Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4151 totalt) |
Sportstolars skillnad?
Hej! Jag funderar och undrar lite kring det här med "riktiga" stolar. För om det skulle bli så att man någonsin "blir med bil igen" ![]() Men när jag tittar på ex.vis www.sandtler.de (som ligger på vägen till ringen ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
|
||
Evo2 stolen är för bredade bakdel jämfört med Evo stolen om jag har förstått rätt. Evo stolarna har samma ordernummer med en tilläggsbokstav för storleken om man tittar på den sida du har länkat till.
De stolar jag köpte hade jag inte alls tittat på innan men när jag provsatt och tittade på priser så var valet enkelt. Dock så är det oklart för mig om de innehar aktuellt FIA godkännande. Att provsitta och känna sig för hur den känns för dig själv anser jag vara klart nödvändigt! _________________ /Anton Lillsund |
||
Nej. Väger 95 pannor eller mer så är det evo2 som gäller för annars kommer du inte i stolen. Storleken är enda skillnaden _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Sparco Evo-stolen är helt klart den skönaste racestolen jag har testat iaf
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Som ehmmm "storväxt" ![]() ![]() ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Jag och Jani Hast tittade förbi hos Dalhems igår och provsatt lite stolar. Då fick vi veta
att Sparco inte längre lämnar några som helst garantier på sina stolar och att dom haft problem med sömmar som spruckit m.m. ![]() För min del blir det nog en Sabelt eller OMP stol. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
uh, sparco är väl skyldiga att lämna garanti iofs?.
jag ska nog köpa sparco sprint, för det är dom jag sitter bra i, till ett bra pris. Gör en väldig skillnad att sitta fast i stolen för att känna hur bilen beter sig faktiskt!. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Köper du en Sparco på Dalhems så talar Dalhems om för dig att inga garantier gäller på den stolen...och rekommenderar dig givetvis att välja ett annat märke. Jag (179cm lång, ca 75kg) provsatt Sparco Sprint och jag satt också väldigt bra i den, OMP Eco var lite trängre över höfterna, jag satt mer "fast" i den. Jag provsatt även Sabelt Racer som var ca 300kr dyrare än Sparco Sprint och det tyckte jag var bättre än Sprinten.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Lagstiftning måste rimligtvis gälla både för Sparco och Dalhems..... svårt att tro att man kan friskriva sig från garantier vid försäljning till konsument _________________ Pär Hylander |
||
Man kan inte friskriva sig från lagar! Det gäller inte ens om du skrivit på ett papper.
Fast det är lite lurigt det här med med garantier. Konsumentköplagen ger dig skydd mot fel på en vara i två år. Det gäller dock endast fel som fanns på varan redan när den köptes. Dvs, spricker sömmen är det lätt för säljaren att påstå att du varit ovarsam med stolen vilket gjort att sömmen sprack. Kan du däremot på något sätt visa att sömmen varit dålig från fabrik vilket gjort att den senare sprack så måste de ersätta dig. Inget snack, lagen gäller alltid! I det fallet är det nog försäljaren som åker på kostnaden, han får i sin tur försöka kräva tillverkaren på pengar. Ger tillverkaren däremot garanti att varan ska hålla så används ej konsumentköplagen utan då är det bara att komma tillbaka med varan... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Helt riktigt den här lagen kan man inte friskriva sig från som säljare. dalhems kan naturligtvis sluta sälja modellen/märket om de har kvalitetsproblem. Första året Säljarens ansvar att visa på att du varit ovarsam . Andra året du. MEN det är tämligen enkelt att få rätt andra året också genom att peka på förväntad livslängd på varan. förutsätter privatköp. Vid köp via firma gäller nada! MVH Johan _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Jag har en Sparco Corsa, hade problem att hitta någon stol som funkade bra
![]() Corsan är mycket nöjd med! Min kropp är mer åt V-formen, då tar axlarna i ![]() Rådet är att aldrig köpa en stol utan att provsuttit den! Ha det bra! ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Jag var hos en kille som säljer stolar i kevlar och han hävdar (som en försäljare bör) att glasfiberstolar som knakar när man sätter sig i dom har en antydan till spricka i sig och kommer att gå sönder såsmåningom men i kevlarn har man inte detta problem (med sprickbildningar)..
Försäljarsnack? Stolen som jag testade passade mig för ovanlighetens skull så jag blev sugen fast av ekonomiska skäl på en lite enklare modell. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag har en Sparco evo-2 i min 944 turbo och det funkar bra både på bana och till vardags. Det kräver dock lite teknik och en viss smidighet för att stiga ur bilen utan att det ser ut som om man blir utslängd
![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Antagligen ganska mycket snack...det som knakar är inte glasfibern utan polyestern/epoxin som det är ihopkladdat med, och i kevlarstolen använder man ju samma kladd... ![]() Kevlar är dock ett betydligt starkare (bättre?) material än glasfiber, eller rättare sagt förhållandet styrka/vikt är bättre i kevlarfallet. _________________ Karl Brag |
||
Vi har en GA-Jumbo och en jäkla massa rör i bågen så det är fullständigt omöjligt att ta sig ur med någon som helst finess, det brukar snarare se ut som man snubblar på sista trappsteget ut från krogen... ![]() _________________ Karl Brag |
||
"uh, sparco är väl skyldiga att lämna garanti iofs?. "
Tror de inte behöver det. Produkter avsedda för tävlingskörning etc och som används till det brukar kunna ramla utanför garanti... Extrem användning... "Lagstiftning måste rimligtvis gälla både för Sparco och Dalhems..... svårt att tro att man kan friskriva sig från garantier vid försäljning till konsument" Ring exempelvis och fråga någon firma som säljer motorsport delar utomlands om det är garanti på dina kolvar du köper??? _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4151 totalt) |