Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ventilguru sökes! G60 (PG)
1314 besök totalt
john1
Kalmar
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Börjar tro att det var ett dåligt beslut att kapa av ventilen (hade fler ventiler på lager) som fastnat i styrningen. När jag jämför övriga ventiler från toppen mot originalstyrningar som jag hade på lager så är det ju självklart inte samma (klantarsel). En original har ett Audi/VW-nummer längst upp på skaftet. Det har inte denna, den har ingen märkning alls. Någon som vet vad det kan vara för ventil?

Den okända är flatare, vilket borde leda till högre flöde eller är det märkbar skillnad tror ni eller kan jag lika väl slänga i originalventiler?

okänd till vänster och original till höger.

Här ligger de ovanpå varandra så man kan jämföra.

Avesta
Här sen Dec 2004

Mindre material inte alltid lika med högre flöde, se bara på portningsjobben där man i vissa fall får fylla upp kanalerna med epoxi eller svets.
Min spontana reaktion är att originalventilen borde göra att flödet blir bättre då dom har mjukare former och styr in gasen, istället för som den andra ventilen, forma en vägg som gaserna måste smita runt.
Sen kanske piratventilen är lättare men det vet jag inte hur mycket det spelar in.
original är bäst i detta fall tror jag.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Ventilguru sökes! G60 (PG)

john1 skrev:
Börjar tro att det var ett dåligt beslut att kapa av ventilen (hade fler ventiler på lager) som fastnat i styrningen. När jag jämför övriga ventiler från toppen mot originalstyrningar som jag hade på lager så är det ju självklart inte samma (klantarsel). En original har ett Audi/VW-nummer längst upp på skaftet. Det har inte denna, den har ingen märkning alls. Någon som vet vad det kan vara för ventil?

Den okända är flatare, vilket borde leda till högre flöde eller är det märkbar skillnad tror ni eller kan jag lika väl slänga i originalventiler?

Jag är ingen ventilguru så jag kan bara fälla några kommentarer.
Formen på ventilen hänger en del på formen i kanalen, så att gaserna styrs upp mot kanalväggarna snyggt. För plan ventil skapar även flödesavlösning som en för brant diffusser. Någon expert på just din motor får avgöra vilken ventil som funkar.
Sedan ser inte sätesvinklarna så väldigt bra ut, de skall vara flera vinklar med mindre yta. Det skall följas upp på samma vis i toppen och gynnar i hög grad flödet vid början på öppningnen.
mvh
Göran

Tokholm
Här sen Jan 2003

Vad betyder G60 (PG)?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004

Jag antar att G60 står för att det är kompressorn som VW hade på vissa av sina modeller och PG är själva motorkoden (1,8 liter 8v uniflow mackapär med kompressor orginal skulle nog vara ca 160 Shetlandsponny's)

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Re:

magoo skrev:
Jag antar att G60 står för att det är kompressorn som VW hade på vissa av sina modeller och PG är själva motorkoden (1,8 liter 8v uniflow mackapär med kompressor orginal skulle nog vara ca 160 Shetlandsponny's)

thumbs up

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
96 TURBO
Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

den som har slipat original ventilar har ju gjort två vinklar på den det kan du ju göra på pirat ventilen med och få en liknande form på tallriken. det själva måttet på tallriken ner i förbänningsrummeet gör nog väldigt lite skillnad på hur bilen kommer gå. jag skulle inte vara rädd för att slipa om dom som är anorlunda och köra med dom

Nyköping
Här sen Okt 2007

Svårt att säga vilka ventiler som är bäst men det är ganska tydligt att den vänstra ventilen förmodligen skulle må bra av en sk "back cut" att man slipar till kanten som är ovanför anläggningsytan mot ventilsätet.

Det gör en hel del på flödet och är ganska raskt gjort i en ventilslips maskin.

Annars är det svårt att säga något mer, det skiljer ju inte så mycket på formen på ventilerna i övrigt.

Så jag sällar mig till skaran som tycker att man bör lägga åtminstone en backcut på ventilen.

1314 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande