregående ägare....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
Re:
Det där är faktiskt en viktigtig synpunkt också. ).
Bilen var alltså tre år när jag köpte den och nu har jag haft den i 6 år. Det känns som väldigt bra ekonomi för en så pass ny bil i den prisklassen. _________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Jag trodde jag skulle få en hiskelig kostnad i värdeminskining på min M3'a men det ser ut att handla om 12 tusen per år ungefär. Det är ju extremt bra det med tycker jag för att vara en bruksbilsbaserad kulbil och ingen från grunden ren sportbil.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Jag har aldrig ägt en M3, men andra bilar som fanns "sist i katalogen från tillverkaren" (S6, M5...) och så fort man ska ha delar till dem så har alla med samma kaross en annan del än den modellen man själv har. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Tror bland det billigare är en välskött civic typ R av förra generationen.
Sedan kan man fundera på om den ska fungera till annat än banåka, typ choping Clio, förra skoda oktavia RS kombi tex. Även en gammal 156 med V6 håller bra om de blir servad efter boken och får bra bromsklossar de kostar ju bara typ 40'för en fin så man har råd med lite underhåll och kul fjädring tex. samt kan åka lite hygligt till och från jobbet. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
En Porsche 928... Ehhhh nää kanske inte..
Men en Porsche 968 tror jag stenhårt på.
Annars tycker Type R låter skoj om man kan leva med framhjulsdrift.. annars kanske Honda S2000 som verkar funka grymt bra om man ger faen i att modda den! En Boxster tror jag också är ett bra val! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
|
Re:
Rätt exemplar bara. Då tror jag klockrent på det förslaget. Du nämnde Skoda, då tror jag mer på en Fabia RS än en oktavia RS för banåka
|
||||||||
|
Re:
Kan ju oxå vara ett bra alternativ. Jag har ju lattjat både med CliOSport och 968CS. Driftkostnaden på Clion blir klart lägre (mycket billigare försäkring, däck, bromsar och andra prylar till Clion). Fast om man sköter om sin "gamla" 968 blir värdeminskningen i det närmaste noll. Har man roligare i 968'an? Jo lite, men inte så jättemycket... Det bästa med 944/968 är ju att det är en kombibil. Slukar hur mycket prylar som helst... |
||||||||
|
Re:
968'an är en ren investering tror jag, håller man den välskött så bör den väl knappast sjunka i värde en spänn, snarare tvärtom speciellt om det är en CS. Eller? Är ju mer pengar i investering än de två nivåerna jag nämnde tidigare men tveklöst inom väldigt mångas räckhåll ekonomiskt! Men 968'an har ju ändå numera några år på nacken, tuffar de flesta på och på och på eller är det åt hållet som Automobils Smurfen som fick flera olika mindre krämpor som behövde åtgärdas (den kan knappast skyllas för att vara ett välskött exemplar när den köptes iof ).
Boxster, kan man nöja sig med en som inte heter "S"? Alla fibrerna i ens kropp säger att ska det vara en Boxster så måste det vara en S. Är det fel tänkt kanske? _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Är 968 verkligen så kul? De frontmotorporschar jag kört har varit så fruktansvärt ovilliga att byta riktning. Fast det kanske är bra i långlopp och liknande när man inte vill vara alert hela tiden.
Neggo-jag har väl lite synpunkter på driftssäkerheten på Civic TypeR också. Mängden verkstadsbesök var främsta anledningen till att jag inte behöll min. Fast det är väl jag som är gnällig... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Re:
Jag har en viss känsla av att just M/RS/AMG-modeller håller priset bättre om man använder bilarna utan att skruva sönder/styla dem. M3 är ju eftertraktad modell, även om den gått på bana. Hade du haft t.ex. en E36 328 som piskats på bana TROR jag att värdeminskningen hade varit mera omfattande..
Sen, för att hållas till ämnet. Förra ägaren är nog största enskilda faktorn som påverkar bilens livslängd på bana. Min Golf är, rent teoretiskt, ganska driftsäker. Men hade jag inte gjort viss grundläggande service skulle den väl knappt överleva ett varv.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||||
|
Re:
För en bunt år sen så snackade jag med Ring Racing som ju då hade hand om både en bunt E46 och E36 M3'or som alla gick VLN-långlopp på Ringen. Då sa de "E46 är mycket känsligare, E36'an är mycket mycket tåligare byggd". Men jag har en känsla (jepp, en känsla, inte skrivet i sten alltså) att man lärde sig E46'an allt eftersom och jag skulle gissa (jepp gissa, ujujuj ) att man idag inte ser på saken så. Någon som vet/hört mer på senare år runtikring VLN?
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisklasser?
|
<< 1, 2, 3 >> 5096 besök totalt |